• Anonym (Mamma)

    Kan han vabba?

    Kan pappan vabba om jag är för mentalt trött för att orka ta hand om barnen?

  • Svar på tråden Kan han vabba?
  • Anonym (Mamma)
    Lena skrev 2017-11-23 09:04:13 följande:

    Om du sjukanmäler dig och barnet är över 9månader


    Jag har inget att sjukanmäla mig ifrån och yngsta är 2.
  • Anonym (Mamma)
    Lena skrev 2017-11-23 09:10:40 följande:

    Är du inte arbetslös eller föräldraledig?


    Jag har inget jobb nej och är inte föräldraledig.
  • Anonym (Mamma)

    Snälla finns det någon som kan svara på om han kan vabba trots att jag inte jobbar?

  • Anonym (Xanafe)

    Är väl bara att ringa direkt till Försäkringskassan och fråga? Då får du ju rätt svar...

  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Xanafe) skrev 2017-11-23 09:46:23 följande:

    Är väl bara att ringa direkt till Försäkringskassan och fråga? Då får du ju rätt svar...


    Med alla tusentals föräldrar här så borde väl någon kunna svara? Vill inte ringa.
  • Anonym (Mamma)
    elyse skrev 2017-11-23 09:58:00 följande:

    Ja, om du är sjukanmäld/sjukskriven.


    Sjukanmäld vart? Jag har ju inget att sjukskriva mig ifrån.
  • Anonym (Kapare)

    Jag kapar tråden en aning. Vi gjorde så igår, då pappan var sjuk och jag vabbade. Pappan tar inte ut f-penning och har ingen anställning (eller a-kassa) att sjukanmäla sig ifrån. Blir det problem för mig att få mina vab-pengar?

  • elyse
    Anonym (Mamma) skrev 2017-11-23 09:59:14 följande:

    Sjukanmäld vart? Jag har ju inget att sjukskriva mig ifrån.


    Är du bara hemma utan inkomst? Nej, då kan han inte vab:a. Om du hade föräldrapenning eller A-kassa eller liknande så hade du kunnat sjukanmäla dig från det, men med ert upplägg fungerar det inte så. Tyvärr.
  • Anonym (mamman)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-11-23 09:59:14 följande:
    Sjukanmäld vart? Jag har ju inget att sjukskriva mig ifrån.
    Jag tror att du bara sjukanmäler dig som vanligt hos fk fast du inte har något jobb. Det viktiga är ju att det registreras att du är sjuk där. Då kan pappan vabba. När du fyller i att du är sjuk hos fk skriver du bara att du inte har något jobb/är arbetslös. För även om det är självvalt att du inte vill jobba så är du ju tekniskt sett arbetslös (= utan arbete) ändå.
  • Anonym (z)

    Som mamman här ovan skrev. Dock behöver du nog ett sjukintyg från en läkare där det framgår att du är så pass sjuk att du inte klarar av att ta hand om barnet pappan vabbar för.

  • Anonym (Kapare)
    Anonym (z) skrev 2017-11-23 10:19:20 följande:

    Som mamman här ovan skrev. Dock behöver du nog ett sjukintyg från en läkare där det framgår att du är så pass sjuk att du inte klarar av att ta hand om barnet pappan vabbar för.


    Nej, det behövs inte enligt fk!
  • Anonym (FK)

    Men om du inte plockar föräldrapenning så kan ju pappan plocka det istället för VAB.
    Pappan kan ju också plocka ut VAB pga sjuk vårdare.

  • Anonym (Kapare)

    Nu har jag kollat med FK. Man behöver inte sjukanmäla sig för att den andre föräldern ska kunna vabba. Däremot måste den sjuke föräldern sjukanmäla sig om denne tar ut föräldrapenning aktuell dag. 

  • elyse
    Anonym (Kapare) skrev 2017-11-23 10:50:28 följande:

    Nu har jag kollat med FK. Man behöver inte sjukanmäla sig för att den andre föräldern ska kunna vabba. Däremot måste den sjuke föräldern sjukanmäla sig om denne tar ut föräldrapenning aktuell dag. 


    Åh, bra att veta!
Svar på tråden Kan han vabba?