• Stemia

    5minutersmetoden, panikskrik!?:O

    hej 
    jag och min sambo har börjat prova femminutersmetoden med våran 13månaders. 

    dom första tre kvällarna gick de jätte bra, han somnade cirka tjugo minuter efter att vi lagt ned honom, han grät såklart,men det lät "normal" lesset, han satte sig endast upp nån enstaka gång annars låg han ned. 


    Nu på fjärde kvällen skär det lite mer i mammahjärtat då hans gråt nu låter mer panik, han står upp och skriker så han skakar! ska det vara så? varför reagerar han så? 


    börjar nu fundera på om det kanske finns någon bättre metod för att lära barnen att somna själva? 

    hjälp en tröttmamma tack! 

  • Svar på tråden 5minutersmetoden, panikskrik!?:O
  • viseversa

    Kan ju vara för att 5 mm är jävligt elakt och innebär att man överger barnet och inte ger det närhet när det vill ha det. Fruktansvärd metod.

  • Stemia
    viseversa skrev 2017-12-14 18:31:37 följande:

    Kan ju vara för att 5 mm är jävligt elakt och innebär att man överger barnet och inte ger det närhet när det vill ha det. Fruktansvärd metod.


    har du något tips på någon annan metod som funkar för att lära dem att somna själv? 

    har provat att ligga ned med honom i våran säng men då busar han bara .. 
  • Aliona

    Jag är kanske inte rätt person att svara för vårt barn (14 mån) är jättelätt att lägga, men så här har vi gjort. Efter att han fått välling lägger vi honom i sängen. Från början har vi kanske båda händerna på honom och viskar att han ska sova. Sen tar vi bort en hand och efter en liten stund nästa. Sen smyger vi långsamt ut. Om han typ pratar för sig själv så låter vi honom vara. Om han gråter går vi tillbaka och börjar om. Om han ställer sig upp i sängen så lägger vi honom mjukt men bestämt ner, håller honom och släpper igen en hand i taget. Vi låter honom inte gråta, men vi är hela tiden bestämda och konsekventa att nu ska han sova. Vi lägger också exakt samma tid varje dag, utan undantag, och följer samma kvällsrutin. Sonen gråter sällan och somnar oftast på mindre än fem min.

  • Jemp

    Klart det finns bättre metoder än att lära dem att det inte finns någon mening med att skrika eftersom mamma/pappa ändå inte kommer. Hade gett min panik också.

  • milli79

    Varför är det så viktigt att barnet somnar själv... för eran egentid eller... Det rubbar tyvärr hela anknytningen och barnens tillit till er. Ett barn vill bara nära inte somna själv.

  • milli79
    Stemia skrev 2017-12-14 18:38:19 följande:

    har du något tips på någon annan metod som funkar för att lära dem att somna själv? 

    har provat att ligga ned med honom i våran säng men då busar han bara .. 


    En gungstol är toppen. Funkar på alla våra barn. Sitter och gungar men lugn musik i mörkt rum till barnet somnar i famnen.
  • Wilbo80
    Stemia skrev 2017-12-14 18:38:19 följande:

    har du något tips på någon annan metod som funkar för att lära dem att somna själv? 

    har provat att ligga ned med honom i våran säng men då busar han bara .. 


    Är det så viktigt att han somnar själv? Kanske kan vara värt att ligga brevid tills han somnar lugnt och sen gå ut.. Min busade rätt mycket förr men jag låg där och småsjöng monotont eller låtsassov (inte så jobbigt :D).. Tills slut blir han sömnig, lägger sig ner och somnar.. Nu går det smidigt med läggningarna nästan utan bus, håller handen, rullar lite och somnar... Förväntar mig att det kommer ändras tusen ggr, han e 15 månader, men så länge han behöver finns jag alltid där tills han somnar, och uppenbarligen behöver er kille det också så tydligt han visar <3 ta er den lilla tiden tycker jag
  • Lena

    Barn somnar själv när de är redo. Ge alltid barn den närhet de behöver då blir de trygga och självständiga.

  • Stemia

    självklart är han värd all tid i världen, absolut inte för någon form av egentid  utan enbart för att jag vill spara på min rygg.. det enda jag hört folk prata om var denna femminutersmetod - därav blev det den vi prövade.. men ikväll då detta panikskrik kom så tog vi självfallet upp honom..jag klarade inte av det.. men vet att jag heller inte blir någon aktiv och rolig mamma att umgås med på dagarna om jag ska måsta fortsätta med detta bärande 


    Wilbo80 skrev 2017-12-14 19:19:30 följande:
    Är det så viktigt att han somnar själv? Kanske kan vara värt att ligga brevid tills han somnar lugnt och sen gå ut.. Min busade rätt mycket förr men jag låg där och småsjöng monotont eller låtsassov (inte så jobbigt :D).. Tills slut blir han sömnig, lägger sig ner och somnar.. Nu går det smidigt med läggningarna nästan utan bus, håller handen, rullar lite och somnar... Förväntar mig att det kommer ändras tusen ggr, han e 15 månader, men så länge han behöver finns jag alltid där tills han somnar, och uppenbarligen behöver er kille det också så tydligt han visar <3 ta er den lilla tiden tycker jag
    han är rätt tung så det blir väldigt påfrestande för kroppen att bära honom 1-2timmar varje kväll för att han ska somna... ska prova igen att ha honom i sängen med mig som du skriver ,kanske funkar om jag småsjunger lite 
  • Linnis92

    Undrar också varför han måste somna själv, vi ligger hos båda våra barn (3 och 1 år) tills dom somnat gott, tar allt mellan 5-15 minuter. Menar inte att ni måste det men känns som att 5 mm är fruktansvärd. Dessutom är det mysigt att få den sista kvarten ihop på kvällen utan ångest och gråt.

Svar på tråden 5minutersmetoden, panikskrik!?:O