• Laura9019

    Abort när jag inte vill?

    Hej!

    Jag har så länge jag kan minnas längtat till dagen jag ska få barn och för någon dag sen fick jag veta att jag är 5-6 veckor gravid.

    Jag vill behålla barnet. I början var jag inne på abort men de senaste dagarna har jag verkligen tänkt igenom det och känner att jag varken vill eller klarar göra abort.

    Pappan till barnet är min man och han är helt bestämt på abort. Han känner sig inte redo och vill ha allt klart och planerat när vi skaffar barn. Han vill resa, få ett bättre jobb, klara av lite lån osv. Han tycker att jag ska bli klar med min utbildning innan också och klara upp min ångest.

    Jag är ganska ung (22 och han 26) men jag känner verkligen att jag vill behålla och kämpa för det här barnet.

    Båda mina föräldrar vet om att jag är gravid och de stöttar mig. De ber mig noga tänka igenom beslutet om abort och säger att dom hjälper oss med allt de kan. Hans mamma tvekar på att vi klarar det då jag är ung och somsagt har ångest.

    Snälla hjälp mig. Jag mår så otroligt dåligt över den här situationen. Jag vill verkligen inte ta bort men samtidigt vet jag inte om de verkligen är rätt ett behålla när han inte vill eller känner sig redo, det får mig att känna mig så elak och självisk mot honom...

    Vad ska jag göra? Någon som har varit i den här situationen, vad gjorde ni?

  • Svar på tråden Abort när jag inte vill?
  • Carambolan

    Och jag är krass och tycker att du ska följa din hjärna. Din sambo vill inte ha barn så utgå därför från att du blir ensamstående med barnet. Stannar han är det en bonus, men räkna med att vara ensam. Kommer din hälsa och din ekonomi att hålla för att vara ensamstående mamma? Och då menar jag inte på nivån "det löser sig", utan på en nivå där du faktiskt kan ge barnet den typ av uppväxt du vill ge det.

  • mrshudson75

    Det är bara ditt val. Men jag tror nog aldrig man ångrar att man behöll ett barn, oavsett hur livet blir.

    Så skönt att du har dina föräldrar som stöd. Massa <3

  • Aliona
    mrshudson75 skrev 2017-11-24 05:42:55 följande:

    Det är bara ditt val. Men jag tror nog aldrig man ångrar att man behöll ett barn, oavsett hur livet blir.

    Så skönt att du har dina föräldrar som stöd. Massa <3


    Det är en vanlig klysha att man aldrig ångrar det barn man fick. Det händer visst. Mindre vanligt helt klart, men när livet med barnen blir jobbigare än man klarar av finns det pappor som sticker, barn som hamnar övergivna i fosterfamiljer, barn som blir fysiskt eller psykiskt misshandlade, barn som bara inte får den omsorg de behöver.

    Det behöver självklart inte bli så för ts, men det kan vara vettigt att fundera på vilka förutsättningar man har när barnet kommer mot pappans vilja och när mamman lever med ångest. Bara du ,ts, kan avgöra hur troligt det är att du/ni kommer att kunna ge barnet en lycklig barndom och goda förutsättningar i livet.
  • Ciconiidae

    Det är din kropp och ditt beslut. Låter som att det lutar åt att behålla. Förbered dig på att din man kan lämna dig och fundera hur du löser det. Eftersom dina föräldrar är stöttande låter det som att du kan vända dig till del isf. Se över olika scenarion och beståm efter vad du vill. Att göra en abort du inte vill kommer lämna massa själsliga ärr.

  • Miriami

    Det känns som om du är elak mot honom om du behåller men om vi vänder på det då är han inte elak mot dig när han inte vill behålla?

    Barnet är ju en del av er två. Varje barn är en gåva. Behåll är mitt råd. Gissar om du har ångest nu så blir det värre efter en abort. En abort kan förvärra din hälsa så att du måste läggas in. Du har stöd av dina föräldrar och det är guld värt. Män blir ofta rädda när de får veta om en graviditet. Ge honom tid. Men vik inte efter hans känslor nu.

  • Carambolan

    Ångest kan bli värre av en abort, men det kan också bli värre av en förlossning. Kvinnor som redan lider av psykisk ohälsa löper avsevärt högre risk att drabbas av förlossningadepression. Så oavsett vilket du väljer TS så tycker jag att du ska se till att det finns en kuratorstid som väntar på dig efteråt.

  • Majbebis18

    är själv gravid i vecka 18 och är själv ung, 21 år. min kille vill inte ha barn och hans föräldrar vill inte att vi ska ha barn än. min kille vill som din resa och göra annat innan han skaffar barn. jag har valt att behålla det och jag tycker att du ska göra precis som DU känner att du vill göra. det är din kropp, det är du som bestämmer!
    skönt att dina föräldrar stöttar dig, har samma tur jag med! 
    din kille visste riskerna med att ha sex och nu är du gravid. det är helt upp till dig om du väljer att behålla det eller inte. 
    vad du än väljer så kan ni ju gå och prata på MVC tillsammans. det ska jag och min kille göra om någon vecka, vilket känns skönt eftersom jag valt att behålla det så är det skönt att kunna prata ut om det med någon professionell.
    all lyckatill till dig!

Svar på tråden Abort när jag inte vill?