• jonros

    Jour-/beredskapsersättning

    Vet inte om detta är rätt forum att diskutera en sådan här sak i men ger det ett försök. Kanske t.o.m någon som kan rekommendera något annat forum?!
    Denna fråga jag tänker ställa har jag även tagit upp med mitt fack som inte har kunnat ge mig någon direkt bra rekommendation eller råd.

    Jag jobbar på ett litet företag där vi är fyra gubbar. Vi jobbar med försäljning, leverans, installation, service och support av butik-/kassasystem. Från början var två av kollegorna delägare och skötte själva jour/beredskap i form av telefonsupport och fjärrstyrning - vardagar 17-22 och helg 08-23. Utryckning till kund kunde ske då och då om det verkligen var nödvändigt.
    Nu har den ena kollegan sålt sin andel till den andra delägaren så att han äger bolaget själv. Bekväm som han är vill han att vi som är anställda ska ha schemalagd jour/beredskap fr.o.m årsskiftet. Han har nämt att vi ska diskutera ersättning/kompensation vilket är bra. Men, jag tror han kommer vara snål som bara den.

    Därför tänkte jag förbereda mig något inför denna dag. Vad skulle man t.ex kunna begära, vad är rimligt, hur har ni det, har ni erfarenhet sedan tidigare?
    Man måste ju vara tillgänglig per telefon hela tiden och ha nära till en dator med lämplig mjukvara, alltså hemma.

    Jag vore väldigt tacksam att "höra" och diskutera med andra kring detta. Observera att arbetsgivaren saknar kollektivavtal.

  • Svar på tråden Jour-/beredskapsersättning
  • gahadas

    Vi har jour 24/7, 365 dagar om året. Är 5st som har jour och kör en vecka i taget.

    För varje vecka jag har jour så får jag:

    -10% extra på lönen den månaden
    -8 timmar komp (även om jag inte jobbar något)
    -Komp för varje påbörjad timme jag jobbar. Utanför kontorstid blir det x2. Så jobbar jag 5 minuter en kväll så kan jag ta 2 timmar sovmorgon nästa dag.
    -Den som har jour på storhelger/röda dagar osv brukar få en liten extrapeng.

  • jonros
    gahadas skrev 2017-12-06 21:20:00 följande:

    Vi har jour 24/7, 365 dagar om året. Är 5st som har jour och kör en vecka i taget.

    För varje vecka jag har jour så får jag:

    -10% extra på lönen den månaden

    -8 timmar komp (även om jag inte jobbar något)

    -Komp för varje påbörjad timme jag jobbar. Utanför kontorstid blir det x2. Så jobbar jag 5 minuter en kväll så kan jag ta 2 timmar sovmorgon nästa dag.

    -Den som har jour på storhelger/röda dagar osv brukar få en liten extrapeng.


    Bra exempel!
  • jonros
    Kjell2 skrev 2017-12-06 21:27:11 följande:

    Kolla kollektivavtal.


    Som jag nämnde i inlägget, kollektivavtal saknas. Sedan kan det även variera från det ena kollektivavtalet till det andra.
  • Carambolan

    Även om inte ni har kollektivavtal kan det vara ett bra ställe att hitta väl beprövade och avvägda exempel att sno

  • Kjell2
    jonros skrev 2017-12-06 21:52:59 följande:

    Som jag nämnde i inlägget, kollektivavtal saknas. Sedan kan det även variera från det ena kollektivavtalet till det andra.


    Jämför med lämpligt kollektivavtal för att få något att utgå från.
  • jonros

    Ok

    Kontaktar man då facket och ber dem ta fram ett åt en? Eller finns det något annat sätt att lösa det på?

  • carlssonanna

    Det är skillnad mellan jour och beredskap.

    Vid jour är du på plats i företagetslokaler.

    Beredskap jobbar du hemifrån.

    Kolla vad i ditt avtal.

Svar på tråden Jour-/beredskapsersättning