• Idaarvidsson11

    Byta skola?

    Hej
    I augusti började jag ettan i gymnasiet, redan första veckan var det jobbigt och jag visste inte vilka som jag skulle vara med. Det har fortsatt hela tiden ända tills nu (december), i hopp om att det ska bli bättre. Det finns några dagar där det känns bättre och lättare, men majoriteten av dagarna mår jag dåligt av att gå till skolan. Får en stark känsla av att ingen vill va med mig och jag vill inte springa efter folk. Jag gråter ungefär varannan vecka då jag har samlat all ångest och sedan släpper jag ut den.. söndagsångesten är värst. Jag trodde gymnasietiden skulle vara den roligaste men så blev det tydligen inte. I oktober, november kände jag mig helt hopplös, som att det inte fanns någon mening med livet (inte bara för gymnasiet, men en stor del).
    Det som har gjort att jag har väntat med att byta klass är dessa dagar då det faktiskt kan vara ganska bra, t.ex. när jag pratar med några killar som är snälla, men det är bara ibland. Sedan har jag har blivit ganska bra vän med en tjej men när hon är med andra i klassen känner man mig utanför. Men dessa dagar får mig att tänka ''det är kanske nu det börjar bli bättre?'', men sedan går det alltid tillbaka till de dåliga dagarna.
    Jag är inte mobbad eller att folk stöter ut mig, men de vill bara inte vara med mig. 
    Så förra veckan bestämde jag mig för att boka en tid hos studie vägledaren och prata om att eventuellt byta skola/klass. Men jag är fortfarande kluven, om det är så att det finns en plats i en annan klass ska jag ta platsen då? Hur stor sannolikhet är det att det bli mycket sämre i den klassen, tänk om jag blir mobbad?  Tycker ni jag ska byta klass eller hur ska jag göra? Har mycket beslutsångest i mitt liv som inte gör det här lättare, tacksam för hjälp.

  • Svar på tråden Byta skola?
  • Oceanborn

    Jag tycker att du ska byta skola. Då kan du börja om på nytt och försöka få vänner. Även om det känns läskigt är det bättre än att du hela tiden ska blanda dåliga och bra dagar med samma människor om och om igen och inte få någon ro. Det är väl känslan av otrygghet och att aldrig veta riktigt säkert om man är vänner eller inte som är jobbigast, kan jag tänka mig.

    De som du fått kontakt med i din nuvarandra klass och hon tjejen kan du ju ändå ha kvar som vänner och träffa på fritiden.

    Inget garanterar ju dock att det blir bättre på den nya skolan, men du kanske kan reflektera över hur du gjorde när du började i din nuvarande klass och göra annorlunda? Säger absolut inte att du gjort något fel, men man kan bara ändra sig själv, ingen annan.

    Det kommer garanterat att gå ut över dina studier om du går på en skola/i en klass där du inte känner dig hemma, och det är det inte värt, jag har själv varit med om det. När jag stod utan kompisar i början av gymnasietiden tänkte jag, äh vad fan, jag ska bara fokusera på skolarbetet och skita i allt annat, men det är lättare sagt än gjort. Det är så mycket mer än bara lektioner. Det är luncher, raster, sällskap till bussen, jobba ihop på lektioner.... Att inte ha någon trygghet i sådana situationer tär på en.

    Om jag var du skulle jag byta skola - det gjorde jag själv och det blev mycket bättre. Jag lyssnade på peppig musik och gick och smålog för mig själv hela vägen till nya plugget så att jag kände mig glad när jag kom dit, vilket gjorde det enklare att skaffa vänner :)

Svar på tråden Byta skola?