• jeto01

    Kommentar av läkare

    Hej,

    varit hos läkaren för tredje gången med min snart 16 åriga dotter som i drygt två veckor haft oförklarligt ont/är om i magen. Mensen två veckor sen (regelbunden annars)
    Blindtarm, förstoppning, UV mm är uteslutet.
    Återstår om något är galet med äggstockar eller liknande.

    Nu till saken, en för oss helt ny läkare och han är överlag ointresserad och menar på att det är bara att avvakta tills det onda går över vilket han tror det kommer göra när mensen kommer, det kan vara så att det är en cysta menar han på men att det kollar man inte med vaginala ultraljud på så unga tjejer och att man kan reglera mensen med p-piller (trots att den är regelbunden) och att hon ska ta en Ipren om hon har ont. Han är allmänläkare och ingen gynekolog eller barnmorska...

    Vidare frågar han min dotter om hon kan vara gravid och får till svar "Nej", han säger vidare "Ska vi be mamma gå ut ur rummet?", dottern svarar "Nej, det behövs inte", läkaren frågar då dottern "Har du hört talas om Jungfru Maria?"

    Vad är det för läkare som ställer sådana frågor?
    Det är ju kränkande, undrar vad han menade egentligen, alltså jag blir mer och mer upprörd och ledsen hur i hlea friden man kan ens få för sig att säga så till en ung tjej.

    Senare pratat med UMO som menar på att det är tjänstefel att inget gravtest togs på vårdcentralen

    Tappar tron fullständigt

  • Svar på tråden Kommentar av läkare
  • mjölkallergiker

    Läkare är också människor. Vissa har sämre och vissa bättre social kompetens. Vissa är bättre och vissa sämre på att ta hand om sina patienter och även på sin medicinska kompetens. Eftersom det är helt fritt vårdval rekommenderar jag en annan vårdcentral om ni inte kan få träffa en ny läkare på befintlig vårdcentral.
    Ni kan också klaga på läkaren om ni tycker han betett sig olämpligt. 

    När det gäller din dotters magont tycker jag att ni gör helt rätt i att försöka gå till botten med vad det kan vara för något. Uteslutet är blindtarm, UVI (antar jag att du menar med UV) och förstoppning. Det är mycket som kan ge magont och det kräver noggrann undersökning. Att mensen är 2 veckor sen talar för att det kan ha något samband med just det men man behöver ställa fler frågor som läkare. Avföringsvanor, var magontet sitter, blodprov och andra undersökningar är något som en läkare bör göra vid oförklarlig magont. I och med att mensen är sen i 2 veckor är det också lämpligt att utesluta graviditet. Något jag tycker ni bör göra själva hemma med ett graviditetstest omgående. Det har gått lång tid över för vid vilken tidpunkt ett hemmatest kommer ge utslag med över 99% noggrannhet. Ha en dialog med dottern. Fråga henne om hon haft samlag för cirka 4 veckor sedan, om hon missat skydd eller om hon kanske haft avbrutet samlag. Det är kanske obekväma frågar men det kanske är nödvändigt för att komma fram till rätt "diagnos" och att utesluta just graviditet.

    Lycka till!

Svar på tråden Kommentar av läkare