• Maddi

    Småsjuk längre tid

    Jag har två barn som nu varit hemma från förskolan i ett par veckor, meningen att dom skulle börjat på förskolan på måndag igen. Men det känns inte som att dom är frisk ännu.

    Det började med ett barn på 40 grader feber två dagar, ögoninflammation, magsjuka och sen i måndags förkylning med feber. Mitt andra barn blev smittad med samma sak. 

    Tempade båda idag med 37,6. De räknas ju inte som feber egentligen, men eftersom dom inte ens varit nere på sin normala temp som är under 37 så tar jag det som att dom ännu inte är frisk. Jag är nu lite rädd att dom fortfarande kommer vara högre tempad på måndag. Hur hade ni gjort, hade ni fortfarande sett dom som sjuk eller hade ni tagit dom till förskolan ändå då detta inte räknas som feber enligt sjukvårdsrådgivningen och jag kan tänka mig att de är svårt att få ett sjukintyg på en temp som mina barn har. Och jag behöver ett sjukintyg då dom har varit borta sen 22 november. 

  • Svar på tråden Småsjuk längre tid
  • Mortiscia

    Du kan inte stirra dig blind på termometern utan måste se till allmäntillståndet: verkar de pigga i övrigt? Om de inte är smittsamma längre kan de gå till fsk.I värsta fall kan du ju ta dit ungarna på fm och se hur det går. Såvitt jag vet kan fsk faktiskt inte ens kräva intyg! Ring gärna kommunen och fråga, men fsk har ju inte skolplikt och därmed ingen anledning att kräva intyg.

  • Maddi
    Mortiscia skrev 2017-12-02 13:08:53 följande:

    Du kan inte stirra dig blind på termometern utan måste se till allmäntillståndet: verkar de pigga i övrigt? Om de inte är smittsamma längre kan de gå till fsk.I värsta fall kan du ju ta dit ungarna på fm och se hur det går. Såvitt jag vet kan fsk faktiskt inte ens kräva intyg! Ring gärna kommunen och fråga, men fsk har ju inte skolplikt och därmed ingen anledning att kräva intyg.


    Tack för ditt svar. Angående intyget så måste jag ha ett från hälsocentralen att skicka till försäkringskassan eftersom mina barn varit sjuk länge än 8 dagar, så de är inte förskolan som ska ha det. Och om tempen ligger på dom graderna så klassar inte sjukvården det som feber, så då blir det svårt att få intyg till försäkringskassan. Men då vet jag hur du tänker :)
  • Mortiscia
    Maddi skrev 2017-12-02 13:45:16 följande:
    Tack för ditt svar. Angående intyget så måste jag ha ett från hälsocentralen att skicka till försäkringskassan eftersom mina barn varit sjuk länge än 8 dagar, så de är inte förskolan som ska ha det. Och om tempen ligger på dom graderna så klassar inte sjukvården det som feber, så då blir det svårt att få intyg till försäkringskassan. Men då vet jag hur du tänker :)
    Det är alltså för att du vabbar som du måste ha intyget? Det är en helt annan sak, jag trodde ju att det var fsk som ville ha det! Ja då har du inte mkt till val, sök upp läkare eller låt ungarna gå en dag på fsk och se hur det går.
  • mammalovis

    Ha is i magen och hoppas att det går över under helgen. Är de inte normaltempade och pigga på söndagen får du ju såklart söka läkare på måndagen om du bedömer att de inte är tillräckligt friska för att orka en dag i högt tempo. Det är ju därför den feberfria dagen finns. Samtidigt kan något av mina barn leka för fullt med 38 graders feber och krokna totalt några tiondelar högre, förvisso beroende av andra symtom, så allmäntillståndet kan inte avgöra allt hos oss.

    Vi har några gånger "fuskat" när barnen haft 37,6 på kvällen för att sedan ligga på 37,0 på morgonen, normalt ligger de några tiondelar lägre, men då har de förvisso inte haft feber innan, utan troligen bara haft någon skit i kroppen. Då har vi chansat och låtit dem gå för att se vart det tar vägen. Vi har märkt att detta varit en tendens hos ena tjejen med förstoppningsproblematik. Hon har varit som normalt dagen efter. Däremot avråder jag starkt från att skita i reglerna och stoppa i barnet Alvedon och sedan kroknar barnet totalt framåt mellanmålet ... 

  • IRA

    Ring till vårdcentralen , förklara att ni var hemma pga magsjuka.feber, ögoninflammation osv och behöver ett intyg till FK samt du är orolig att de fortfarande har feber strax under 38. Tror inte att det blir några problem att få intyg.

    Men till nästa gång är bäst att stämma av med VC angående intyg från dag 8.


    Ring till VC
Svar på tråden Småsjuk längre tid