• Anonym (Moona)

    Känner inget behov av att duscha

    Jag har ju förstått att andra människor oftast inte känner så här. Men jag känner inget som helst behov av att duscha, jag tycker snarare det är jobbigt. Det tar en massa tid, man blir blöt, måste fixa håret med massa produkter o.s.v. Att duscha varje dag, som många verkar göra, känns extremt jobbigt och tidskrävande i min värld. Jag är kvinna, och den enda anledningen till att jag duschar är egentligen för att håret till sist blir för fettigt och ser fult ut. På kroppen känner jag inget som helst behov av att duscha, nånsin egentligen.

    Jag använder torrschampo och hårpuder, som gör att håret ser fräscht ut och doftar gott även om jag inte duschat på 10 dagar. De nedre regionerna rengör jag givetvis mycket oftare, ibland med vatten och ibland med våtservetter. Armhålorna likaså, så det är inte så att jag går runt och luktar illa. Tvärtom, folk brukar säga att jag doftar gott och ser fräsch ut. Det är nog ingen som kan gissa att jag duschar 4 gånger i månaden... Jag lever i och för sig ett stillasittande liv, men även efter t.ex. träning känner jag inte att en dusch lockar.

    Jag finner själva fenomenet intressant, att vissa vill duscha till och med två gånger per dag för att de känner sig smutsiga, medan andra (t.ex. jag) kan gå oduschad i två veckor utan att det känns nånstans. Finns det andra som mig? Tycker ni det låter äckligt att gå oduschad så länge, trots att man inte luktar?

  • Svar på tråden Känner inget behov av att duscha
  • Anonym (rödluvan)

    Jag tycker tvärtom det är skönt att ta en dusch eller ett bad! Varmt, gosigt och man blir ren och fin. Har hört dem som duschar var tredje dag, men 10 dar? 2 veckor? Låter inte fräscht nånstans

  • Anonym (doften avgör)

    Nej tycker inte det låter konstigt.  Jag duschar inte heller så ofta längre som när jag var yngre. Har inget jobb heller just nu och tillbringar mycket tid i hemmet så känner inte alls behovet att rengöra hela kroppen varje morgon förutom underliv, armhålor och fötter som jag tvättar dagligen så klart. Jag smörjer in huden med väldoftande oljor och fuktkrämer. Har även torrshampoo men tycker att de är rätt värdelösa. Hatar hårbottensdoft så vill gärna ha rent hår och tvätta det ca 2 ggr i veckan ibland 3. Huden blir dessutom torrare med åldern och utsöndrar mindre fett och svett så behovet av dusch känns större på sommaren efter solbad.
    Huvudsaken är väl att man är ren och tvättar sig. Hygien för min är en viktig hälsofaktor eftersom många med t ex psykiskt sjukdom hoppar över den biten och det är obehagligt.

  • Anonym (g)

    Jag tvättar mig under armarna varje dag vid ett handfat, fötterna tvättar jag också varje dag innan jag går och lägger mig. Tvättar håret 1-2 ggr i veckan och hela kroppen ca 1 gång i veckan, så nej, då är inte ensam.

    Det är bara mina armhålor som någonsin börjar lukta, så dem tar jag som sagt varje dag, håret tar jag för att det ser äckligt ut efter ett tag. Mitt underliv tvättar jag när jag duschar kroppen.
    Jag gillar inte fötter, inte ens mina egna, känns bäst när de är rena, därav så tvättar jag dom så pass ofta.

  • Anonym (Hm)
    Anonym (rödluvan) skrev 2017-12-08 18:03:53 följande:
    Jag tycker tvärtom det är skönt att ta en dusch eller ett bad! Varmt, gosigt och man blir ren och fin. Har hört dem som duschar var tredje dag, men 10 dar? 2 veckor? Låter inte fräscht nånstans
    Samma här.
  • Anonym (X)

    Är du helt säker på att du inte luktar?
    Min dotter har en svår depression och slarvar med att duscha. Igår, när jag fick in henne i duschen, hade det gått nästan tre veckor. Och hon stank! Det kände både familjen och hennes vänner, men det är så känsligt att påtala det.

  • Anonym (Y)
    Anonym (X) skrev 2017-12-08 18:36:53 följande:
    Är du helt säker på att du inte luktar? Min dotter har en svår depression och slarvar med att duscha. Igår, när jag fick in henne i duschen, hade det gått nästan tre veckor. Och hon stank! Det kände både familjen och hennes vänner, men det är så känsligt att påtala det.

    Fast hon väntade ju dubbelt så länge mellan duscharna som ts, och jag gissar att hon inte tvättade sig på annat sätt heller. Att hålla sig ren under armarna hjälper mycket när det gäller lukt.
  • hejnina

    Jag tycker det är jobbigare, och tar längre tid, att sitta och dutta med våtservetter eller bara vatten, än att bara gå in i duschen.. Håret tvättar jag typ en gång i veckan men kroppen varje dag. Men alla gör väl som dom vill :) hade gärna bytt några av duscharna mot våtservetter om det var lika snabbt och effektivt men det tycker jag som sagt inte att det är haha.

  • Anonym (My)

    Spontant låter det ofräscht, men jag antar det också har lite att göra med hur man lever sitt liv. Jag duschar minst varannan dag. Tränar 4-5 dagar i veckan och efter det är dusch självklart. Antar att du inte gör så mycket fysiskt ansträngande? Sen duschar jag alltid efter sex och det sker ju några gånger i veckan ????

  • Anonym (C)

    Jag gillar inte heller att duscha, känner även andra som inte gillar gillar det. Det känns mest jobbigt. Har långt hår nu, men tycker att det är lika jobbigt när jag har kort hår typ page. Duschar ändå minst var tredje dag, oftast varannan, då jag känner mig ofräsch annars, trots att jag tvättar mig de dagar jag inte duschar.

Svar på tråden Känner inget behov av att duscha