• pernillab

    Bebis med atopiskt eksem, hjälp!

    Min son som är 3,5 månader har sedan födsel haft problem med huden, det började som hormonplitor som bara blev fler och fler, till slut sa bvc att det troligtvis var seboriskt eksem då det började bli skorv i huvud, vid öron, i ögonbryn och så vidare. Blev tillsagda att  behandla med cortimyk (en kortisonsalva som även behandlar svamp) och allt blev jättefint. Problemet var att direkt när vi slutade med cortimyken så kom eksemet tillbaka. Vi började varva cortimyk med mjukgörande och detta såg ganska fint ut men ännu en gång kom eksemet tillbaka. Jag har även fått sluta med mjölk (är jättenogrann med innehållsförteckningar så det är ingenting som slinker med) jag har slutat med ägg (både mjölk och ägg har jag varit utan sedan kanske 10 veckor tillbaka) och nu de sista 2 veckorna har jag även hållit mig ifrån allt med sojaprotein. Med andra ord så äter jag i princip ingenting alls längre då jag är vegetarian i grunden. Bvc sa till oss att sluta med cortimyk och börja med hydrokortison, vi höll på i en vecka- morgon kväll, sen övergick vi till bara kväll veckan därpå och därefter glesade vi ut mer och mer, då kom eksemet tillbaka efter kanske 3-4 dagar utan kortison. Sen när eksemet kom tllbaka blev det panik då han kliades något fruktansvärt och vi åkte direkt in till BVC som sa till oss att börja varje dag igen, morgon och kväll - sen hålla på så i 3 dagar och börja glesa ut behandlingen ännu en gång. Efter de här 3 dagarna kommer vi i kontakt med barnmottagningen (har haft kontakt med dom tidigare också, där dom gjort både pricktest och sagt till mig vad jag bör undvika för mat och hur jag ska behandla hans hy) där får vi träffa en läkare som säger att vi inte får hålla på så mycket med kortison, han tycker att vi ska glesa ut kortisonet och sedan försöka att aldrig mer använda det. Han säger att huden måste få känna på eksemet och att kroppen då kan lära sig att ta hand om eksemet själv.. Så detta har jag försökt göra, och smörja med mjukgörande (provat både miniderm, locobase och canoderm (som läkaren menar ska vara det absolut bästa mot atopisktt eksem) Men eksemet kommer tillbaka och nu kommer det mycket tätare, redan dagen efter att vi lagt på kortison kan det börja blossa upp, förut tog det någon vecka innan det var tillbaka efter avslutad kortisonbehandling. Jag får panik! han kan inte äta och inte sova när det kliar så mycket vilket det gör varje dag, hela tiden! om vi inte lägger på hydrokortison. 


    Det jag undrar är hur länge har ni andra med så här små barn blivit rekommenderade att använda kortison? Kan man göra det varannan dag en låååång tid utan att huden blir helt skör och förstörd?  har svårt att lita på den här läkaren då han dels rekommenderade canoderm som ska svida mycket på barn, och att han säger att kroppen tar hand om eksemet själv? det gör den väl inte?
    Och även när bvc säger tvärtom - att man verkligen måste behandla eksem då det kan spåra ur och bli sårigt och infektionet och att kortison inte är någon fara då det är så himla svaga medel man använder,  och enligt dom kan man behöva hålla på med hydrokortison var tredje dag i flera år i värsta fall. 

  • Svar på tråden Bebis med atopiskt eksem, hjälp!
  • LFF

    Mina killar hade eksem som bebisar och får även nu som 4-åringar. 

    Vi fick hydrokortisonsalva tillsammans med Miniderm att smörjas med. Under hela första vintern (de är födda i november) smörjde vi en gång om dagen med kortison och en gång om dagen med Miniderm. När det var som värst körde vi tre gånger om dagen. 2 gånger Mini och 1 gång kortison. 

    Mina har inte fått problem med skör hud av kortisonet. Vår läkare sa även att även om eksemet har försvunnit så måste man fortsätta några dagar till med att smörja, annars blossar det upp igen.

    Detta väder som vi har just nu (och ofta vintertid i Sverige) med temperaturväxlingar, fuktigt ute, torrt inne, är ett helsike för huden.

    Hur ofta badar ni honom? Vi fick fort gå ner till 1 gång i veckan med badandet. Det där med "mysiga kvällsbad varje kväll" funkade inte för oss. Olja i vattnet var ett måste. 

    Var du eller barnets pappa eksembarn som små?

  • LFF

    Från våren och fram till november ungefär behöver jag inte smörja mina killar alls, men sen kommer senhösten och vintern och då går deras hud åt skogen på en gång.

  • pernillab
    LFF skrev 2017-12-07 12:31:35 följande:

    Mina killar hade eksem som bebisar och får även nu som 4-åringar. 

    Vi fick hydrokortisonsalva tillsammans med Miniderm att smörjas med. Under hela första vintern (de är födda i november) smörjde vi en gång om dagen med kortison och en gång om dagen med Miniderm. När det var som värst körde vi tre gånger om dagen. 2 gånger Mini och 1 gång kortison. 

    Mina har inte fått problem med skör hud av kortisonet. Vår läkare sa även att även om eksemet har försvunnit så måste man fortsätta några dagar till med att smörja, annars blossar det upp igen.

    Detta väder som vi har just nu (och ofta vintertid i Sverige) med temperaturväxlingar, fuktigt ute, torrt inne, är ett helsike för huden.

    Hur ofta badar ni honom? Vi fick fort gå ner till 1 gång i veckan med badandet. Det där med "mysiga kvällsbad varje kväll" funkade inte för oss. Olja i vattnet var ett måste. 

    Var du eller barnets pappa eksembarn som små?


    Vad skönt att höra att man kan hålla på längre med kortison, så jobbigt att se dom kämpa med klåda hela tiden, vill ju bara att de små ska må bra. Vi blev också rekommenderade att fortsätta med kortison även när de blivit bra o de gjorde vi men så fort vi glesar ut behandlingen kommer allt eksem tillbaka... Vi badar honom bara en gång i veckan sen start , här blir det också olja i baden just eftersom han haft problem med huden sen första början.. smörjer in honom gör vi säkert 6-8 gånger om dagen med mjukgörande men utan kortisonet är det lönlöst. Kan ligga något i att vädret gör allt sämre, får hoppas sommaren kommer snabbt i år ????Varken pappan eller jag är eksembarn
  • Juinn

    Ni borde prova att ge barnet mjölkfri kost ett tag och se om eksemet blir bättre. Det är mycket vanligt med mjölkallergi hos så små barn, er läkare borde ha tänkt på det också.

    Om du ammar så ska du själv äta helt mjölkfritt. Om du ger ersättning så kan läkaren skriva ut en mjölkfri ersättning.

    Hos de flesta barn så växer mjölkallergin bort vid omkring ett års ålder.

    www.barnakuten.nu/mjolkproteinallergi-hos-barn/

    Kolla länken för lite mer info!

  • pernillab
    Juinn skrev 2017-12-07 13:31:44 följande:

    Ni borde prova att ge barnet mjölkfri kost ett tag och se om eksemet blir bättre. Det är mycket vanligt med mjölkallergi hos så små barn, er läkare borde ha tänkt på det också.

    Om du ammar så ska du själv äta helt mjölkfritt. Om du ger ersättning så kan läkaren skriva ut en mjölkfri ersättning.

    Hos de flesta barn så växer mjölkallergin bort vid omkring ett års ålder.

    www.barnakuten.nu/mjolkproteinallergi-hos-barn/

    Kolla länken för lite mer info!


    jo precis, men som jag skrev ovan så har jag ätit mjölkfritt och äggfritt i typ 10 veckor (läser alla innehållsförteckningar) även ätit sojafritt sen 2 veckor tillbaka, så eksemet beror inte på någon av de vanligaste allergierna..
  • pernillab
    marek869 skrev 2017-12-07 13:36:20 följande:

    Smörj med Sheabutter och Jojobaolja!! Då blir det bättre!


    är det bättre än locobase, miniderm och canoderm? :D får väl prova
  • Juinn
    pernillab skrev 2017-12-07 13:41:12 följande:
    jo precis, men som jag skrev ovan så har jag ätit mjölkfritt och äggfritt i typ 10 veckor (läser alla innehållsförteckningar) även ätit sojafritt sen 2 veckor tillbaka, så eksemet beror inte på någon av de vanligaste allergierna..
    Oj, förlåt, läste slarvigt! 
  • möjligt

    Hur ofta badar ni bebisen? Såna små behöver egentligen inte bada duscha särskilt ofta(undantaget extrema bajsolyckor) och vatten är något av det värsta för känslig hud. Har själv haft väldigt känslig hud både som barn och vuxen och för mig funkar det att totalt gå över till parfymfria tvätt/skölj medel och duscha bada vid faktiskt behov inte bara för sakens skull

  • möjligt

    Vad blev du/han testade för i pricktestet? Vet att både tomat och apelsin kan ge just kliiga exem

    Har du varit utan mjölk/ägg i 10 veckor och det inte är någon skillnad så låter det ju osannolikt att det är det som är problemet så du kan ju fråga om du kan börja igen?

Svar på tråden Bebis med atopiskt eksem, hjälp!