• Maj88

    utredning via landstinget - godkänd?

    Hej! Jag och min flickvän planerar att ställa oss i kö till vårt landsting. Problemet är dock att jag tror inte att jag som ska bära barnet kommer att bli godkänd pga att jag har kontakt med psykolog och haft tidigare historik av psykisk ohälsa. Mycket beror på hög arbetsbelastning men även ett antal misslyckade heminseminationer som gjort mig extra sårbar och deprimerad. Men att jag kommer bli en bra mamma det vet jag och min flickvän är ett jättestort stöd.

    Ni som blivit utredda via ert landsting som haft "psykisk ohälsa" i bagaget, är det kört? Eller hur mycket tittar de på vad som står i ens journaler?

    Tror inte att det kommer gå igenom för vår del men vi skickar in ansökan och hoppas på det bästa iallafall.

    Väldigt tacksam för svar ifrån en vänlig själ som varit eller är i samma sits! :)

  • Svar på tråden utredning via landstinget - godkänd?
  • missUniversum

    Varför kan inte inte din flickvän bära barnet istället?
    Många antideprissiva är inte bra för fostret, och det kan vara tufft som deprimerad att klara sig utan dem.

  • Maj88
    missUniversum skrev 2017-12-06 12:20:43 följande:

    Varför kan inte inte din flickvän bära barnet istället?
    Många antideprissiva är inte bra för fostret, och det kan vara tufft som deprimerad att klara sig utan dem.


    Hej! Som många samkönade par vill vi givetvis bära ett barn var. Jag har längtat efter att bli biologisk mor så länge jag kan minnas. Jag tycker inte att jag ska behöva missa chansen att bli mamma för att jag haft en svacka och behövt ta emot hjälp. Dessutom så behöver jag ändå utredas även om min flickvän skulle bära barnet. Och som jag beskrev ovan så är det vår barnlöshet gjort mig deprimerad och det är verkligen inte så konstigt. Har försökt att få barn i två år nästan. Angående antidepressiva så äter jag inga mediciner alls.
  • missUniversum

    Jag tror inte det kommer vara några problem för er att bli godkända oavsett vem som bär barnet. Däremot vet jag att depressioner kan förvärras under graviditeten, pga hormoner, omställning, osv. så även om du inte äter antidepressiva nu så vet du ju inte hur du kommer må när du blir gravid. Jag tror inte du ska räkna med att må bra psykiskt när du blir gravid även om problemen kanske startade för att ni hade svårt att få barn. Men du och din partner vet vad som är bäst för er. Lycka till, hoppas det går bra

  • Maj88
    missUniversum skrev 2017-12-06 14:21:19 följande:

    Jag tror inte det kommer vara några problem för er att bli godkända oavsett vem som bär barnet. Däremot vet jag att depressioner kan förvärras under graviditeten, pga hormoner, omställning, osv. så även om du inte äter antidepressiva nu så vet du ju inte hur du kommer må när du blir gravid. Jag tror inte du ska räkna med att må bra psykiskt när du blir gravid även om problemen kanske startade för att ni hade svårt att få barn. Men du och din partner vet vad som är bäst för er. Lycka till, hoppas det går bra


    Jag räknar inte med att må varken bra eller dåligt psykiskt när jag väl blivit gravid. Det är något som vi får ta itu med då. Men jag kan givetvis anta att det är en psykisk påfrestning för alla gravida oavsett bakgrund. I detta steg handlar det som sagt om förhoppning att kunna få hjälp via landstinget att ens kunna bli gravid.

    Tack! Vi hoppas på det bästa.
  • Maj88

    Finns det verkligen ingen som har erfarenhet av hur det går till när man ska utredas om man har haft psykisk ohälsa?
    :)

  • Ellina
    Maj88 skrev 2017-12-08 11:24:23 följande:

    Finns det verkligen ingen som har erfarenhet av hur det går till när man ska utredas om man har haft psykisk ohälsa?

    :)


    Hej! Har ingen erfarenhet än men jag och min flickvän står också i kö hos landstinget och är i en liknande situation som ni med psykisk ohälsa i bagaget. (Jag (bärande) har bland annat depressioner, ångest och ADHD).

    Jag har försökt läsa på mycket om vad som gäller både enligt Socialstyrelsen och i vår region (VGR). Det finns olika riktlinjer i olika regioner som jag förstått det. Socialstyrelsen tar barnets bästa i hänsyn gällande hur välfungerande barnets liv kommer vara gällande uppväxt, familj, kontaktnät och så vidare.

    Jag har inte kunnat läsa något som skulle tyda på att en depression eller liknande skulle hindra något par från att få hjälp via landstinget, de är ytterst ovanligt att inte bli godkänd och då gäller det typ missbruksproblematik, hemlöshet, ostabilt hemförhållande etcetera. Om du vill kan jag skicka några länkar till dig när jag kommer hem i kväll där du kan läsa riktlinjerna enligt socialstyrelsen m.m.

    Lycka till!
  • Maj88
    Ellina skrev 2017-12-11 07:41:58 följande:
    Hej! Har ingen erfarenhet än men jag och min flickvän står också i kö hos landstinget och är i en liknande situation som ni med psykisk ohälsa i bagaget. (Jag (bärande) har bland annat depressioner, ångest och ADHD).

    Jag har försökt läsa på mycket om vad som gäller både enligt Socialstyrelsen och i vår region (VGR). Det finns olika riktlinjer i olika regioner som jag förstått det. Socialstyrelsen tar barnets bästa i hänsyn gällande hur välfungerande barnets liv kommer vara gällande uppväxt, familj, kontaktnät och så vidare.

    Jag har inte kunnat läsa något som skulle tyda på att en depression eller liknande skulle hindra något par från att få hjälp via landstinget, de är ytterst ovanligt att inte bli godkänd och då gäller det typ missbruksproblematik, hemlöshet, ostabilt hemförhållande etcetera. Om du vill kan jag skicka några länkar till dig när jag kommer hem i kväll där du kan läsa riktlinjerna enligt socialstyrelsen m.m.

    Lycka till!
    Hej! Tack så jättemycket för ditt svar. Känns skönt att höra från någon i samma situation.

    Jag har själv Asperger som grädde på moset, fick diagnosen i tonåren. Det kanske inte heller hjälper till att få godkänt tänker jag. Samtidigt så borde de ju göra sig en bild av en som person och även andra saker som du beskriver.

    Jag håller med dig i allt du skriver. Har förstått att det nog ska mycket till för att inte bli godkänd. Ändå har vi inte velat skicka in ansökan ännu. Är så rädd att få avslag innan de ens träffat mig.

    Ni har alltså skickat in ansökan? Vet ju inte riktigt hur din "sjukdomshistoria" har sett ut, men min journal ser inte så kul ut. Det låter mer illa än vad det faktiskt var och är och om jag själv läste den så skulle jag inte tycka att personen var direkt lämplig att bli förälder. Men jag vet att jag skulle bli en bra mamma utan några som helst tvivel så det känns ju frustrerande!

    Ja, vad snällt av dig! Det skulle underlätta jättemycket.

    :)
  • Ellina
    Maj88 skrev 2017-12-11 13:17:12 följande:

    Hej! Tack så jättemycket för ditt svar. Känns skönt att höra från någon i samma situation.

    Jag har själv Asperger som grädde på moset, fick diagnosen i tonåren. Det kanske inte heller hjälper till att få godkänt tänker jag. Samtidigt så borde de ju göra sig en bild av en som person och även andra saker som du beskriver.

    Jag håller med dig i allt du skriver. Har förstått att det nog ska mycket till för att inte bli godkänd. Ändå har vi inte velat skicka in ansökan ännu. Är så rädd att få avslag innan de ens träffat mig.

    Ni har alltså skickat in ansökan? Vet ju inte riktigt hur din "sjukdomshistoria" har sett ut, men min journal ser inte så kul ut. Det låter mer illa än vad det faktiskt var och är och om jag själv läste den så skulle jag inte tycka att personen var direkt lämplig att bli förälder. Men jag vet att jag skulle bli en bra mamma utan några som helst tvivel så det känns ju frustrerande!

    Ja, vad snällt av dig! Det skulle underlätta jättemycket.

    :)


    Jag skickade ett meddelande till dig istället. :)
  • Maj88
    Ellina skrev 2017-12-12 12:12:20 följande:
    Jag skickade ett meddelande till dig istället. :)
    Har svarat på meddelande, men vet inte om det gick iväg. Hör av dig om du inte fått något!! :)
  • Maj88
    Maj88 skrev 2017-12-12 14:16:53 följande:
    Har svarat på meddelande, men vet inte om det gick iväg. Hör av dig om du inte fått något!! :)
    Kan inte skicka meddelanden av någon anledning!

    Om du vill så kan du skriva din mailadress så kan jag svara där eller om du använder messenger?
  • Ellina
    Maj88 skrev 2017-12-12 17:01:51 följande:

    Kan inte skicka meddelanden av någon anledning!

    Om du vill så kan du skriva din mailadress så kan jag svara där eller om du använder messenger?


    Skickat min mail adress. :)
Svar på tråden utredning via landstinget - godkänd?