• tenorsax

    Vill flytta till större lägenhet

    Det är så att jag bott circa 3 år nu i en etta och har nu i flera månader velat bo i en större lägenhet eftersom det känns alldeles för lite och trångt. Jag hade jätte gärna gillat att ha flera rum som sovrum, vardagsrum, badrum, kök och ett rum till för kontor och verktyg.

    När jag tog upp detta med min godman så kom han med spökhistorier att många folk som söker större lägenhet dår vänta i 8 år för att få det. Är det verkligen sant? Jag är inte en sådan som tror att man får en lägenhet på en sekund men det känns överdrivet länge.

    Jag har också hört att hyresvärldar brukar vilja att det ska bo de antal personer efter lägenhetens storlek. Betyder detta att jag inte alls kan flytta till en större lägenhet än en 1a?

  • Svar på tråden Vill flytta till större lägenhet
  • Carambolan

    Beror på var du bor. I Stockholm är 8 års kötid definitivt i minsta laget för att få en trea ens i ytterområdena, om man inte har råd med dyr nyproduktion.

    Jag har inte hört om någon hyresvärd som har minikrav på antal personer, däremot brukar det ofta finnas maxtak på hur många som får bo i en lägenhet.

  • Kasperina

    Du kan få flytta till en tvåa, men byteskön kan vara lång. Kolla på hemsidan för din hyresvärd, där borde det finnas information.

  • tenorsax
    Carambolan skrev 2017-11-27 21:21:05 följande:

    Beror på var du bor. I Stockholm är 8 års kötid definitivt i minsta laget för att få en trea ens i ytterområdena, om man inte har råd med dyr nyproduktion.

    Jag har inte hört om någon hyresvärd som har minikrav på antal personer, däremot brukar det ofta finnas maxtak på hur många som får bo i en lägenhet.


    Fast beror det inte mest på att de flesta brukar ge specifika önskningar på hur lägenheten ska vara som till exempel uteplats eller balkong?

    Jag har ingen särskild önskning förutom att lägenheten ska vara större än en 2a och helst inte ligga i stan.

    Vare sig lägenheten har uteplats eller balkong spelar det inte någon roll för mig. Det viktigaste är att lägenheten är större än 2a och ligger inte inne i stan.
  • tenorsax
    Kasperina skrev 2017-11-27 21:21:40 följande:

    Du kan få flytta till en tvåa, men byteskön kan vara lång. Kolla på hemsidan för din hyresvärd, där borde det finnas information.


    En tvåa känns en rum för liten för mig. Hade gärna velat ha 2 sovrum, badrum, vardagsrum och köj. Gör dock inget om det finns en extra toalett för gäster.

    Tog circa ett år för mig att få en etta då jag sökte i januari men fick lägenheten direkt på sommaren. Försöker inte säga att jag får samma tur igen men det är väldigt skumt att jag fick det så snabbt då ettor vad jag fått för mig ska vara mycket svårare få än större lägenhet eftersom familjer flyttar inte lika mycket som studenter eller enstaka personer.
  • tenorsax
    Tow2Mater skrev 2017-11-28 17:29:27 följande:

    Köp dig en bostadsrätt, du kan göra det imorgon.


    Har knappt någon jobb med lön och jag lever på aktivitetsersättning eftersom jag arbetstränar.
  • Aliona
    tenorsax skrev 2017-11-28 19:00:11 följande:

    Har knappt någon jobb med lön och jag lever på aktivitetsersättning eftersom jag arbetstränar.


    Hur tänker du att du ska ha råd med hyran till en trea om du lever på aktivitetsersättning? Det har väl knappast ensamstående som jobbar heltid råd med.
  • Aniiee
    Aliona skrev 2017-11-28 19:05:21 följande:
    Hur tänker du att du ska ha råd med hyran till en trea om du lever på aktivitetsersättning? Det har väl knappast ensamstående som jobbar heltid råd med.
    Beror väl på vad trean kostar? Dessutom får man ju högre bostadstillägg om man har högre boendekostnader (jag vet - upp till....), så vi kan inte direkt veta hur mycket ts "förlorar" på att flytta till en större lägenhet.
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Aliona
    Aniiee skrev 2017-11-28 19:17:32 följande:

    Beror väl på vad trean kostar? Dessutom får man ju högre bostadstillägg om man har högre boendekostnader (jag vet - upp till....), så vi kan inte direkt veta hur mycket ts "förlorar" på att flytta till en större lägenhet.


    Nej det är sant att vi inte kan veta. Det var därför jag frågade ts.
  • tenorsax
    Aliona skrev 2017-11-28 19:05:21 följande:
    Hur tänker du att du ska ha råd med hyran till en trea om du lever på aktivitetsersättning? Det har väl knappast ensamstående som jobbar heltid råd med.
    För att jag känner vissa som bor i större lägenhet än vad jag har. Jag vet inte vart du har fått den iden om att ensamstående som jobbar heltid inte skulle ha råd med en trea eller större ifrån men det är långt ifrån sanning. Du bor sannerligen i en stad eller stadsdel där hyran är kanske mycket dyrare för en lägenhet jämfört med andra städer.

    de flesta jag känner tjänar upp till 30kr och en del av dem som bor i en tvåa och större klarar av att betala hyran utan problem. stället där min pappa bor så kostar en 5a bara 6000 kr eller 5000 kr och han klarar av hyran utan problem trotts att vi har samma inkomst. En av mina vänner har också någon form av socialbidrag eller aktivitetsersättning med ungefär samma inkomst som mig och bor själv i en 4. Vet inte exakt vad han betalar i hyra men han betalar runt 7000 kr.

    15k till 30 tusen som är det vanligaste lönen för de flesta är knappast för lite pengar för en trea som kostar runt 5000 till 8000 kr. 
Svar på tråden Vill flytta till större lägenhet