Inlägg från: Anna1234 |Visa alla inlägg
  • Anna1234

    Problemet med "att följa Jesus"

    oanonym skrev 2017-12-15 13:06:58 följande:
    Tvivlar på att flera miljarder människor är efterblivna.
    Jag tvivlar på att flera miljarder människor är kristna av "rätt" anledning, dvs för att de verkligen tror och har en möjlighet och frihet att avstå från tron. De flesta religiösa länder har mer eller mindre religionstvång.

    Räknas Sveriges 10 miljoner in i den kristna statistiken t ex?
  • Anna1234

    Jag skriver nu och då i trådar om religion och det landar alltid i att det handlar om tro, inte fakta. Det finns ingen logik i att vara religiös (oavsett religion), det finns inga bevis, bönesvar mm utan det handlar om att se förbi sunt förnuft och tro på vad som sägs/skrivs.

    Och det är väl egentligen vad som står i Bibeln: tro så ska du få. Redan då visste de att du inte kan börja ifrågasätta det som sägs för det finns inga svar som håller måttet.

    Sen vet jag att många kristna hävdar att de fått bönesvar och att de ofta känner Guds närvaro, att de har faktiska bevis, men så länge som de inte kan påvisa det tror jag inte på dem. Däremot ifrågasätter jag inte deras egen tro, att de själva tror på vad de tror.

    Jag har en pappa som är aktivt kristen. Han är den mest kritiska och logiska människa jag känner UTOM när det kommer till sin tro. Han läser Bibeln varje dag, går i kyrkan flera gånger i veckan, men kan inte ta in det som inte stämmer i tron- där är det tabu att ifrågasätta.

  • Anna1234
    Anonym (följ jesus!) skrev 2017-12-17 07:14:52 följande:

    Så kunde jag också känna förr. Men Jesus är lätt att följa när man förstår att Jesus är förlåtelse.


    Menar du att det innebär att du kan göra som du brukar eftersom Jesus förlåter allt?

    Nålsögat och allt det där säger att det är svårt att komma in i himlen, troligtvis räcker det inte att du förlitar dig på att du blir förlåten för alla dina synder utan att du måste ändra dig och ditt sinne...
  • Anna1234
    Anonym (följ jesus!) skrev 2017-12-17 15:49:44 följande:
    I bibeln (petrusbrevet vill jag minnas) står det att man ska underkasta sig lagen. Så man kan säga att kristendomen kan/bör få följa med sin tid . Kärlek är ju också grunden till det mesta. Så kärlek och barmhärtighet kan aldrig riktigt klascha med kristendomen anser jag. Det finns alltid utrymme för respekt, vänlighet och ödmjukhet.
    Fast det där är ju just att välja ut enstaka bibelcitat och dissa andra. Det står också att du ska följa diverse andra lagar från både GT och NT som inte har med kärlek att göra...

    Dessutom, att underkasta sig lagen är ju smidigt i Sverige, inte riktigt lika enkelt i t ex Saudiarabien. Eller gäller inte det bibelordet i länder där lagarna är galna i våra ögon?
  • Anna1234
    Solly skrev 2018-02-09 05:41:29 följande:
    Ingen föds homosexuell. Det är ett val de gör. Se på alla de tusentals och tusentals som hamnar fängelse i USA t ex, de är hetro när de går in och homosexuella när de går ut. Det är ett val de gör.

    Ingen föds mördare, rånare, våldtäktsman, tjuv, hustrumisshandlare o s v. Det är ett val de gör.
    Hur ser du då på att djur har "homosexuella" aktiviteter? De är ju också skapade av Gud men utan det aktiva valet och ändå agerar de sexuellt med samma kön. Hur tänkte Gud där?!

    Jag tror att du är ute på mycket djupt vatten med din kommentar...
  • Anna1234
    Solly skrev 2018-02-09 22:18:08 följande:
    Nej, du har fel! Det är de homosexuella ute på mycket djupt vatten och de som stöder dem.

    De är i akut behov av hjälp.

    Att stympa sin kropp som att ta bort friskt könsorgan det tyder på allt annat än att de skulle vara friska.
    Nu vet jag inte riktigt vad du menar med att stympa sin kropp, menar du att homosexuella gör det eller? Hur då i så fall?

    Kan du inte snälla svara på hur det kommer sig att djur ägnar sig åt sexuell aktivitet med djur av samma kön? Borde inte samma regel gälla där?

    Och ditt nästa inklippta inlägg blir bara patetiskt. När du inte har egna tankar utan tar någon annans och dessutom citerar Bibeln som de flesta av oss inte tror på blir det bara platt fall. Bibeln är en ihopklippt bok som går ut på att förtrycka och behålla makt, dess innehåll betyder absolut ingenting för mig. Jämför med hur du känner när någon citerar Koranen för dig- kan det överhuvudtaget påverka dig?
  • Anna1234
    Islam the truth skrev 2018-02-11 22:10:22 följande:

    Jag syftade till themia hela vägen i tråden, försök ej med sätta krokben.


    Islam the truth skrev 2018-02-11 22:10:22 följande:

    Jag syftade till themia hela vägen i tråden, försök ej med sätta krokben.


    Det vi ateister försöker säga till er religiösa är att när ni citerar något från er heliga skrift betyder det absolut ingenting för oss. Det hade lika gärna kunna varit från Kalle Anka, vi blir helt oberörda av er text. Om ni vill nå oss måste ni prata om hur ni känner inuti, tankar, upplevelser men INTE genom att ni citerar en text.



  • Anna1234
    Anonym (J) skrev 2018-04-19 20:22:09 följande:
    Joh 3.17

    Han kom inte för att döma världen utan för att frälsa den.

    Han kommer med frälsning och befrielse från synd. Men om man älskar synden och vill inte omvända sig ja så kommer det en ju naturlig konsekvens av det.
    Fast vad betyder att älska synden? Är det att man älskar någon av samma kön? Är det att jag inte vill gå till kyrkan utan till moskén? Synd är ju väldigt kulturrelaterat, det som är synd för oss är ju inte alltid synd för någon i en annan kultur och vice versa.

    Att Gud offrade sin ende son är inte särskilt speciellt, det skulle varenda förälder göra för sitt barn, om man dessutom vet att man ska uppstå blir ju uppoffringen verkligen inte särskilt stor. Just detta är inget som får mig att bli imponerad och sugen på att läsa Bibeln eller höra mer av Guds ord.
  • Anna1234
    Anonym (J) skrev 2018-04-20 00:01:32 följande:
    Du ska icke hava andra gudar jämte mig, det är det andra budordet så går man till en moské istället för en kyrka så ber man förmodligen till Allah.. som är en annan Gud..

    Guds ord är inte kulturrelaterat dock.

    Så varje förälder skulle offra sitt barn. Du skulle inte tveka att få ditt barn piskad oxh sen korsfäst?

    Jag svarar bara på frågor och kommentarer, jag försöker inte imponera på någon.

    Men från djupet av mitt hjärta önskar jag att alla uppriktigt sökte honom, och får möta honom. Få se vem han verkligen är.. det finns inget på denna jord som kan mäta sig med att ha en relation med Gud, få känna hans närvaro. Det är helt obegripligt fantastiskt.
    Du har rätt, det blev lite fel i min skrift, jag menar förstås att varje förälder skulle offra sig själv för sitt barn- som Jesus och Gud säger att de gör (att vi är deras barn alltså).

    En människa som är uppvuxen i ett muslimskt land blir muslim utan eget val, ska den straffas när den dör om den aldrig fick höra Bibelns ord och hade en chans att omvända sig? Alla människor som lever i djungeln och har sina egna gudar och aldrig möter civilisationen, lever de i synd?

    Jag känner många kristna och om jag kunde se och känna att de var lyckligare och mer tillfreds i sitt liv skulle det vara en mycket god reklam för kristendomen men så ser det ju inte ut. De har precis lika mycket ilska, sorg, frustration, irritation som alla andra utan Gud, så den fantastiska känslan du beskriver är inget som syns utåt i alla fall...
  • Anna1234
    Anonym (J) skrev 2018-04-21 18:47:14 följande:
    Oavsett om man växer upp i muslimskt, buddistiskt, kristet kand sp har man ett val vilkrn väg man vill gå. I allafall i sitt hjärta.

    Jag tror Gud predikar för den också, kanske genom missionärer, kanske drömmar eller så.

    Så klart möter man som kristen alla livets svårigheter, skillnaden är att vi inte behöver möta dem ensamma. Gud har sin hand över och vägleder.
    Så alla andra miljarder människor som inte är kristna har gjort ett mer eller mindre medvetet val att inte följa Bibeln och Gud? Även de som aldrig har hört talas om varken det ena eller det andra? Alla som levde för 300 år sedan och inte hade mötts av missionärer?

    Att Guds hand vägleder de kristna vet du väl också att det inte stämmer, det finns ju hur många kristna som helst som gör dumheter/syndar. Som sagt, jag har många kristna i min närhet som beter sig och känner precis som vem som helst, de är varken godare eller ondare. Om något har de mer dåligt samvete.


  • Anna1234
    Anonym (J) skrev 2018-04-23 23:47:13 följande:
    Gud har redan gjort allt för oss på korset. Det människor behöver göra är att vandra i det.

    Jag har aldrig hört någon beskriva honom som arg. Folk som möter Gud blir glada av vad jag sett.
    Fast nej, det som ev hände på korset betyder ingenting, alla hade gjort en sådan uppoffring för sina barn.

    De kristna jag känner är INTE gladare än andra, Guds godhet smittar inte av sig på dem. Det känns som att du skriver de klassiska kommentarerna som sägs internt i kyrkan där man ser sig som ett speciellt utvalt folk och tror att omvärlden lever i sorg och ångest eftersom Gud inte finns i deras liv.

    Tvärtom ser jag att de som inte tillhör en religion slipper dåligt samvete, behöver inte känna att de misslyckas med att följa buden/reglerna, behöver inte älska sin nästa vilket ger en frihet i livet eftersom känslorna blir äkta.
  • Anna1234
    Anonym (J) skrev 2018-04-24 11:10:07 följande:
    Långt ifrån alla har gjort en sån uppoffring och nej Alla hade inte gjort så för sina barn.

    Har du dött en plågsam död för dina barn? Din logik är helt poänglös. Enligt din logik betyder ingenting någonting för det finns ju ingenting som någon någon tänkas göra.

    Sa jag att kristna är gladare? Ja det är de kanske, ialla fall de som har en relation med Gud. Sen som jag sa tidigare så möter kristna världens bekymmer som alla andra.

    Skulle alla leva efter de kristna reglerna så skulle vi slippa våld, skvaller, skit snack, människor skulle vara ärliga, alla skulle behandla andra som man själv vill bli behandlad, människor skulle vara goda och barnhärtiga mot varandra Etc etc..

    Nej du har rätt.. en sån värld låter ju förfärligt :p
    Jag känner ingen som inte skulle offra sig själv för att deras barn ska få leva, dessutom när jag vet att jag ska uppstå igen om tre dagar så är det ju verkligen inget svårt val. Har du barn?

    Kontentan av allt är att det ni kristna bygger upp som stommen- offrandet och lidandet- är inget speciellt för oss andra så ni måste fram med något mer. Att kristna känner mer harmoni och glädje stämmer inte heller för där hjälper inte gudstron heller, vad finns det då kvar att locka med?

    De kristna reglerna som i mina ögon handlar om medmänsklighet vore toppen om det gick att efterleva men där är det heller ingen skillnad på kristna eller ateister, jag känner ingen kristen som är godare än resten av världen.


  • Anna1234
    Anonym (J) skrev 2018-04-24 18:53:03 följande:
    Kag har två barn.

    Har du sett passion of christ? Jag hade verkligen inte velat gå igenom det och jag är tacksam att han gjorde det så jag slipper. Och bara för att du skulle kunna tänka dig att göra samma sak, varför är det inte giltigt?

    Det som är stammen med kristendomen är relationen med Gud, och som jag förklarat tidigare så finns det inget på denna jord som kan mäta sig med att få stå i Guds härlighet.

    Tack vare att han led och dog på korset så kan vi överhuvudtaget ha en relation med Gud.

    Jag kommer ihåg när min stora son mötte Gud, han grät av lycka och kunde inte sluta berätta hur glad han var.

    Om det finns kristna som dödar, våldtar, ljuger och stjäl så är de ju inte kristna.

    Finns ingen varken på himlen eller på jorden som kommer att tvinga dig till Gud. Det är helt upp till dig. Men nu har du hört sanningen iaf.
    Eftersom vi är många som skulle göra exakt samma sak som Jesus gjorde blir det faktiskt nästan inte giltigt. Fick inte varenda mördare och tjuv som blev korsfästa gå samma vandring som Jesus (som filmen så dramatiskt visar)? Det är ju så otroligt många som har lidit i livet och blivit t ex korsfästa så att låta någons lidande under ett dygn bli en stöttepelare för en hel religion är jättekonstigt.

    Har du pratat med andra som möter Gud i andra religioner? De upplever också en otrolig glädje och frid. Människor som möter den stora kärleken i livet uttrycker samma sak.

    Och jo, mördare mm är kristna om de tror på gud oavsett hur de beter sig, däremot kanske de inte agerar efter Bibelns order. Bakåt i tiden har väl ett antal människor dödats i guds namn, är det inte därför vi är kristna här i Sverige idag? Pga tvång och våld?

    Den sanning som du förmedlar är inte den sanning nästa kristne kommer berätta för mig, hur ska jag veta vem jag ska följa eftersom ni alla säger att ni har det rätta svaret?
  • Anna1234
    Anonym (Läs.) skrev 2018-04-25 23:01:33 följande:

    Högmod orsaken till fallet 

    Vi människor har fått en fri vilja och väljer vi Guds väg blir vi Guds tjänare. Hur skulle Gud kunna veta vem som älskar honom, om vi inte hade en fri vilja?

    Varför skulle inte en ängel, skapad av Gud med en fri vilja, kunna vara Guds tjänare? Gud skapade en ljusets ängel - en god ängel. Och uppenbarligen med en fri vilja.

    Men ängeln blev högmodig och gjorde uppror mot Gud och föll därmed bort från sanningen.

    Det var med ängeln som det var med de första människorna - olydnad och uppror mot Gud ledde till syndafallet.

    Det står också i Guds ord att den fallna ängeln som blev Guds fiende, d.v.s. Satan, drog med sig andra änglar som också syndade. Så visst var änglarna Guds tjänare från början, men de förlorade denna ställning genom att välja fel.


    Nu kommer du in sent i matchen men angående den fria viljan så gäller väl inte det riktigt alla eller?

    Den som växer upp i ett annat land där det aldrig predikas om bibeln eller guds ord kan väl inte anklagas för att ha gjort fel val? Och därmed straffas i himlen?

    Den som är uppväxt i miserabla hemförhållanden och blivit utsatt för allt möjligt, ska Gud straffa den ytterligare med helvetet för att den människan fortsätter leva på samma vis (inte kände till något annat sätt)?

    Eller de som trodde på asagudarna innan kristendomen kom till Sverige, hur bedöms de- himmel eller helvete för dem?

    Ni kan inte säga en regel som gäller när det finns så otroligt många undantag i påståendet, säg hellre att ni inte vet. Det står allt möjligt i guds ord, både i gt och nt som ni inte heller håller med om, t ex

    "Den som slår sin fader eller sin moder, han skall straffas med döden" (2 mos 21:15)

    "Ingen som är född i äktenskapsbrott eller blodskam skall komma in i Herrens församling. Inte ens den som i tionde led är avkomling av en sådan skall komma in i Herrens församling" (5 mos 23:1)

    så därför blir det jättekonstigt när vi helt plötsligt ska diskutera utvalda bibelord men inte andra, vi ska tro stenhårt på några bibelsanningar men inte andra.
  • Anna1234
    Anonym (Axel) skrev 2018-04-26 21:02:48 följande:

    Nej, jag har ju hittat till Jesus. Varför skulle jag då leta vidare?

    Var lite seriös och försök be i alla fall. Be några böner per dag och hoppas på svar.

    Det är en svår situation som frälst när man fått reda på sanningen, men oj så svårt det är att övertyga andra!!


    Jag har bett till Jesus och Gud i många år, väldigt ärligt och seriöst, och till slut kommit fram till att det inte fanns något bakom orden. Mitt hopp försvann.

    Bibeln talar emot sig själv, har du verkligen läst den noggrant eller är du som alla andra att du hoppar över de stycken som inte passar din känsla av Gud? Letar du bara efter stycken som berättar hur mycket Gud älskar människan och hur mycket välsignelse som väntar, änglar som beskyddar och allt det där? Eller orkar du läsa allt som står, där Gud också bestraffar, där Gud vill offra alla förstfödda mm:

    Jesus: Gud har sagt: Visa aktning för din far och din mor och: Den som smädar sin far eller sin mor skall dö.

    Jesus igen: Och hennes barn skall jag döda med pest.

    Det är så tydligt att barn blir bestraffade idag, det finns inga änglar som beskyddar oskyldiga barn, kristna eller ej. Barn får cancer, blir utsatta för sexuella övergrepp, mobbas, svälter och det är möjligt att de får en automatisk plats i himlen men frågan är hur stor tröst det är när de lever på jorden. Och jag vet att du inte kan svara på varför men det innebär för mig att Gud inte är någon man kan luta sig mot när det blåser...
  • Anna1234
    Anonym (Läs.) skrev 2018-04-26 21:19:15 följande:

    Som många säkert vet. Det finns demoner. Det va en kille i tonåren som lyssnade på djävulen musik. ( världens musik) ( alla kanske inte fårstår vad jag menar) men i alla fall. Det stod en demon med röda ögon i hans rum. Han blev livrädd. Hans mamma va kristen. Sonen berättaade det här för sin mamma. Natten efter stod samma demon utanför hans hans fönster.men inte längre i hans rum. Han lyssnade aldrig på den världsliga musiken igen utan blev frälst. Jag hade också också blivit livrädd om jag hade en demon i mitt sovrum som stirrade på mig med röda ögon. Tack Gud att det inte finns demoner i mitt hem. Ni som inte tar det här på allvar det kan hända dig på ett eller annat sätt. Men be Gud då att demonerna försvinner i JESU NAMN.


    Min 9-åriga son säger att han ser spöken, tycker du att jag ska tro på honom eller ej? Han säger det ju, därför borde det vara sant. Eller?


  • Anna1234
    Anonym (Axel) skrev 2018-04-26 21:46:33 följande:
    Hur ber du till Gud? Ber du att Guds vilja ska ske eller din vilja?

    Jag vet inte svaret på alla de där frågorna tyvärr.
    Det är många år sen jag slutade att be till gud men jag var helt ärligt och öppen i mitt sinne och resonerade precis som du (känner igen dina tankar helt).

    Jag vet att du inte har svaren men du borde i alla fall ha funderat på hur det hänger ihop? När du läser de delar av bibeln som du tycker är sann och helt plötsligt kommer till en vers eller kapitel som ger dig magont eller konstiga tankar och du inser att den heliga bok du har framför dig inte är helt komplett?

    Det finns så mycket motsägelser i bibeln och jag hoppas att du kan vara så ärlig mot dig själv och din tro (och gud!) att du läser ALLT och inte accepterar pastorns tal om att det går att bortse från delar pga kulturkrockar och annat.

    Fram till dess betyder inte dina ord om din frälsning eller underbara känsla särskilt mycket tyvärr. Den känslan du beskriver har vi alla i olika former och skeenden i livet, den är inte speciellt förunnat den som blivit frälst.
  • Anna1234
    Anonym (Axel) skrev 2018-04-26 21:58:20 följande:
    Det sista protesterar jag emot. Jag skulle kunna skriva ut mer men ytterst få skulle tro mig så jag lämnar det. Det måste upplevas hur det är att ha en Gud som guidar en i ens vardag. Jag vet att Jesus finns fast jag bara för ett år sen var skeptisk till det.

    Jag tror helt och fullt på att om min tro var tillräckligt starkt så skulle jag kunna kasta omkull ett berg som det står om i bibeln. Det kunde jag aldrig tro för ett år sedan.
    Jag kan förstås inte veta hur din frälsning gick till men jag har själv varit där och många andra (även från andra religioner!) som också har upplevt omvälvande känslor.

    Det har ju inte hittills flyttats några berg (bildligt talat förstås) så jag tänker nog att din tro inte heller kommer göra det.
  • Anna1234
    Anonym (J) skrev 2018-04-26 23:51:08 följande:
    Jag har bara lite tid så mitt svar blir kort. Och ja jag vet att det inte var till mig du ställde frågan.

    Som jag tjatar om så har människor en fri vilja. Som inte bara går ut på att vart man vill tillbringa sin evighet utan också en fri vilja över sina handlingar. Man väljer, dagligen att göra det som är ont eller gott. Tyvärr väljer många att göra ont, tom mot barn.
    Ja, den fria viljan och så vidare. Det är just det jag ifrågasätter- om du har uppväxtförhållanden som gör att du faktiskt aldrig har fått en chans att välja rätt, eller som alla barn i exemplen ovan, då kan du inte använda dig av den fria viljan på samma sätt som du och jag. Har de en egen fil till himlen så att de slipper samma fördömanden som de som haft det bra i livet men valt att välja "fel"?

    Gud avstår från att hjälpa utsatta människor, det är ett fakta. Sen om ni kristna tänker att det beror på den fria viljan eller liknande spelar ingen roll, det är ändå en otroligt dålig förebild att ha. Han ser på när hans skapelse lider, oskyldiga små barn eller gamla människor och har fina regler till varför de får skylla sig själva (både från nya och gamla testamentet) och ni försvarar agerandet.

    Om Gud skulle vara en förälder skulle han bli fråntagen vårdnaden av sina barn.


  • Anna1234

    Eftersom den här tråden handlar om Jesus och kristendomens vara eller icke vara tänker jag att det är där bevisbördan ska ligga.

    Om jag som ateist startar en tråd om ateism är det förstås jag som får stå till svars för min icke-tro (vilket alltså inte är fallet här).

Svar på tråden Problemet med "att följa Jesus"