• Anonym (Ts)

    Förskola och magsjuka.

    Vår dotter (19mån) har nyligen börjat på förskola. Hon har fått mycket sjukdomar under den första tiden vilket jag förstår är vanligt, förkylning, magsjuka och ögoninflammation. Idag ringer de igen från förskolan och säger att hon är magsjuk. Haft en lös avföring. Jag blir tvungen att lämna jobbet IGEN för sjuttioelfte gången känns det som. Hämtar en glad och pigg tjej som är som vanligt. Inte bajsat sen vi kom hem. På förskolan sa de att nu får hon inte komma förrän på måndag!!! Jag håller på att få krupp, har massor på jobbet innan jul och sätter mina kollegor i skiten. Jag tror inte hon är sjuk nämligen för hon är hur pigg som helst. Jag får såklart avvakta och se men ska man verkligen behöva vara hemma fyra dagar till om hon inte visar några mer sjukdomstecken, bara för att hon var lös i magen en gång? Vad har era förskolor för regler för detta? Här verkar de helt paranoida och hann ringa mig två gånger när jag stressade hem för att hämta och frågade om jag inte kommer snart. (det tog 40 minuter och jag jobbar på andra sidan stan så jag tyckte jag var snabb.)

  • Svar på tråden Förskola och magsjuka.
  • Anonym (R)

    Vår förskola kör med 48 timmar karantän efter sista kräkningen/diarrén vid magsjuka. Har för mig att det är vad vården rekommenderar också (kolla 1177 om du vill ha säker källa). Men man brukar göra skillnad på vattentunn diarré och lös mage: det första behandlas som magsjuka medan det andra kan bero på lite vad som helst. Är det bara lös mage behöver ni ju inte ens hålla er till 48 timmar.

    Fast jag förstår att förskolan är försiktiga när det gäller just magsjuka. Smittar så lätt och är så nedrans jobbigt så det är ju bra att de försöker hindra utbrott om de kan.

    Det du kan göra är att ta kontakt med vården imorgon och förklara läget. Om de säger att allt verkar bra kan du säkert skicka tillbaka dottern till förskolan på torsdag morgon med hänvisning till att hon verkar helt frisk och att BVC sagt att det är ok. Då har du dessutom nästan väntat ut hela tiden magsjuka kan smitta för att vara på säkra sidan. Känns sjyst mot andra familjer att inte riskera att smitta dem om det finns misstanke om magsjuka.

  • Anonym (Ts)
    Anonym (R) skrev 2017-12-12 16:04:02 följande:

    Vår förskola kör med 48 timmar karantän efter sista kräkningen/diarrén vid magsjuka. Har för mig att det är vad vården rekommenderar också (kolla 1177 om du vill ha säker källa). Men man brukar göra skillnad på vattentunn diarré och lös mage: det första behandlas som magsjuka medan det andra kan bero på lite vad som helst. Är det bara lös mage behöver ni ju inte ens hålla er till 48 timmar.

    Fast jag förstår att förskolan är försiktiga när det gäller just magsjuka. Smittar så lätt och är så nedrans jobbigt så det är ju bra att de försöker hindra utbrott om de kan.

    Det du kan göra är att ta kontakt med vården imorgon och förklara läget. Om de säger att allt verkar bra kan du säkert skicka tillbaka dottern till förskolan på torsdag morgon med hänvisning till att hon verkar helt frisk och att BVC sagt att det är ok. Då har du dessutom nästan väntat ut hela tiden magsjuka kan smitta för att vara på säkra sidan. Känns sjyst mot andra familjer att inte riskera att smitta dem om det finns misstanke om magsjuka.


    Tack för ditt svar. Det låter klokt. Ska göra så.
  • Anonym (Stina)

    Låter helt nornalt, så gör vår förskola också.

    Jag har min dotter hemma just nu då hon bajsar vatten, trots att hon är glad, äter, sover och dricker. Inte alltid de små blir medtagna av att ha magsjuka.

  • viseversa

    Nej 4 dagar är galet och det låter som dom ringer hem barn för att "bli av" med dom. Ta upp detta med rektorn. Du ska såklart inte hämta etty friskt barn och tvingas stanna hemma i 4 dagar. Låter helt galet. Jag hade lämnat henne i morgon ändå och sagt till att nu får dom fan sluta ringa hem mitt friska barn för jag har också ett JOBB att sköta.

  • Anonym (Ts)
    Anonym (Stina) skrev 2017-12-12 16:30:08 följande:

    Låter helt nornalt, så gör vår förskola också.

    Jag har min dotter hemma just nu då hon bajsar vatten, trots att hon är glad, äter, sover och dricker. Inte alltid de små blir medtagna av att ha magsjuka.


    Nej det vet jag. Men min dotter bajsar inte vatten, hon är lite lös i magen som hon är ibland. Jag kan inte vara hemma fyra dagar från jobbet varje gång det händer. Då kommer jag inte vara på jobbet mycket.
  • Anonym (Va)
    Anonym (Ts) skrev 2017-12-12 15:28:24 följande:

    Vår dotter (19mån) har nyligen börjat på förskola. Hon har fått mycket sjukdomar under den första tiden vilket jag förstår är vanligt, förkylning, magsjuka och ögoninflammation. Idag ringer de igen från förskolan och säger att hon är magsjuk. Haft en lös avföring. Jag blir tvungen att lämna jobbet IGEN för sjuttioelfte gången känns det som. Hämtar en glad och pigg tjej som är som vanligt. Inte bajsat sen vi kom hem. På förskolan sa de att nu får hon inte komma förrän på måndag!!! Jag håller på att få krupp, har massor på jobbet innan jul och sätter mina kollegor i skiten. Jag tror inte hon är sjuk nämligen för hon är hur pigg som helst. Jag får såklart avvakta och se men ska man verkligen behöva vara hemma fyra dagar till om hon inte visar några mer sjukdomstecken, bara för att hon var lös i magen en gång? Vad har era förskolor för regler för detta? Här verkar de helt paranoida och hann ringa mig två gånger när jag stressade hem för att hämta och frågade om jag inte kommer snart. (det tog 40 minuter och jag jobbar på andra sidan stan så jag tyckte jag var snabb.)


    Tror du att det bara är Du som har "massor på jobbet" som gör att du inte kan vara hemma? Vad tror du vi andra har, som lämnar friska barn på förskolan som smittas med magsjuka från barn vars föräldrar inte stannar hemma med den tills de inte smittar längre har?
  • Anonym (Förskollärare)

    Vi har 48/h reglen från sista symptom på kräkning/diarré. OAVSETT om förälder säger att barnet är "friskt" hemma. Annars blir man aldrig av med magsjukan. Det är troligtvis någon på förskolan som inte följer denna regeln i och med att ditt barn drabbas ofta. Jag tog emot ett barn en dag (det går vinterkräksjukan) där föräldern sa att barnet kräktes pga åksjuka. De fick inte lämna. Man kan aldrig veta helt säkert. Vi får INTE rucka på denna regeln säger vår chef. Fråga om hygienen på förskolan, tvättar de sig innan varje måltid? Och när det går magsjuka måste personalen ibland rengöra leksaker som barn kan stoppa i munnen.

  • viseversa
    Anonym (Stina) skrev 2017-12-12 16:30:08 följande:
    Låter helt nornalt, så gör vår förskola också.
    Jag har min dotter hemma just nu då hon bajsar vatten, trots att hon är glad, äter, sover och dricker. Inte alltid de små blir medtagna av att ha magsjuka.
    Så din förskola tvingar er att stanna hemma i 4 dagar oavsett? 48H säger man och det är INTE 4 dagar.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Stina) skrev 2017-12-12 16:30:08 följande:

    Låter helt nornalt, så gör vår förskola också.

    Jag har min dotter hemma just nu då hon bajsar vatten, trots att hon är glad, äter, sover och dricker. Inte alltid de små blir medtagna av att ha magsjuka.


    Nej det vet jag. Men min dotter bajsar inte vatten, hon är lite lös i magen som hon är ibland. Jag kan inte vara hemma fyra dagar från jobbet varje gång det händer. Då kommer jag inte vara på jobbet mycket.
    Anonym (Va) skrev 2017-12-12 16:34:38 följande:

    Tror du att det bara är Du som har "massor på jobbet" som gör att du inte kan vara hemma? Vad tror du vi andra har, som lämnar friska barn på förskolan som smittas med magsjuka från barn vars föräldrar inte stannar hemma med den tills de inte smittar längre har?


    Det var ju inte det jag skrev. Hon är naturligtvis hemma om hon är sjuk. Men är hon frisk vill jag lämna eftersom det är ohållbart att vara hemma hur mycket som helst. Frågan gäller om man måste ha barnet hemma FYRA dagar om det var lös i magen EN gång och sen inte visar några sjukdomstecken mer. Nu har jag hört 48-timmarsregeln och kommer hålla mig till den den här gången.
  • Anonym (Va)
    Anonym (Ts) skrev 2017-12-12 16:39:45 följande:

    Nej det vet jag. Men min dotter bajsar inte vatten, hon är lite lös i magen som hon är ibland. Jag kan inte vara hemma fyra dagar från jobbet varje gång det händer. Då kommer jag inte vara på jobbet mycket.Det var ju inte det jag skrev. Hon är naturligtvis hemma om hon är sjuk. Men är hon frisk vill jag lämna eftersom det är ohållbart att vara hemma hur mycket som helst. Frågan gäller om man måste ha barnet hemma FYRA dagar om det var lös i magen EN gång och sen inte visar några sjukdomstecken mer. Nu har jag hört 48-timmarsregeln och kommer hålla mig till den den här gången.


    Du kan lämna henne tidigast på fredag om hon varit utan symptom i 48 timmar.
  • Anonym (Förskollärare)

    Får din dotter ofta dessa symptom så är det tyvärr så att ANDRA föräldrar struntar i 48h-reglen. Fyyy blir så arg på detta ständiga krig och tjat om denna rekommendationen. Hade ALLA följt den så hade det inte varit något problem inom förskolan.

    Det är så själviskt att tjata. Stanna hemma hur svårt är det. Förstår frustrationen hos er som följer denna regeln men andra inte gör det. Det drabbar ju er som gör det rätta och ni/vi personal får denna skiten

Svar på tråden Förskola och magsjuka.