• MyLonging

    Sekundär barnlöshet - tillsammans är vi starka

    Har precis börjat bli aktiv med att öppna mina tankar om sekundär barnlöshet. kort och gott: Jag har försökt aktivt att få ett syskon i över 2 år. En graviditet under dessa år som slutade i MA i vecka 11+. 
    Alla som försöker bli gravida vet hur många tankar och känslor som finns i en och hur jobbigt det är i perioder. 
    Jag hoppas att vi kan dela tankar och erfarenheter med varandra. 

    Berätta gärna om er histora.


  • Svar på tråden Sekundär barnlöshet - tillsammans är vi starka
  • Pluttan

    Hej. Hoppar gärna in här om det går bra. Jag har tre barn förvisso. En son sen tidigare förhållande och två flickor med nuvarande man. Vi har försökt bli gravida med vår trea (min fyra) i över två år. Känns smått hopplöst emellanåt. Har lyckats bli gravid några gånger men har slutat i sk kemisk mf. Dvs att jag plussat sen har mensen kommit. Utom en gång i juli i fjol då fick jag mf i v 7. Vi hade svårt att bli gravida med vår första dotter. Det tog oss över fyra år. Sen med andra blev jag gravid jätte snabbt. Med sonen blev jag oplanerat gravid så vet inte hur lång tid. Följs gärna åt tillsammans. Resan är tuff så skulle vara fint att inte vara ensam tänker jag.


    ~pojke 2000 flicka 2012 flicka 2014~
  • Pluttan

    Å förlåt. Missade att skriva att jag beklagar naturligtvis ditt Ma.


    ~pojke 2000 flicka 2012 flicka 2014~
  • MyLonging

    Vad härligt att du skriver. Tillsammans blir vi starkare. Visst är vi lyckosamma som har fått barn men ibland hjälper inte det när hjärnan, hjärtat och själen har ställt sig in på att man vill skapa ett barn. 
    Jag fick också en, kemiskt missfall? (visste inte att det hette så) någon månad efter mitt MA. plussade relativt starkt och 3 dagar senare kom mensen? 
    Jag har faktiskt 2 st MA i bakgrunden. Det är en lång process det här med att först försöka bli gravid, sen om man väl blir det ska man gå med en skräck blandad glädje fram till typ när man kan börja känna fosterrörelser. 

    Hur tänker du varje månad? några knep?


  • Pluttan

    Ja fy ja det är riktigt kämpigt emellanåt. Några knep då. Ja jag äter lite vitaminer och sen matar jag min man med zink haha...Just nu kör jag en kur på rosenrot och apiforce. Vet inte om det är bra att blanda men jag tar den risken. Kanske gör susen. Nu får det bli något som vill stanna kvar. Kört med progesterall tidigare. Men nu vet jag inte om jag ska ta det denna gången eftersom jag slopar äl test denna månaden. Alltså tänk vad pengar man slänger ut varje månad egentligen. Vart i cykeln är du nu? Jag är på cd 7 idag. Så snart äl på ingång skulle jag tro.


    ~pojke 2000 flicka 2012 flicka 2014~
  • MyLonging

    jag har 9 dagar kvar till BIM. Ja jag slutade faktiskt med ägglossningstest för kanske 4-5 månader sedan. Jag kör istället på sex varannan till vart 3 dag mellan dag 7 och 20. Jag ska även gå ner i tjänst och bara jobba 75%. Då jag har haft mycket stress under hösten och även förra året så tror jag at barnlösheten kan ha att göra med detta. Men det är inget som jag vet säkert såklart. Tänkte ge det 2-3 månader efter att jag har gått ner i tjänst så får man se om det blir nått annars är väl planen att göra i alla fall en utredning på att se om allt verkligen står rätt till. 

    Tänkte nog prova bisolvonmetoden nästa cykel om det inte blir nått denna. Har du kört den någon gång?


  • Anonym (Moomin)

    Känner med er, här är en till som sitter i samma båt. Har ett barn på 1,5 år.

    Har aldrig använt mig av ägglossningstest utan enbart gått på kroppens egna tecken på att ÄL är på G. Börjar frukta att jag kanske inte har ÄL eller att den är väldigt oregelbunden varför jag ska ge det ett försök med ÄL-tester nu. Hade en extremt punktlig menscykel innan min graviditet men nu hattar den lite hit och dit ideligen. Har försökt få till en ny graviditet i ett år och tänker boka tid för utredning i januari om inget mirakel inträffat innan dess! :)

    Hur kommer det sig att ni väntat så pass länge utan att genomgå utredning?

  • MyLonging

    Ja du det är en bra fråga. Livet har varit i full gång och har nog mest inte haft tid till det. Sedan har jag ju blivit gravid och tänk att då kommer det säkert kanske fungera igen. Ja det är en ändå lång historia. Jag tog faktiskt hjälp förra året i februari och det var meningen att jag skulle börja på Letrozole vid nästa cykel med hipp som happ blev jag gravid och va gravid till 11+ sen visade sig vara ett MA. Har nog tänkt att jag kommer bli gravid igen. Nu har det dock gått månad efter månad utan nått. 

    Vi ska till Thailand i slutet av januari, blir det inget innan dess så kommer ska försöka få mig en utredning. 

    vad kul att du hakat på här, vart i cykeln är du?


  • Anonym (VågaTro)

    Hallå vilken fin och passande tråd,äntligen! Jag och sambon har försökt aktivt med ett syskon i 6 månader till sonen som är snart 5år. 2 månader innan vi började aktivt försöka så blev jag faktiskt gravid. Men från en dag till en annan tog vi beslutet att göra abort pga. Massa omständigheter just då. Vi tänkte att vi ?tar det sen?.

    Mitt livs mest ångestfyllda beslut i efterhand.

    Innan den graviditeten hade vi mycket oskyddat sex i 1 år (utan något som ledde till graviditet) då försökte vi inte få barn alls utan(jag har nästan aldrig använd preventivmedel för att jag sällan typ aldrig blir gravid) så det kom ju som en överraskning när de tog sig.

    Men det är väl först nu i efterhand man fattar att det kanske var en mirakel snarare..

    Har aldrig reflekterat över att jag har SÅHÄR svårt att bli gravid förens vi nu har försökt för kung och fosterland i 6 månader. Tiden tickar och biologiska klockan skriker. Dom två senaste ägglossningarna har jag inte skrivit här på FB har liksom ?gett upp? alla förväntningar.

  • Anonym (VågaTro)
    MyLonging skrev 2017-11-30 09:27:31 följande:

    jag har 9 dagar kvar till BIM. Ja jag slutade faktiskt med ägglossningstest för kanske 4-5 månader sedan. Jag kör istället på sex varannan till vart 3 dag mellan dag 7 och 20. Jag ska även gå ner i tjänst och bara jobba 75%. Då jag har haft mycket stress under hösten och även förra året så tror jag at barnlösheten kan ha att göra med detta. Men det är inget som jag vet säkert såklart. Tänkte ge det 2-3 månader efter att jag har gått ner i tjänst så får man se om det blir nått annars är väl planen att göra i alla fall en utredning på att se om allt verkligen står rätt till. 

    Tänkte nog prova bisolvonmetoden nästa cykel om det inte blir nått denna. Har du kört den någon gång?


    Hej! Jag har faktiskt provat bisolvon inför senaste Ägglossningen. Har provat nästan exakt allt annat. Så detta var det som kvarstod att pröva,hoppas verkligen det ska ge effekt :) BIM 1 december. Vet dock inte hur man ska ta det för bästa effekt, utan jag drack enligt föreskrifter dagarna kring ÄL. Vet du?:)
  • Anonym (Moomin)
    MyLonging skrev 2017-11-30 17:58:12 följande:

    Ja du det är en bra fråga. Livet har varit i full gång och har nog mest inte haft tid till det. Sedan har jag ju blivit gravid och tänk att då kommer det säkert kanske fungera igen. Ja det är en ändå lång historia. Jag tog faktiskt hjälp förra året i februari och det var meningen att jag skulle börja på Letrozole vid nästa cykel med hipp som happ blev jag gravid och va gravid till 11+ sen visade sig vara ett MA. Har nog tänkt att jag kommer bli gravid igen. Nu har det dock gått månad efter månad utan nått. 

    Vi ska till Thailand i slutet av januari, blir det inget innan dess så kommer ska försöka få mig en utredning. 

    vad kul att du hakat på här, vart i cykeln är du?


    Ja, det förstår jag ju egentligen. Hade också avvaktat om vi fått till något plus på vägen även om det inte slutade som det skulle. Vi har ju inte ens lyckats plussa...

    Härligt med Thailandsresa, hoppas det tar sig när ni får miljöombyte och möjlighet till avkoppling!

    Jag är på BIM -2-6 eller hur man ska uttrycka det. Känner mig dock skeptisk till att det skulle vara någon graviditet på G då jag hade fortsatt värk i ländryggen efter när min förmodade ÄL var samt att "menshumöret" ger sig till känna så smått. Men den som lever får se.
Svar på tråden Sekundär barnlöshet - tillsammans är vi starka