• Anonym191

    Fostervatten eller flytningar? OBS detaljer!

    Gravid i vecka 30 med första barnet och vet inte vad som är rätt och fel när det gäller sånt här.. OBS! Detaljer!

    Igår kväll när jag gick på toa så var mina trosor väldigt blöta långt fram, och så kom en lukt som var väldigt lik spermalukt.. tänkte inte mer på det och idag har jag inte haft något liknande förutom nyss när trosorna blev blöta långt fram igen, till och med så att mina byxor blev lite blöta..
    Har läst idag att fostervatten luktar lite som hav (salt?) och kom då att tänka på lukten igår.. kan det läcka fostervatten såhär tidigt OCH så pass lite/långsamt eller är det bara riktigt med vattniga flytningar tror ni? Någon som haft liknande?

  • Svar på tråden Fostervatten eller flytningar? OBS detaljer!
  • emc85

    Tycker att du ska ringa förlossningen och rådfråga dem.

  • alade

    Ja, det kan läcka lite. Och så tidigt. Och många beskriver att fostervatten luktar just sperma. Med det sagt vet vi såklart inte om det är det, så ring förlossningen och prata med dem!

  • MajaB1234

    Hur har det gått TS? Pratade du med förlossningen? Vad sa de?

    Jag är i samma sits, har haft liknande under några veckors tid men inte kommit mig för att ringa... Ska till bm på måndag så då känns det ju inte jätteakut, eller?

  • ninjamamman
    MajaB1234 skrev 2017-12-13 11:35:53 följande:

    Hur har det gått TS? Pratade du med förlossningen? Vad sa de?

    Jag är i samma sits, har haft liknande under några veckors tid men inte kommit mig för att ringa... Ska till bm på måndag så då känns det ju inte jätteakut, eller?


    OM det mot allt förmodan skulle vara fostervattenprov som läcker så är det självklart inte bra alls att gå i veckor utan att kontrollera det. En musstänkt vattenavgång ska kontrolleras direkt. Risken för infektion är stor om om man går med långvarig vattenavgång och i värsta fall kan man få allvarlig infektion och barnet dö. Så jo, det är akut om du misstänker att det är vatten!
  • Anonym191

    Har inte kommit något liknande sen jag skrev tråden här, så jag har inte ringt. Däremot säger min sambo att jag kanske bör ringa någon om sammandragningarna jag känner när jag går snabbt (inte nödvändigtvis jättesnabbt eller långt, kan börja göra ont direkt när jag börjar gå). Dessa sammandragningar (som jag tror att det är) gör väldigt ont i de stunderna, när jag tex är Påväg hem från Ica, vilket i vanliga fall tar 3 minuter att gå så kan det ta uppemot en kvart pga att jag måste stanna/gå jättelångsamt då det känns som att jag har grovt håll/kramp i nederdelen av magen mest på höger sida; sen ger det sig när jag väl kommer hem och lägger mig ner. Är det anledning att vara orolig eller är det vanligt tror ni? Jag har ju beskrivit detta för min BM under senaste mötet, men då hon inte verkade bekymrad så har jag inte heller varit det direkt. Men sambon är orolig..

  • Thessiss

    Är du orolig så ring till förlossningen så du får komma in på kontroll.

    Kan mycket väl vara fostervattnet som läcker.

    Jag fick så med min dotter när jag var i v 31 (30+5)

    Trodde det var flytningar, kändes som jag kissade på mig lite lätt, hade molande värk som jag antog var sammandragningar.

    Åkte in på kontroll och fick veta att det var riktiga värkar samt fostervattnet som läckte.

    Så är du orolig så kolla gärna en gång för mycket tycker jag :)

  • Ebo88
    Anonym191 skrev 2017-12-13 12:29:58 följande:

    Har inte kommit något liknande sen jag skrev tråden här, så jag har inte ringt. Däremot säger min sambo att jag kanske bör ringa någon om sammandragningarna jag känner när jag går snabbt (inte nödvändigtvis jättesnabbt eller långt, kan börja göra ont direkt när jag börjar gå). Dessa sammandragningar (som jag tror att det är) gör väldigt ont i de stunderna, när jag tex är Påväg hem från Ica, vilket i vanliga fall tar 3 minuter att gå så kan det ta uppemot en kvart pga att jag måste stanna/gå jättelångsamt då det känns som att jag har grovt håll/kramp i nederdelen av magen mest på höger sida; sen ger det sig när jag väl kommer hem och lägger mig ner. Är det anledning att vara orolig eller är det vanligt tror ni? Jag har ju beskrivit detta för min BM under senaste mötet, men då hon inte verkade bekymrad så har jag inte heller varit det direkt. Men sambon är orolig..


    Nu vill jag inte skrämma upp dig då det säkert inte är någon fara men jag hade liknande som du beskriver. Speciellt med sammandragningarna. När jag var i v23 gick jag till bm för kissprov, om det skulle vara urinvärksinfektion. Det visade inget men det var bara med sticka, ingen odling. 2 dagar senare får jag störtblödning. I Uppsala så fick jag veta, efter en massa prover, att jag bl.a. hade Gbs i vaginan. Gbs kan påverka sammandragningar så ring förlossningen och boka tid för undersökning samt prover.
Svar på tråden Fostervatten eller flytningar? OBS detaljer!