• Anonym (Fattigvän)

    Fattig vän

    Hur ska man göra? Har en vän sen länge som verkligen är fattig. Hon får slita för att få ihop till vardagen, hyra, mat, blöjor osv

    Hon klagar aldrig, ber aldrig om hjälp. Hon är ?stolt? om man säger så. Går vänner ut och käkar följer hon oftast inte med, men om hon gör det så tar hon en förrätt max. Och vatten.

    Jag skulle vilja hjälpa henne, har råd med det, men jag tror hon skulle bli arg på mig om jag försökte. Och jag vill inte förstöra något mellan oss. Kan man ta upp det utan att det blir fel?

  • Svar på tråden Fattig vän
  • fornminne

    Du behöver inte "ta upp" det. Bjud ut henne ibland. Säg att du betalar. (Om du vill göra det). Bjud på aktiviteter mm. Det är oftast lättare än "vill du ha hjälp?" Det är ju inte heller så att man ska börja förse sina vänner med pengar. Gåvor, presenter, middagar, matkasse mm är bättre om man vill hjälpa till.

  • fornminne

    Eller tror du att hon skulle ta illa upp även om du bjöd eller köpte saker mer inlindat? Då blir det svårare.

  • Anonym (Fattig)

    Jag har varit i din väns sits. En vän till mig hjälpte mig gång på gång. Och hon gjorde det så fint!, för att jag skulle få hjälpen inte för att hon skulle gå credden. Typ erbjöd mig kläder när hon rensade. Sa att hon bara skulle lämna dem till kupan annars, så att det bara var kul om jag ville ha det. Jag vet att det inte stämmer, det var fina märkeskläder och hon brukar sälja.

    Hur som, jag fick en fin basgarderob.

    Samma med blöjor. 'Köpte fel storlek, vill du ha dem? Bättre att de kommer till användning!'

    Hon hade presentkort på bio och restaurang och sa att hon blev jätteglad om jag följde med. Vägrade alltid ta emot pengar.

    Jag fattade vad hon gjorde.

    Fortfarande så tacksam!

  • Anonym (Pb)

    Har varit i samma sits och i början gjorde jag så som Anonym fattigs vän, men efter ett tag så pratade vi om det och jag berättade att det ju är av rent egoistiska skäl jag vill att hon ska kunna följa med, och att om jag då behöver bjuda, ibland eller ofta, så är det värt det för att kunna göra sånt ihop med henne.

    Efter det kunde vi prata mer öppet om det. För henne blev det också stor skillnad ekonomiskt när hon inte längre kände sig tvungen att spendera av sociala skäl för att dölja sin situation. De hundralappar som hon tidigare varje månad kände sig tvungen att fika eller liknande för blev grunden för att få det lite bättre ekonomiskt. Hon hade ju stenkoll på varenda utgift men så kom en fika eller middag och stjälpte för att hon inte klarade av att säga nej.

    Vi började umgås billigare, istället för fika på stan tog vi en vanlig picknick med bulle från Ica, eller filmkväll.

    Jag själv blev också mer ekonomisk som bonus.

    Idag är hon färdig med plugget och behöver inte vända på varenda krona längre, men vi är fortfarande ekonomiska.

  • Jessicaonline

    Det är alltid känsligt att ta upp hur man har det ekonomiskt, men jag tror att om du börjar med att t ex ta med fikabröd och "råka köpa fel" av saker som du ger henne så mjukstartar du lite, då vänjer hon sig vid andras vänlighet och får kanske insikt i att det kan underlätta med lite hjälp. Och då kan de bli lättare att ta upp ämnet på sikt. Sen kan jag tipsa om knepet att "bli lyrisk över något" t ex en bra hemsida, blogg osv och prata om det. Det finns en sida som heter Levbilligt.se som är väldigt informativ och bra och den kan du prata om exempelvis. Säg det som att du snubblat över den och blivit helt fascinerad över hur mycket sätt det finns att få pengar att räcka längre, och hur det kommer underlätta för dig att spara till något. VISA SIDAN för vännen, det är ganska avgörande.
    Där har du en start, och sen är det liksom redan uppe på tal och då kan du nog fiska runt lite fint, det svåra är nog mest att föra saken på tal.


    Lär känna mig! Http://jessicaonline.se
  • Anonym (Uppfiningsrik)

    Be henne om hjälp men saker och som tack för hjälpen bjud på en middag ute, eller betala henne för små arbeten som hon kan hjälpa dig med, kanske är hon duktig på att sy och du behöver hjälp med att sy i knappar eller laga något men inte är så duktig själv, eller så be henne sitta barnvakt åt dina barn om du har några. 


    Finns många sätt att "gömma" gåvor. Jag brukar ibland låna min kompis son, jag vet om att de har det tajt, så när jag lånar honom ser jag till att se kläder som jag helt enkelt inte kunde motstå!! Och sen gör jag en stor deal av att jag själv inte har barn ännu och att jag bara har han att skämma bort :-P


    Men i slutändan så tror jag att om ni är väldigt nära vänner så kanske ni kan sätta er ner och prata om det hela, så kanske ni kan hitta sätt för henne att få det bättre eller vara med på saker utan att behöva känna att det är ekonomiskt svårt...

  • BossHoss
    Anonym (Fattigvän) skrev 2017-11-23 11:28:54 följande:

    Hur ska man göra? Har en vän sen länge som verkligen är fattig. Hon får slita för att få ihop till vardagen, hyra, mat, blöjor osv

    Hon klagar aldrig, ber aldrig om hjälp. Hon är ?stolt? om man säger så. Går vänner ut och käkar följer hon oftast inte med, men om hon gör det så tar hon en förrätt max. Och vatten.

    Jag skulle vilja hjälpa henne, har råd med det, men jag tror hon skulle bli arg på mig om jag försökte. Och jag vill inte förstöra något mellan oss. Kan man ta upp det utan att det blir fel?


    Hur kommer det sig att hon är så fattig?
  • Anonym (rik)

    Ekonomiska problem löses inte med pengar. Visa henne hur och hjälp henne istället förändra sitt liv så hon får bättre ekonomi.

  • Anonym (Uppfiningsrik)
    BossHoss skrev 2017-11-23 12:22:00 följande:
    Hur kommer det sig att hon är så fattig?
    Kan räcka med att man är sjukskriven eller arbetslös.... Krävs inte mycket för att bli fattig...
    Anonym (rik) skrev 2017-11-23 12:26:30 följande:

    Ekonomiska problem löses inte med pengar. Visa henne hur och hjälp henne istället förändra sitt liv så hon får bättre ekonomi.


    Fast kanske inte finns möjlighet att förändra sitt liv just nu på ett sätt som skulle ändra ekonomin inom rimlig tid? Ganska så idiotiskt inlägg faktiskt... Bara för att man hjälper nu så betyder inte det att man försöker uppmuntra att man gör ändringar i längden. 
    Låt säga att kompisen är ensamstående mamma, och arbetslös... Då kanske det inte är så lätt att ändra situationen i en handvändning.
  • BossHoss
    Anonym (Uppfiningsrik) skrev 2017-11-23 13:17:15 följande:
    Kan räcka med att man är sjukskriven eller arbetslös.... Krävs inte mycket för att bli fattig...
    Anonym (rik) skrev 2017-11-23 12:26:30 följande:

    Ekonomiska problem löses inte med pengar. Visa henne hur och hjälp henne istället förändra sitt liv så hon får bättre ekonomi.


    Sant hon kanske vunnit drömvinsten på lotto och spelat bort pengarna, eller handlat med aktier som sjunkit i värde, kanske tappat plånboken och någon tömt hennes konto.

    Men nu ville jag ju INTE spekulera utan frågade därför TS varför hon är fattig
  • Anonym (Fattigvän)
    Anonym (Fattig) skrev 2017-11-23 11:49:38 följande:

    Jag har varit i din väns sits. En vän till mig hjälpte mig gång på gång. Och hon gjorde det så fint!, för att jag skulle få hjälpen inte för att hon skulle gå credden. Typ erbjöd mig kläder när hon rensade. Sa att hon bara skulle lämna dem till kupan annars, så att det bara var kul om jag ville ha det. Jag vet att det inte stämmer, det var fina märkeskläder och hon brukar sälja.

    Hur som, jag fick en fin basgarderob.

    Samma med blöjor. 'Köpte fel storlek, vill du ha dem? Bättre att de kommer till användning!'

    Hon hade presentkort på bio och restaurang och sa att hon blev jätteglad om jag följde med. Vägrade alltid ta emot pengar.

    Jag fattade vad hon gjorde.

    Fortfarande så tacksam!


    Det är ju så där jag försöker göra. Vill verkligen inte ha credd. Men jag vill inte kränka henne på något sätt
  • Anonym (Fattigvän)
    BossHoss skrev 2017-11-23 12:22:00 följande:

    Hur kommer det sig att hon är så fattig?


    Deltidsjobb, ensamstående, två små barn. Räcker inte det? Menar inte att hon inte har mat för dagen.
  • Anonym (sneaky)

    Jag tycker också att du kan vara lite listig med din givmildhet. Säg att hennes mikro är sönder, då kanske du köper en ny till dig själv av en händelse och tycker att hon lika gärna kan ta den gamla så ni slipper åka till tippen.

    Eller bjuda på restaurang. Du vill hemkst gärna gå på restaurang men vill inte gå själv, kan inte du få bjuda henne så du får lite sällskap?

    Du hittar på att du har en faster som alltid ger biopresentkort, du vill ha sällskap, eller du hinner inte använda alla, hon kanske vill ha de så de inte brinner inne.

    Du kan också säga att det är någon annan som rensar ut något, som du erbjudit dig att ta emot men sen inser att du inte vill ha. På så sätt känner hon sig nog mer ok eftersom det inte kostar dig något, utan hon snarare gör dig en tjänst när hon tar över något.

    Osv osv

  • BossHoss
    Anonym (Fattigvän) skrev 2017-11-23 18:27:51 följande:
    Deltidsjobb, ensamstående, två små barn. Räcker inte det? Menar inte att hon inte har mat för dagen.
    Vad menar du med,
    Räcker inte det?
    Du har ju inte skrivit någon annanstans i tråden varför hon är fattig? Bästa tipset på att hjälpa henne är väl att stötta henne att skaffa ett heltidsjobb och erbjuda sig passa barnen osv så hon kan jobba extrapass mm
  • Anonym (Jjh)
    Anonym (Fattigvän) skrev 2017-11-23 18:27:51 följande:

    Deltidsjobb, ensamstående, två små barn. Räcker inte det? Menar inte att hon inte har mat för dagen.


    Deltidsarbete innebär ju inte per automatik att man är fattig. Antar att hon får förutom lön också barnbidrag, underhåll och bostadsbidrag?

    Om hon är "fattig" trots detta så jobbar hon antagligen inte mycket alls alt har väldig kass lön. Alternativ dyra utgifter och ev skulder eller i värsta fall båda delar.

    När jag hade de som sämst så levde jag på 12000:- (A-kassa, bostadsbidrag, 1 av 2 barnbidrag och underhåll varannan vecka).

    Har man dålig ekonomi så är det viktigt att se till att man inte har för mycket och framför allt dyra utgifter. De man absolut inte behöver skaffar man inte och man köper de man har råd med. Och köper man trots allt nåt på kredit så ser man till att man kan betala av den så fort som möjligt. Helst om möjligt redan på 2-3 mån.
Svar på tråden Fattig vän