• Anonym (AnonymA)

    Jätte positivt gravtest 6 veckor efter abort

    Gjorde en medicinsk abort för 6 veckor sen, var i vecka 6 då. Allt gick bra och när jag satte in en spiral en vecka efter aborten kollade barnmorskan med ul ifall allt hade kommit ut och det tyckte hon det såg ut som att det gjort. Idag var jag där igen för att göra ett gravtest som då ska vara negativt ju, men mitt var positivt! Hon bokade mig till en läkare nästa vecka för att se ifall det finns rester kvar, men borde hon inte ha kunnat se det sist isåfall?Köpte med mig ett test på vägen hem också för jag ville se hur svagt strecket skulle vara och det blev Direk super starkt? Kan det bli så stark av lite rester?

  • Svar på tråden Jätte positivt gravtest 6 veckor efter abort
  • Anonym (fortfarande gravid?)

    Jag vet tyvärr inte om det kan visa positivt p.g.a rester, men jag var med om en medicinsk abort som aldrig blev någon abort. Efter 4 månader började jag känna sparkar, och när jag sade till BM att jag nog var gravid trots aborten blev jag först dumförklarad. Hon såg att jag var gravid men trodde att jag lyckats bli gravid direkt efter aborten. Jag fick göra ett UL som visade att jag var gravid och att tiden stämde (aborten hade misslyckats).

    Med tanke på att det förekommer (trots att det säkert är ovanligt)  är det bra att du tagit en graviditetstest efteråt. Jag hade ingen aning om att aborter kunde gå fel, så jag fick en smärre chock när jag kände sparkar.  

    Nyfiken på om du fått något svar ännu angående det positiva graviditetstestet? 

  • Anonym (Ff)
    Anonym (fortfarande gravid?) skrev 2017-12-09 11:04:10 följande:

    Jag vet tyvärr inte om det kan visa positivt p.g.a rester, men jag var med om en medicinsk abort som aldrig blev någon abort. Efter 4 månader började jag känna sparkar, och när jag sade till BM att jag nog var gravid trots aborten blev jag först dumförklarad. Hon såg att jag var gravid men trodde att jag lyckats bli gravid direkt efter aborten. Jag fick göra ett UL som visade att jag var gravid och att tiden stämde (aborten hade misslyckats).

    Med tanke på att det förekommer (trots att det säkert är ovanligt)  är det bra att du tagit en graviditetstest efteråt. Jag hade ingen aning om att aborter kunde gå fel, så jag fick en smärre chock när jag kände sparkar.  

    Nyfiken på om du fått något svar ännu angående det positiva graviditetstestet? 


    Måste ju fråga hur det gick för dig också, jag antar att du födde barnet?
  • Anonym (fortfarande gravid?)
    Anonym (Ff) skrev 2017-12-09 13:05:29 följande:
    Måste ju fråga hur det gick för dig också, jag antar att du födde barnet?

    Nej, jag hade dessvärre inget annat val än att genomgå en sen abort. Fostret hade alldeles för lite vatten kvar (ett under att den överlevt). Jag fick veta att det var en stor risk att den skulle dö i magen eller vid förlossningen, om jag valde att behålla. Om den mot alla odds skulle lyckas överleva var det med största sannolikhet att den skulle få en hjärnskada.  

    De hade en massa teorier om att det kunde ha varit tvillingar och att aborten endast utfördes på den ena, men hur det egentligen låg till är något som förblir osagt.

    Det var inget lätt beslut trots det. Särskilt inte efter att ha känt sparkar. :(
    Jag hade tänkt behålla innan jag fick veta hur dystert läget var. Det gjordes en anmälan om mitt fall, men jag har för mig att jag hört att det hänt därefter också.  Kanske är det mer sällsynt nuförtiden, då detta var ca 15 år sedan. Men med tanke på hur mycket resursbrister det är på sjukhus nuförtiden kanske det inte är helt osannolikt att det finns ytterligare fall av aborter som misslyckas.

  • Anonym (fortfarande gravid?)

    Jag misstolkade ditt inlägg, såg att du skrivit medicinsk abort och jag skrev utifrån det att jag gjort en medicinsk abort. Detta är inte fallet då jag gjorde en kirurgisk abort. Ber om ursäkt för mitt missförstånd och hoppas på att det i ditt fall endast beror på rester.

    Jag hade ingen aning om att det utfördes olika aborter då detta var min enda abort, och jag minns inte om jag fick frågan hur jag ville gå till väga.

Svar på tråden Jätte positivt gravtest 6 veckor efter abort