• avrils

    PCO pepp - hur blir man gravid?

    Hej allesammans! 


    Jag är tyvärr en i mängden av dem som lider av PCO. Dock inte PCOS, utan PCO. Mina symtom är: utebliven menstruation (max 1-2 per år.....) och akne. Ätit Yasmin p-piller länge då dem botar aknen + att jag var "tvungen" då jag menstruerade så extremt sällan = ökad cancerrisk i underlivet. 


    Men nu till ämnet. Jag och fästmannen känner att vi vill bilda familj inom 1-2 år, och vi vill gärna ge min kropp alla chanser/möjligheter som finns till att bli gravid naturligt och slippa hormonstimuleras. 


    Ni med PCO som lyckats utan hormoner (och som liksom mig haft vääldigt gles mens/ägglossningar), hur har ni gjort?? Jag funderar på om man kan använda Natural Cycles för att identifiera fertila dagar?


    Jag bär med mig en konstant känsla av att jag är totalt infertil och inte ens kommer kunna få barn genom hormoner/IVF och det är sååå jobbigt. Behöver bli peppad av att höra andra som lyckats, ch få tips hur ni gjort. Glad


    Tack!Hjärta


     

  • Svar på tråden PCO pepp - hur blir man gravid?
  • jooo

    nina främsta tips är va normalviktig! träna och ät kolhydratsfattig kost så dina insulinnivåer är jämna. kolla sköldkörteln tsh privat eller om du lyckas genom vc då många med pco även har hypotereos. jag blev gravid efter nästan 2 år utan hjälp och fick min son, tror jag hade lyckats tidigare om ja bara kollat tsh tidigare! lycka till :)

  • Rumpelstiltskins

    Halloj. Jag vet inte hur mycket du kan om PCO men men PCOS är egentligen detsamma bara att menstrubationsrubbningar, manlig behåring eller akne. Låter således, med tanke på din mensrubbning, att du har PCOS. Men men, sak samma egentligen.

    Jag är diagnotiserad med PCOS. Har liksom du mens 1-2 gånger per år samt manlig behåring. Har ofta väldigt mycket cystor. Senast jag var hos gyn så hade jag ett tiotal på den ena, var på besök då en hade gått sönder och gjorde fruktansvärt ont. 

    Hur som, jag har lyckats bli gravid vid två tillfällen helt utan hormoner och ingen av graviditeterna var planerade. 

    Har en vän som förvisso har det lindrigare än jag men hon har 3 friska barn och samtliga med bara 2 år emellan :) 

    Mitt råd är att se till att du motionerar regelbundet och äter bra mat. Med det kommer du långt. Sedan är det bara att tuta och köra, det kommer säkert att gå bra ska ni se.

  • avrils

    Min gyn sa att jag inte har PCOS, då jag ej har problem med övervikt, sköldkörtel eller kroppsbehåring. Snarare tvärtom har jag fått äta myyyycket för att hålla vikten, går lätt ner i vikt och har alltid varit smal. Har dock lyckats vara normalviktig de senaste 3 åren (innan dess var jag underviktig). 


    Tog prover nyligen och sköldkörtel-proverna var helt normala, det som var avvikande var såklart testosteron-halterna. 


    Jag äter bara nyttig mat, och visst jag äter socker men inte i någon onormal mängd. 


    Är väll bara att försöka och ha tålamod, och försöka att inte tänka så negativt som jag gjort sista tiden...Glad

Svar på tråden PCO pepp - hur blir man gravid?