• Marcellan

    IVF våren 2018

    Skulle vara roligt att ha kontakt med några som precis som vi ska prova IVF i vår ????

    Vi startar första mensen i januari. Jag ska laddas med hormoner via hemska sprutor och sen ska äggen plockas ut och befruktas, sen ska bästa befruktade äggen in igen. Lite nervöst men mest förväntansfullt. Hoppas att vi blir föräldrar 2018! ????

  • Svar på tråden IVF våren 2018
  • Propppropppropp

    Hej!

    Jag och min sambo ha nu genomgått ett äggplock 13/12-2017. Det blev 10 ägg. Av dom blev 9st befruktade. Men bara 2 klarade sig vidare till frysen och provtagning.

    Igår kom samtalet... båda dom embryonen va obalanserade. Så nu är det bara att börja om..

    Min känsla är att mina ägg är värdelösa.

    När vi fick vårt första barn 2012. Så misstänkte läkarna ett syndrom.

    Det visade sig vara trisomi 9 och monosomi 15q.

    Vi levde största tiden på sjukhus.

    År 2015 va vi inlagda för en planerad operation. Då får hon ett hjärtstopp. Och läkarna får inte igång henne igen...

    Vår älskade ängel blev 2år och 8månader.

    Då bestämde vi oss för att inget mer barn skulle behöva lida så som vår dotter fick göra pga kromosomavvikelsen.

    När vår dotter föddes gjorde vi genetiska blodprov.

    Det visade sig vara jag som var boven.

    Jag är bärare av en balanserad translokation. Och det va den som vår dotter nedärvde i obalanserad form.

    Jag ha tagit på mig all skuld..

    Så om nu dessa första 10 ägg föll bort.. vad är då chansen att det finns något bra ägg??

    Jag blir 36år i år.

    Ha haft 4 missfall efter att vår dotter gick bort. Alla missfall ha slutat med skrapningar då inte allt ha kommit ut och jag ha fått infektioner pga det.

    3 av dessa 4 missfall har varit så kallade ofostriga graviditeter. Min kropp verkar inte fatta att det blivit ett missfall och den fortsätter att vara gravid ändå.

    Hoppas det ät ok att jag hoppade in här.

    Man känner sig så ensam..

  • Marcellan
    Propppropppropp skrev 2018-01-17 21:02:19 följande:

    Hej!

    Jag och min sambo ha nu genomgått ett äggplock 13/12-2017. Det blev 10 ägg. Av dom blev 9st befruktade. Men bara 2 klarade sig vidare till frysen och provtagning.

    Igår kom samtalet... båda dom embryonen va obalanserade. Så nu är det bara att börja om..

    Min känsla är att mina ägg är värdelösa.

    När vi fick vårt första barn 2012. Så misstänkte läkarna ett syndrom.

    Det visade sig vara trisomi 9 och monosomi 15q.

    Vi levde största tiden på sjukhus.

    År 2015 va vi inlagda för en planerad operation. Då får hon ett hjärtstopp. Och läkarna får inte igång henne igen...

    Vår älskade ängel blev 2år och 8månader.

    Då bestämde vi oss för att inget mer barn skulle behöva lida så som vår dotter fick göra pga kromosomavvikelsen.

    När vår dotter föddes gjorde vi genetiska blodprov.

    Det visade sig vara jag som var boven.

    Jag är bärare av en balanserad translokation. Och det va den som vår dotter nedärvde i obalanserad form.

    Jag ha tagit på mig all skuld..

    Så om nu dessa första 10 ägg föll bort.. vad är då chansen att det finns något bra ägg??

    Jag blir 36år i år.

    Ha haft 4 missfall efter att vår dotter gick bort. Alla missfall ha slutat med skrapningar då inte allt ha kommit ut och jag ha fått infektioner pga det.

    3 av dessa 4 missfall har varit så kallade ofostriga graviditeter. Min kropp verkar inte fatta att det blivit ett missfall och den fortsätter att vara gravid ändå.

    Hoppas det ät ok att jag hoppade in här.

    Man känner sig så ensam..


    Oj det låter verkligen svårt. Tungt att bära sorgen men hoppas du kan hitta sätt att gå vidare. Skulle det kunna vara möjligt med äggdonation? Eller hur stor är risken att dina ägg bär på detta som du berättar om? Jag menar om ni har tänkt på alternativ? Vad säger era läkare? Jag upplever att våra läkare är raka och öppna med just våra specifika risker och förhinder.

    Själv har jag aldrig veterligen varit gravid så jag hoppas att det är möjligt. Känner att det är första steget samtidigt som jag vill inte vill stressa för mycket över min ålder. Dock har jag myomer som vissa läkare uttryck oro över, så vi får se om dessa ev växt av behandlingen och måste opereras innan man kan sätta in äggen, om de nu blir befruktade. Äggplock imorgon!

    Kör ni igång nästa månad igen eller väntar man mellan? Lycka till!
  • Propppropppropp

    Ja vi ha tänk på andra alternativ. Men försöker med ivf med pgd nu. Då ser dom ju ändå om det är en balanserad innan det återförs. Men när det blev så här på första försöket så tappar man hoppet om det ens finns några bra ägg. Vi ha även sagt att vi kan adoptera om detta inte fungerar.

    Men äggdonation, fungerar det i Sverige?

    Jag ha inte läst på något om det.

    Läkarna ha ju sagt att om vi skulle försöka på den naturliga vägen så kan vi antingen få ett barn som är bärare som jag utan några problem alls, eller att vi får ett helt friskt barn som inte är bärare eller ett barn som nedärvt detta i en obalanserad form.

    Jag verkar inte ha svårt att bli gravid men äggen ser väl inte så bra ut kanske då. Så det är väl mest det jag tänker på. Att man vill veta hur äggen ser ut egentligen.

    Vi kommer börja i mars igen troligen. Beror på menstruationen, som borde komma nu i dagarna.

  • Marcellan

    Hej

    Det sitter massor av lappar om äggdonation här på kliniken vi går till. Men det låter ju jättebra att det kan se hur det ligger till redan när de tagit ut äggen. Det måste ju ändå vara en trygghet för er.

    Tyvärr var äggen som setts på ultraljudet inte kvar. Vet inte vad det kan bero på men läkaren ska ge besked strax. Så mycket jobb för ingenting. Fast jag känner att jag måste tänka positivt, och framåt. Hade varit en fördel att få gå till samma ställe och samma läkare känner jag. Varje läkare säger lite olika saker.... Men men. Det blir väl säker en ny stimulering och nu har man ju vant sig vid sprutorna.

  • zuces
    Propppropppropp skrev 2018-01-17 21:02:19 följande:

    Hej!

    Jag och min sambo ha nu genomgått ett äggplock 13/12-2017. Det blev 10 ägg. Av dom blev 9st befruktade. Men bara 2 klarade sig vidare till frysen och provtagning.

    Igår kom samtalet... båda dom embryonen va obalanserade. Så nu är det bara att börja om..

    Min känsla är att mina ägg är värdelösa.

    När vi fick vårt första barn 2012. Så misstänkte läkarna ett syndrom.

    Det visade sig vara trisomi 9 och monosomi 15q.

    Vi levde största tiden på sjukhus.

    År 2015 va vi inlagda för en planerad operation. Då får hon ett hjärtstopp. Och läkarna får inte igång henne igen...

    Vår älskade ängel blev 2år och 8månader.

    Då bestämde vi oss för att inget mer barn skulle behöva lida så som vår dotter fick göra pga kromosomavvikelsen.

    När vår dotter föddes gjorde vi genetiska blodprov.

    Det visade sig vara jag som var boven.

    Jag är bärare av en balanserad translokation. Och det va den som vår dotter nedärvde i obalanserad form.

    Jag ha tagit på mig all skuld..

    Så om nu dessa första 10 ägg föll bort.. vad är då chansen att det finns något bra ägg??

    Jag blir 36år i år.

    Ha haft 4 missfall efter att vår dotter gick bort. Alla missfall ha slutat med skrapningar då inte allt ha kommit ut och jag ha fått infektioner pga det.

    3 av dessa 4 missfall har varit så kallade ofostriga graviditeter. Min kropp verkar inte fatta att det blivit ett missfall och den fortsätter att vara gravid ändå.

    Hoppas det ät ok att jag hoppade in här.

    Man känner sig så ensam..


    Först och främst beklagar jag allt ni har varit med om. Sen vill jag belysa faktum att i London tar de genetiska prov på embryon innan de för in dom, inte överallt i London såklart men nån specifik klinik gjorde det. Såg det på någon dokumentär. Kanske värt att kolla upp? Önskar er verkligen all lycka!
  • Propppropppropp

    Zuces...

    Ja det är just det vi gör på Huddinge.

    IVF med Pgd. Och då befruktas äggen utanför kroppen och efter ett visst antal dagar så tas prover på dom och så fryses dom ner. Sen får vi vänta på provsvaren. Är embryonen balanserade så påbörjas upptiningen och återföring.

  • nypan78

    Så tufft!

    Jag och min man ska påbörja ny utredning nu för att göra en sista ivf (eller 2) för att skaffa en sladdis. Vi har 3 barn sedan tidigare och alla blev till genom ivf eller hormonstimulering. Har blivit spontan gravid 2 ggr också men dessa graviditeter slutade i missfall tyvärr.

    Det är 7.5 år sedn sist vi gjorde ivf - lite orolig hur kroppen regerar på detta nu och hur stor chnserna egentligen är. Jag är 39 år...

Svar på tråden IVF våren 2018