• FrökenCarlsson

    Köpt katt, visade sig vara fel kön!

    Köpte en kattunge förra veckan, som enligt annons och all tidigare kommunikation var en hane, vilket var det vi letade efter.

    Hittade en katt på Blocket, en raskatt och rn huskatt som ?råkat? få bebisar så katten kostade 1500.

    Säljaren var inte uppfödare men verkade väldigt seriös och noga med vilken typ av hem katten skulle få.

    Vi hämtade katten, som vid tillfället var ganska nervös och rädd så vi kunde inte ?undersöka? den så noga. Väl hemma var han rädd två dagar och ville inte direkt ligga hos oss. Nu mår katten kanon!

    Men när katten väl började komma till mig så kunde jag liksom inte se pungen som jag vet att man gör hyfsat lätt på kattkillar, men då jag inte har haft katt sen jag var liten tänkte jag inte mer på det.

    Åkte till veterinär efter ännu nån dag som då säger stt katten är en tjej!

    EGENTLIGEN spelar det oss ingen roll och nu är ju katten en familjemedlem, men nånstans känner jag mig ändå besviken. Jag köpte ju en hane.

    Har kontaktat säljaren som är fruktansvärt otrevlig och har inte ens bett om ursäkt! Jag hade bara velat ha en ursäkt och ett erbjudande och att få en del av pengarna tillbaka.

    Kan jag ?kräva? något?

  • Svar på tråden Köpt katt, visade sig vara fel kön!
  • Jemp

    Inte brukar en 12veckors ha pung?

    Veterinären borde ju dock ha rätt. Det är nog bara att beklaga att du inte köpt från en seriös uppfödare eller sett till att katten var besiktigad innan köp.

  • Birmafröken

    Honor är inte mindre värda än hanar så du kan inte brgära att få katten billigare p.g.a. det. Vill du inte ha en hona får du häva köpet.

    Att avgöra kön på kattungar är inte alltid helt lätt, särskilt om testiklarna inte syns (vilket de brukar göra vid 6-10 veckor). T.o.m. veterinärer kan ta fel.

  • annabellelee
    Birmafröken skrev 2017-12-01 17:53:59 följande:

    Honor är inte mindre värda än hanar så du kan inte brgära att få katten billigare p.g.a. det. Vill du inte ha en hona får du häva köpet.

    Att avgöra kön på kattungar är inte alltid helt lätt, särskilt om testiklarna inte syns (vilket de brukar göra vid 6-10 veckor). T.o.m. veterinärer kan ta fel.


    Man kanske vill ha en hane för att de är lätta att kastrera, jämfört med att sterilisera en hona?
  • Starka
    Birmafröken skrev 2017-12-01 17:53:59 följande:

    Honor är inte mindre värda än hanar så du kan inte brgära att få katten billigare p.g.a. det. Vill du inte ha en hona får du häva köpet.

    Att avgöra kön på kattungar är inte alltid helt lätt, särskilt om testiklarna inte syns (vilket de brukar göra vid 6-10 veckor). T.o.m. veterinärer kan ta fel.


    Nej inte mindre värda men där finns ju kostnader som blir högre om man jämför hona hane tex kastrering

    Och har man köpt en hane så är det ju det man vill ha
  • Birmafröken
    Starka skrev 2017-12-01 20:17:09 följande:
    Nej inte mindre värda men där finns ju kostnader som blir högre om man jämför hona hane tex kastrering

    Och har man köpt en hane så är det ju det man vill ha
    Kastreringskostnaden är en droppe i havet. Har man inte lust att lägga ut den fjuttiga kostnaden ska man nog inte ha katt över huvud taget.


  • viseversa
    Birmafröken skrev 2017-12-01 17:53:59 följande:

    Honor är inte mindre värda än hanar så du kan inte brgära att få katten billigare p.g.a. det. Vill du inte ha en hona får du häva köpet.

    Att avgöra kön på kattungar är inte alltid helt lätt, särskilt om testiklarna inte syns (vilket de brukar göra vid 6-10 veckor). T.o.m. veterinärer kan ta fel.


    Jag ville ha hane för att slippa betala mer för kastrering samt löpen om hon inte skulle kasteras. Förstår ts.
  • Guldbarb
    viseversa skrev 2017-12-01 20:26:47 följande:

    Jag ville ha hane för att slippa betala mer för kastrering samt löpen om hon inte skulle kasteras. Förstår ts.


    Och om en eller båda pungkulorna inte vandrat ner så kastreringen blivit dyrare? Eller om han inte hade kastrerats och i stället pinkat fel och skrikit efter honor? Billigare kastrering för att det är en hane finns det verkligen ingen garanti för dessutom är risken för urinvägsinfektion något större hos kastrerade hanar så det är en kostnad man också kan dra på sig
  • MiniQ

    Att välja kön utifrån kostnad av kastration är ju bara idioti. I gengäld kostar försäkring för hankatter vanligtvis mer, vilket ur ett livstidsperspektiv blir dyrare.

    Dessutom är ju kostnad för kastration idag småsummor. Har man inte råd med det ska man nog inte äga en katt. Vi betalade 500 kr vid kastration av vår hane och 1000 kr för honkatten. Knappast någon stor kostnad. Att äga ett djur innebär ju även att ha ansvaret för att kunna betala oförutsedda utgifter vid sjukdom eller skada, kan man verkligen det om man inte har råd med kastration..?

    Men nej, du kan inte kräva pengar tillbaka. Möjligtvis kan du häva köpet.

  • DeathByPickles

    Undrar också hur det kommer sig att katten inte var veterinärbes, chippad och vaccinerad före köp? 


     


    I så fall borde vetten i samband med det konstaterat kön, och om vetten felkönat kan säljaren knappast klandras för det. Om TS köpt katten utan att försäkra sig om att allt det var gjort vid tolv veckors ålder är det helt galet handlat av såväl köpare som säljare. 


    Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • Birmafröken
    DeathByPickles skrev 2017-12-01 21:32:14 följande:

    Undrar också hur det kommer sig att katten inte var veterinärbes, chippad och vaccinerad före köp? 


     


    I så fall borde vetten i samband med det konstaterat kön, och om vetten felkönat kan säljaren knappast klandras för det. Om TS köpt katten utan att försäkra sig om att allt det var gjort vid tolv veckors ålder är det helt galet handlat av såväl köpare som säljare. 


    Det är tyvärr så verkligheten ser ut när det gäller Huskattuppfödning. De huskatter som inte föds i hemlöshet föds genom oseriös avel och uppfödning och hamnar hos oseriösa köpare.
  • DeathByPickles
    Birmafröken skrev 2017-12-01 21:44:36 följande:
    Det är tyvärr så verkligheten ser ut när det gäller Huskattuppfödning. De huskatter som inte föds i hemlöshet föds genom oseriös avel och uppfödning och hamnar hos oseriösa köpare.

    Jag hurrar inte för odiskriminerad avel av huskatter, men har nog aldrig varit med om en katt som faktiskt annonserats ut som inte varit vaccinerad och veterinärbesiktigad vid upphämtning. 
    De som hämtas upp vid närmsta stall kanhända, men inte de som säljs för drygt tusen spänn på öppna sidor. 


    Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • DeathByPickles

    Lite fortsättning - om så är fallet, TS, att du köpte en ovaccinerad, obesiktad och ochippad kissekatt tycker jag att du kan stå ditt kast.Ta hand om kissen och sponsra en seriös uppfödare nästa gång? 


    Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • Birmafröken
    DeathByPickles skrev 2017-12-01 21:49:27 följande:

    Jag hurrar inte för odiskriminerad avel av huskatter, men har nog aldrig varit med om en katt som faktiskt annonserats ut som inte varit vaccinerad och veterinärbesiktigad vid upphämtning. 
    De som hämtas upp vid närmsta stall kanhända, men inte de som säljs för drygt tusen spänn på öppna sidor. 


    Ta en titt på Blocket. Där ser du hur utbudet på huskatter ser ut. Ibland är det dock först i annonstexten det visar sig att katten saknar stamtavla och alltså är en huskatt. Har sett sådana annonser med pris 7000 kr.

    Huskattuppfödare (och huskattköpare också tragiskt nog) tror att påstådd rasinblandning är något som höjer värdet på huskattkullarna.De brukar dock vara noga med att skriva ut att kattungarna är avmaskade (som om mask var det värsta och mest svårbehandlade som kan drabba en kattunge). Tragiskt är vad det är.
  • DeathByPickles
    Birmafröken skrev 2017-12-01 22:14:25 följande:
    Ta en titt på Blocket. Där ser du hur utbudet på huskatter ser ut. Ibland är det dock först i annonstexten det visar sig att katten saknar stamtavla och alltså är en huskatt. Har sett sådana annonser med pris 7000 kr.

    Huskattuppfödare (och huskattköpare också tragiskt nog) tror att påstådd rasinblandning är något som höjer värdet på huskattkullarna.De brukar dock vara noga med att skriva ut att kattungarna är avmaskade (som om mask var det värsta och mest svårbehandlade som kan drabba en kattunge). Tragiskt är vad det är.

    Åh, de helt vansinniga priserna är jag väl medveten om, det ser precis likadant ut på hundsidan, men nog måste det vara så att de flesta kattungar som säljs på det viset är veterinärbesiktade och vaccinerade?

    För en gångs skull säger jag heja UK, där är det olagligt att sälja hund (och såvitt jag vet även katt) utan chip! Vilket naturligtvis innebär att man måste gå till veterinären, vilket innebär att djuret får en genomkoll. 


    Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • Harvester
    Guldbarb skrev 2017-12-01 20:56:05 följande:

    Och om en eller båda pungkulorna inte vandrat ner så kastreringen blivit dyrare? Eller om han inte hade kastrerats och i stället pinkat fel och skrikit efter honor? Billigare kastrering för att det är en hane finns det verkligen ingen garanti för dessutom är risken för urinvägsinfektion något större hos kastrerade hanar så det är en kostnad man också kan dra på sig


    Öh, nej, urinvägsinfektion är mycket vanligare hos honor (men inte så vanligt hos katter öht). Däremot är det vanligare med urinstopp hos kastrerade hanar, vilket är mycket allvarligare.
  • Jemp
    DeathByPickles skrev 2017-12-01 22:38:52 följande:

    Åh, de helt vansinniga priserna är jag väl medveten om, det ser precis likadant ut på hundsidan, men nog måste det vara så att de flesta kattungar som säljs på det viset är veterinärbesiktade och vaccinerade?

    För en gångs skull säger jag heja UK, där är det olagligt att sälja hund (och såvitt jag vet även katt) utan chip! Vilket naturligtvis innebär att man måste gå till veterinären, vilket innebär att djuret får en genomkoll. 


    Upplever blocket och fb-sidor som att det absolut vanligaste (för icke renrasiga) är att katten aldrig varit hos veterinär. Därmed varken vaccinerad, besiktigad eller märkt.
  • DeathByPickles

    Jag bor inte i sverige längre och är otroligt sällan ute på blocket, men det låter helt barockt att folk väljer att betala över tusen spänn för en kattunge som inte ens är vaccinerad. 
    Stallkatten på bonngården som går för en krona tassen är en sak. Det är inte okej, men där kan jag tänka mig att folk är mer benägna att tänka att det där veterinärbesöket är värt att göra efter köp. 
    Skrämmande. Det borde lagstadgas med såväl vaccination som chip. 


    Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • Guldbarb
    Harvester skrev 2017-12-01 22:41:04 följande:

    Öh, nej, urinvägsinfektion är mycket vanligare hos honor (men inte så vanligt hos katter öht). Däremot är det vanligare med urinstopp hos kastrerade hanar, vilket är mycket allvarligare.


    Urinstop var det jag tänkte på men förväxlade dom, tack :)
Svar på tråden Köpt katt, visade sig vara fel kön!