• X3mt

    1500kr månaden till ett barn

    Okej jag får 1500 varje månad sedan jag var 13 men det förutsätter att jag köper allt själv förutom jacka och skor.

    Har fått väldigt bra förstånd på pengar och har lärt mig att välja vad som är viktigast och bara köpa det jag verkligen behöver.

    Har också lärt mig att uppskatta det jag köper mer.

    Men tycker ni att det är för mycket pengar för en 13åring och hur mycke ger ni vuxna till era barn?

  • Svar på tråden 1500kr månaden till ett barn
  • Mascaraklumpar

    Jag fick samma summa som trettonåring. Det var i och för sig 20 år sedan så i dagens pengar motsvarar det väl lite mer, men å andra sidan skulle pengarna räcka till allt utom mat (dvs ytterkläder, bindor, schampo, busskort, mobilräkning osv)

    Jag tycker det är rimligt att man anpassar barnens månadspeng till vad man själv har råd med. Det är inte schysst att mamma bränner tusenlappar på kläder varje månad medan barnen får handla vinterjacka på myrorna, och det är heller inte schysst att barnen har en massa pengar till lyxhandel medan föräldrarna knappt har råd med mat. Man är en familj och bör ha någorlunda lika levnadsstandard, anser jag.

  • Anonym (Var klok)

    Nu ska jag säga en sak som du kommer uppsatta senare i livet!

    Du kommer även få +poäng av föräldrarna och släkt om du vill höja upp dig själv!

    Spara undan 1000 kr i månaden eller i alla fall 500 kr.

    Då har du över 80 000 kr på kontot när du är 20 år. Annars har du 40 000 kr med 500 kr. Räkna in studiebidrag i gymnasiet också!

Svar på tråden 1500kr månaden till ett barn