• skrammelkatt

    Jag har knäckt kebabsås mysteriet!!

    Jag har googlat som fan efter ett kebabsås recept. Aldrig hittat nåt vettigt. Men nu jävlar blev det rätt! Och så enkelt!

    Vit majonäs typ helmans el martinservera.

    Gräddfil, inte lika mycket.

    En stor vitlöksklyfta, pressad.

    Ganska mycket italiensk salladskrydda.

    Salt

    Vatten till rätt konsistens.

    Perfekt!

    Jag har testat olika i typ 15 år.

    Lycka till

  • Svar på tråden Jag har knäckt kebabsås mysteriet!!
  • snabbköpskassörskan

    Ett tips är att byta ut vattnet (eller delar av det, om du vill ha vatten i) mot saften som är i konserverad ananas. En av ingredienserna som vi hade i när jag jobbade på pizzeria. Det ger sötma :)

  • EnAnonumius

    Jaha där fick jag lära mig något nytt i dag. Jag hade ingen aning om att det var ett "mysterium" med kebabsås med vad den innehåller.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • klyban
    skrammelkatt skrev 2017-12-15 19:26:33 följande:
    Jag har googlat som fan efter ett kebabsås recept. Aldrig hittat nåt vettigt. Men nu jävlar blev det rätt! Och så enkelt!

    Vit majonäs typ helmans el martinservera.
    Gräddfil, inte lika mycket.
    En stor vitlöksklyfta, pressad.
    Ganska mycket italiensk salladskrydda.
    Salt
    Vatten till rätt konsistens.
    Perfekt!

    Jag har testat olika i typ 15 år.
    Lycka till

    Detta är ingen kebabsås jag känner igen.
    Så vart bor du, som gör denna som kebabsås?

    Och vatten har jag aldrig hört man använder som förtunnare, men väl läsk(fanta dyker ofta upp här), spad ifrån ananas(då pizzerior får en hel del sånt över) och liknande.
    Vatten är saknar smak, och det vill man nog inte använda.

    Hade du sagt vitlökssås, så hade det funkat och säga jo, den kan nog funka som detta.
    Ofta har kebabsåser paprikapulver i sig i nån form, antingen av tacokrydda som en del använder, eller bara paprikapulver och givetvis en del andra kryddor.


    hur många meter var det?
  • skrammelkatt

    Bor i närke. Den såsen med tacokrydda tycker jag smakar hemskt.

    Har hört att man ibland har fanta i såsen?

    Jag är kock så vatten använder vi som förtunnare i majonäs till kalla såser typ jämt.

    Det är ju väldigt stor skillnad på vad som är kebab och kebabsås i olika delar av landet.

  • klyban
    Rymdmoln skrev 2017-12-16 14:36:05 följande:
    Någon som har ett recept på den röda starka såsen? Den som bara är tomatbaserad alltså..

    Den är inte tomatbaserad, utan mejeribaserad och den röda färgen är paprikapulver.
    Om nu du inte tänker på någon som är tomatbaserad, men denna är inte riktig vad vi kallar kebabsås.
    I alla fall inte i mina trakter.

    En variant en del kör, är tacopulver, där man kör filmjölk som grund.
    Man gillar ha i nått söt av någon anledning, ofta ananas som jag förstått det.
    Vilket jag tror beror på man har sockerlagen över från ananasen man använder på pizzan.


    hur många meter var det?
  • klyban
    skrammelkatt skrev 2017-12-16 10:07:49 följande:
    Bor i närke. Den såsen med tacokrydda tycker jag smakar hemskt.

    Har hört att man ibland har fanta i såsen?

    Jag är kock så vatten använder vi som förtunnare i majonäs till kalla såser typ jämt.

    Det är ju väldigt stor skillnad på vad som är kebab och kebabsås i olika delar av landet.

    Ja, hör den med, men verkar vara vanligt de tar ananaslagen också.
    Gör man egen tacokrydda, så blir det godare och göra sås på den.
    Då inte jag heller är en jätte fan av denna, men visst den funkar och är okey på pizza.


    hur många meter var det?
  • Rymdmoln
    klyban skrev 2017-12-16 14:49:55 följande:

    Den är inte tomatbaserad, utan mejeribaserad och den röda färgen är paprikapulver.

    Om nu du inte tänker på någon som är tomatbaserad, men denna är inte riktig vad vi kallar kebabsås.

    I alla fall inte i mina trakter.

    En variant en del kör, är tacopulver, där man kör filmjölk som grund.

    Man gillar ha i nått söt av någon anledning, ofta ananas som jag förstått det.

    Vilket jag tror beror på man har sockerlagen över från ananasen man använder på pizzan.


    Nej jag menar inte den med mejerier i :) menar den som är superstark och enbart tomatbaserad. Gillar inte den röda som är mejeribaserad.
  • Rymdmoln
    klyban skrev 2017-12-16 14:49:55 följande:

    Den är inte tomatbaserad, utan mejeribaserad och den röda färgen är paprikapulver.

    Om nu du inte tänker på någon som är tomatbaserad, men denna är inte riktig vad vi kallar kebabsås.

    I alla fall inte i mina trakter.

    En variant en del kör, är tacopulver, där man kör filmjölk som grund.

    Man gillar ha i nått söt av någon anledning, ofta ananas som jag förstått det.

    Vilket jag tror beror på man har sockerlagen över från ananasen man använder på pizzan.


    Okej, ja det skiljer sig nog lite åt kanske. På mitt favoritkebabställe har de en vit sås och en röd (tomatbaserad) sås. Så himla gott! Gillar inte sån där ljusröd sås :)
  • klyban
    Rymdmoln skrev 2017-12-16 14:52:38 följande:
    Nej jag menar inte den med mejerier i :) menar den som är superstark och enbart tomatbaserad. Gillar inte den röda som är mejeribaserad.

    Här har vi många många varianter att välja ifrån och tomatbaserade.
    Men denna brukar man i mina trakter kalla starksås, och inte nått med kebab alls.

    Det brukar likna tacosåser, fast de gör den själva.
    Och starkt, ja det är ju bara köpa nått starkt och ha i.


    Brukar köra lök, vitlök, hela konserverade tomater(alternativt kan man köra tomatjos), spiskummin, paprika pulver, oregano, syra och socker av nått slag, salt/buljong, peppar.
    Som starkt kan man köra chiliflakes, eller någon stark chilipulver(vet det finns en bra 100000 scoville pulver om man gillar starkt, men vet ej märke).
    Och koka ihop detta, hoppas jag inte glömt nått.
    Har inga mått, då jag bara tar tills jag är nöjd.


    hur många meter var det?
Svar på tråden Jag har knäckt kebabsås mysteriet!!