• Sjundehimlenfinns

    LH-stegring 2 ggr/månad BILD

    Lägger in en bild på mina äl-test den senaste månaden. Började testa på sista blödningsdagen och som synes fick jag konstigt nog en lh-stegring nästan direkt, bara ett par dagar efter mens. Hade självklart sex under dessa dagar när jag trodde jag hade ägglossning men fortsatte ändå testa med äl-testen. Stickorna blev långsamt svagare efter detta för att sedan börja stegra igen, se bilden. Vad är detta?
    Kan komma på 3 alternativ egentligen, antingen reagerar stickorna för att jag är gravid (dock neg på gravtest fast samtidigt alldeles för tidigt att testa) eller så har jag haft 2 ägglossningar (vilket är väldigt ovanligt så den teorin tror jag ej) det sista alternativet är att testen helt enkelt är missvisande o den första stegringen är fel. För kan man ens få ägglossning bara ett par dagar efter mens?

    Är idag på bim-2 och sista äl-testet togs på bim-3. TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-12-18 15:35
    BIM har jag räknat på den första LH stegringen.
    Om man räknar på den andra LH-stegringen så är BIM istället runt den 30/12.

  • Svar på tråden LH-stegring 2 ggr/månad BILD
  • EpicNurse

    Enligt dessa test så har ju inte haft någon ägglossning alls eftersom alla är negativa.


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • EpicNurse

    Det är mer sannolikt att de första testen fick svaga streck pga andra hormoner i kroppen. Och om du har haft någon ägglossning trots att testen är negativa så skedde den antagligen mellan 15/16e, vilken stämmer bättre med din cykel.

    Annars kan man också få streck, till och med positivt, när mensen är på g eftersom äl-tester inte kan känna skillnad på vilket hormon det är som stiger.

    För övrigt så är bim-3 inte överdrivet tidigt att testa om man kan sin cykel. De flesta skulle nog få positivt då om de var gravida. Men eftersom din verkar variera så är det ju svårt att säga när mensen faktiskt kommer komma.


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Sjundehimlenfinns

    De är inte negativa. Jag har testat med äl test i flera månader och de visar inget streck alls när det är negativa. Enligt testlagrets info så är huvudsaken att man ser en stegring, vilket man gör på mina test, även om inte linjerna är lika starka så ser man en tydlig stegring. Har jämfört bilder på deras hemsida och mina tester ser likadana ut

  • EpicNurse
    Sjundehimlenfinns skrev 2017-12-18 16:52:15 följande:

    De är inte negativa. Jag har testat med äl test i flera månader och de visar inget streck alls när det är negativa. Enligt testlagrets info så är huvudsaken att man ser en stegring, vilket man gör på mina test, även om inte linjerna är lika starka så ser man en tydlig stegring. Har jämfört bilder på deras hemsida och mina tester ser likadana ut


    Jo det är dom. Även enligt alla bipacksedlar så är äl-test negativa om strecken inte är lika starka. Det där är ju bara företagets bortförklaring. Du hade antagligen fått positivt om du testat tex på natten mellan de två starkaste. Med det sagt betyder det ju inte att du inte haft någon ägglossning bara för du inte fått positiva test.

    Och som sagt så får de flesta positivt gravtest någon dag innan bim om de har koll på sin cykel. Men det kräver ju att man vet precis när man hade ägglossning.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Lillatjejen1992
    Sjundehimlenfinns skrev 2017-12-18 16:52:15 följande:

    De är inte negativa. Jag har testat med äl test i flera månader och de visar inget streck alls när det är negativa. Enligt testlagrets info så är huvudsaken att man ser en stegring, vilket man gör på mina test, även om inte linjerna är lika starka så ser man en tydlig stegring. Har jämfört bilder på deras hemsida och mina tester ser likadana ut


    Tyvärr är det så att strecket måste vara lika starkt eller starkare för att räknas som positiva. Visst ser man stegring och du kan självklart ha haft ägglossning, men inget av testerna visar positivt. Bilden nedan visar positiva äl stickor;



    Testlagret skriver att "När teststickan visar på LH-positivt kan detta ge en indikation om en förestående ägglossning" och positivt räknas med att båda strecken är lika starka eller att teststrecket är svagare än kontrollstrecket.

    Billga äl stickor reagerar även på andra hormoner så jag rekommenderar cb digitala test istället (med glad gubbe).
    Försökt plussa sedan juli-16. Ofrivilligt barnlösa, kvinnlig faktor (pco) och manlig faktor (få spermier)
  • maria1992
    EpicNurse skrev 2017-12-18 17:04:42 följande:

    Jo det är dom. Även enligt alla bipacksedlar så är äl-test negativa om strecken inte är lika starka. Det där är ju bara företagets bortförklaring. Du hade antagligen fått positivt om du testat tex på natten mellan de två starkaste. Med det sagt betyder det ju inte att du inte haft någon ägglossning bara för du inte fått positiva test.

    Och som sagt så får de flesta positivt gravtest någon dag innan bim om de har koll på sin cykel. Men det kräver ju att man vet precis när man hade ägglossning.


    Var hos min barnmorska igår och hade exakt samma stegring som hon som skrev inlägget och dem sa likadant att det är stegringen som är de viktigaste! Att de blir starkare och starkare för att sedan sjunka
  • EpicNurse
    maria1992 skrev 2018-01-06 23:36:56 följande:

    Var hos min barnmorska igår och hade exakt samma stegring som hon som skrev inlägget och dem sa likadant att det är stegringen som är de viktigaste! Att de blir starkare och starkare för att sedan sjunka


    Testen är ändå negativa. Men negativa test utesluter inte ägglossning, som vi sagt tidigare i tråden.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
Svar på tråden LH-stegring 2 ggr/månad BILD