• Anonym (TS)

    Min stela rygg

    Jag har världens stelaste rygg känns det som, är som en pinne (eller stolpe hellre). Vet inte om man kan få bukt med det i vuxen ålder? Som barn gick jag på gymnastik o kunde lätt gå ner i brygga men det är ju ett skämt idag. Haha 

    Men jag vill bara inte bli som en sån där gammal tant med puckelrygg o käpp, inte se stelopererad ut heller för den delen. Råd, tips?

  • Svar på tråden Min stela rygg
  • Anonym (TS)

    Tycker inte jag fått nåt riktigt svar från nån sjukgymnast, pilatesboll har det hjälpt någon Irl? Och vadå yoga, finns ju så många inriktningar. Vilken är bäst?

  • tvillingmammaVastmanland
    Anonym (TS) skrev 2017-12-12 20:15:38 följande:

    Tycker inte jag fått nåt riktigt svar från nån sjukgymnast, pilatesboll har det hjälpt någon Irl? Och vadå yoga, finns ju så många inriktningar. Vilken är bäst?


    Alla yogatyper är bra. Pilates är kanske ännu bättre, då jobbar man ännu mer med specifika övningar för att mjuka upp ryggen.
  • Anonym (TS)
    tvillingmammaVastmanland skrev 2017-12-12 20:21:16 följande:
    Alla yogatyper är bra. Pilates är kanske ännu bättre, då jobbar man ännu mer med specifika övningar för att mjuka upp ryggen.
    Okej, tack för tipset! Pilates... det ska jag googla på. Har du själv gått på det förresten?
  • tvillingmammaVastmanland
    Anonym (TS) skrev 2017-12-14 10:23:42 följande:
    Okej, tack för tipset! Pilates... det ska jag googla på. Har du själv gått på det förresten?
    Javisst, har jag det.
    Lite svårt att hitta utbildade Pilatesinstruktörer bara.
    Jag gick på en speciell sort som hette Stott Pilates och det var väldigt mycket övningar specifikt för ryggen.  Pilates är utvecklat för att användas som rehabilitering för dansare.
    En del tror att Pilates bara är magträning , men det är Core generellt dvs både mage och rygg.
    På en del ställen kan man få privatlektioner i Pilates, det skulle jag verkligen rekommendera om du har problem.
    Sen finns ju yoga också, yogan innehåller också ryggövningar. Kombinera yoga och Pilates så kommer du snart bli smidig! Kanske lite bastu efteråt också.. ökar genomblödningen i musklerna.


  • Anonym (TS)
    tvillingmammaVastmanland skrev 2017-12-14 13:24:47 följande:
    Javisst, har jag det.
    Lite svårt att hitta utbildade Pilatesinstruktörer bara.
    Jag gick på en speciell sort som hette Stott Pilates och det var väldigt mycket övningar specifikt för ryggen.  Pilates är utvecklat för att användas som rehabilitering för dansare.
    En del tror att Pilates bara är magträning , men det är Core generellt dvs både mage och rygg.
    På en del ställen kan man få privatlektioner i Pilates, det skulle jag verkligen rekommendera om du har problem.
    Sen finns ju yoga också, yogan innehåller också ryggövningar. Kombinera yoga och Pilates så kommer du snart bli smidig! Kanske lite bastu efteråt också.. ökar genomblödningen i musklerna.
    Tack igen.. vilken sorts yoga rekommenderar du i kombination?
Svar på tråden Min stela rygg