• man och nöjd

    Världens högsta marginalskatt

    Efter några år med regeringen Löfvén kan vi konstatera att de sin vana trogen låter skatterna skuta i taket.

    Trots enorma budgetöverskott har man höjt marginalskatterna till den grad att de återigen är högst i världen. Återigen är vi på väg mot nivåer som Kjell-Olof Feldt en gång kallade "perverst".

    Det värsta är att skatten skjuter i höjden redan vid relaivt normala löner. En heltidsarbetande Stockholmare tjänar idag 38000 kr per månad, vilket innebär 50% marginalskatt.

    Den som tjänar mycket ska betala hög skatt sägs det, men vänstern jobbar stenhårt för att kalla vanliga löntagare för höginkomsttagare.

  • Svar på tråden Världens högsta marginalskatt
  • man och nöjd
    Frontline skrev 2017-12-03 01:14:05 följande:

    Just därför man inte bor i Stockholm..


    Nu kanske jag bor just där. Det är ju i Stockholm pengarna finns.

    Men om man nöjer sig med ett liv på landet så kan man klara sig på betydligt mindre pengar och därmed hamnar man på ett ställe på skatteskalan där man inte blir lika hårt straffad.
  • xMKx
    man och nöjd skrev 2017-12-03 11:02:44 följande:
    Nu kanske jag bor just där. Det är ju i Stockholm pengarna finns.

    Men om man nöjer sig med ett liv på landet så kan man klara sig på betydligt mindre pengar och därmed hamnar man på ett ställe på skatteskalan där man inte blir lika hårt straffad.

    Off topic men det är inte så att alla vill bo i Stockholm men tvingas "nöja" sig med ett liv på landet. Förhoppningsvis uttryckte du dig bara väldigt slarvigt.


     


    Angående skatter tycker jag att det ett högt skattetryck är okej om man ser resultat av det i samhället. Jag kan hålla med om att 38000 är en lågt satt gräns.

  • man och nöjd
    xMKx skrev 2017-12-03 11:17:02 följande:

    Off topic men det är inte så att alla vill bo i Stockholm men tvingas "nöja" sig med ett liv på landet. Förhoppningsvis uttryckte du dig bara väldigt slarvigt.


     


    Angående skatter tycker jag att det ett högt skattetryck är okej om man ser resultat av det i samhället. Jag kan hålla med om att 38000 är en lågt satt gräns.


    Ja, det var kanske dåligt uttryckt. Var som ett svar på inlägget innan där någon skrev att "det är just därför man väljer att inte bo i Stockholm". Många andra vill ju inte ens bo i Stockholm, och då är det ju inget problem.

    Ja, 38000 är en medelmåttig lön i Stockholm. Gränsen borde höjas till 100000.
  • Aniiee

    Nja, alltså.... medianlönen i stockholms kommun är fortfarande bara ungefär 25 000, medellönen för länet är ca 28 000 så jag vet inte riktigt var du fått 38 000=medelmåttigt irån, men förklara gärna, för jag älskar att lära mig saker =)


    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • man och nöjd
    Aniiee skrev 2017-12-03 18:36:24 följande:

    Nja, alltså.... medianlönen i stockholms kommun är fortfarande bara ungefär 25 000, medellönen för länet är ca 28 000 så jag vet inte riktigt var du fått 38 000=medelmåttigt irån, men förklara gärna, för jag älskar att lära mig saker =)


    Du kan ju läsa denna rapport om du vill:
    www.lo.se/home/lo/res.nsf/vRes/lo_fakta_1366027478784_lonerapport2017_pdf/$File/Lonerapport2017.pdf

    Tjänstemän i Stockholm tjänade redan år 2015 42000kr/månad i snitt. Där har du verkligheten.
  • man och nöjd
    Aniiee skrev 2017-12-03 19:12:41 följande:
    Alla är inte tjänstemän......
    Naturligtvis inte alla, men det är ett genomsnitt.

    En tjänsteman som tjänar betydligt mindre, t.ex 38000 tvingas betala statlig inkomstskatt. Motiverad av att hen är höginkomsttagare.

    Hur kan den som tjänar mindre än medel vara höginkomsttagare?
  • Missermajser
    man och nöjd skrev 2017-12-03 00:57:25 följande:

    Efter några år med regeringen Löfvén kan vi konstatera att de sin vana trogen låter skatterna skuta i taket.

    Trots enorma budgetöverskott har man höjt marginalskatterna till den grad att de återigen är högst i världen. Återigen är vi på väg mot nivåer som Kjell-Olof Feldt en gång kallade "perverst".

    Det värsta är att skatten skjuter i höjden redan vid relaivt normala löner. En heltidsarbetande Stockholmare tjänar idag 38000 kr per månad, vilket innebär 50% marginalskatt.

    Den som tjänar mycket ska betala hög skatt sägs det, men vänstern jobbar stenhårt för att kalla vanliga löntagare för höginkomsttagare.


    Saxat från skatteverket:
    Inkomst av tjänst

    När ska man betala statlig inkomstskatt och hur hög är den?


    Inkomstår 2017


    För inkomståret 2017 finns det två skiktgränser*. Den nedre skiktgränsen är 438 900 kronor. På inkomster över denna gräns tas statlig inkomstskatt ut med 20 procent. Den övre skiktgränsen är 638 500 kronor. På inkomster över denna gräns tas statlig inkomstskatt ut med ytterligare 5 procentenheter (den så kallade värnskatten), det vill säga sammanlagt 25 procent.


    Det innebär att du inkomståret 2017 kan ha en inkomst på 452 100 kronor respektive 651 700 kronor (den så kallade brytpunkten) utan att betala statlig inkomstskatt respektive förhöjd statlig inkomstskatt. Detta beror på grundavdraget.


    Du som fyllt 65 år vid inkomstårets ingång kan ha en inkomst på 478 100 kronor respektive 670 600 kronor utan att betala statlig inkomstskatt respektive förhöjd statlig inkomstskatt. Det beror på att pensionärer som fyllt 65 år vid inkomstårets ingång har ett högre grundavdrag.


  • Missermajser
    Marginalskatt

    Marginalskatt är den skatt du betalar på din sist intjänade tusenlapp. Så länge din totala inkomst håller sig under gränsen för statlig inkomstskatt betalar du cirka 300 kronor i skatt på varje intjänad extra tusenlapp.


    När din totala inkomst däremot stiger över gränsen för statlig inkomstskatt betalar du drygt 500 kronor i skatt på varje extra intjänad tusenlapp. Det brukar kallas att marginalskatten höjs. Gränserna för statlig inkomstskatt hittar du under Belopp och procent.


Svar på tråden Världens högsta marginalskatt