• Elysen

    Varningstriangel - Kronisk sjuk

    Jag skriver angående min mor.
    Hon har en den kroniska sjukdomen SLE och andra sjukdomar till följd av SLE.
    Hon har nu haft sjukdomen i över 26 år tid och hon har den svåra varianten av sjukdomen.

    Under en fem år period har hon haft en jätte stor tumör i livmodern, vilket till följd blev att kirurgerna var tvungna att operera bort hela livmodern och äggstockarna, då tumören växte sig så stor att blodförsörjningen upphörde och den började ruttna.
    Tyvärr fick hon komplikationer efteråt, då kirurgerna skar i nerver och urinrören.
    Som tur är läkte urinrören samma igen, men dessvärre så fick hon kronisk smärta som följd av nervskadan.

    Hon har även haft kraftiga allergiska reaktioner, vilket har gjort att hon har tappat medvetandet och även fått hjärtstillestånd.
    Hon har fått en sekundär hjärtinfart till följd av sin allergi, då läkaren på akutmottagningen gav henne för stora doser av adrenalin som framkallade hjärtinfarten. 

    Nu så har hon domningar i både armar och ben och man misstänker att det beror på att musklerna längs ryggen är inflammerade, vilket gör att nerverna kommer i kläm. Dess domningar gör även att hon blir inkontinent.

    Det är många olika enheter i sjukvården som är involverade i hennes behandling, bl.a. reumatologmottagningen, smärtkliniken m.m.

    I över 10 år hade hon en familjeläkare som tog hand om henne och höll kontakten med de olika enheterna och följde de ordinationer som fanns. Dessvärre flyttade han utomlands och hon fick en ny.
    Den nya läkaren träffade hon aldrig, men han dokumenterade i hennes journal att hon var misstänkt missbrukare, trots att det finns två bedömningar från smärtkliniken om hennes smärtlindning. Följden har blivit att varje gång hon uppsöker sjukvård blir hennes smärtlindring ifrågasatt. Då det nu kommer fram en varningstriangel, läkarna i frågan har då bara sätt varningstriangeln och inte läst journalhistoriken.

    Har varit i kontakt med Patientnämnden och fått utlåtande av den nya läkaren.
    Denna läkaren påstår att han har gjort helt korrekt, men vad jag uppfattar har han inte läst igenom hela journalen.

    Nu till frågan, om en läkare misstänker att man är missbrukare till följd av vad en kollega har ordinerat, borde man inte göra en ordentlig utredning innan man sätter in en sån varningstriangel?
    En annan fundering, min mor har underlag för all medicinering av som sagt två olika utredningar från smärtkliniken, måste inte ens familjeläkare följa de andra instansernas ordination?
    Hur tusan gör man för att få en utredning på denna triangel?

    Är tacksam för all hjälp jag kan få.....

Svar på tråden Varningstriangel - Kronisk sjuk