• Minza83

    testamente-fråga

    Hej!


    En släkting har dött, jag och mitt syskon är de enda arvingarna.
    Släktingen har testamenterat till en nära vän/styvson.
    MEN i testamentet har släktingen skrivit såhär:


    "vill att vid mitt frånfälle att min egedom fastigheten xxxxxx i xxxx kommun med allt lösöre, samt tillgodohavandet i Bank kontonr xxxx-xxxx, samt alla mina ägandes fordon, bilar motorcyklar och mopeder ska tillfalla xxxx xxx".


    i bouppdelningen framkom det dock att släktingen har TVÅ bankkonton.
    med olika summor på. 


    ingår det kontot verkligen i testamentet fast det inte omnämns i testamentet???


    ska det inte tillfalla mig och mitt syskon?? 


    bodelningen är hos en juristfirma i den kommun där släktingen bodde, men de har inte alls tolkat situationen så som vi tolkar den.... ändå ska de vara opartiska säger de..


     


    Säg mig nu, har vi eller den så kallade juristen rätt?
    Ska vi få ärva kontot som INTE omnämns i testamentet eller ska det tillfalla styvsonen/nära vännen???

  • Svar på tråden testamente-fråga
  • Anonym (123)

    Inte kunnig inom området, men det låter ju som ni ska ärva kontot som inte nämns specifikt.

    Är testamentet giltigt? Finns det vittnen mm?

  • Kerubmamman

    Ni ska ärva allt som inte omnämns i testamentet, dvs även möbler, tavlor, husgeråd osv. 


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Kerubmamman

    Glöm "dvs även möbler, tavlor, husgeråd osv.", nu såg jag att det stod lösöre tidigare. Jag har en snorig hjärna idag.  


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Minza83
    Kerubmamman skrev 2017-12-18 18:32:13 följande:

    Glöm "dvs även möbler, tavlor, husgeråd osv.", nu såg jag att det stod lösöre tidigare. Jag har en snorig hjärna idag.  


    hehe men va bra! då har vi ju förstått det hela rätt.


    fattar inte vad juristen snurrar om som har bouppdelningen.... :/ 

  • Minza83
    Anonym (123) skrev 2017-12-18 18:00:53 följande:

    Inte kunnig inom området, men det låter ju som ni ska ärva kontot som inte nämns specifikt.

    Är testamentet giltigt? Finns det vittnen mm?


    testamentet är giltigt, och 2 vittnen finns.
  • nevermind

    Nämns ni inte alls?

    Jag får intrycket att släktingen ville att vännen skulle ha allt.

    Kanske är det andra kontot väldigt nytt? Alternativt väldigt gammalt... Glömdes kanske bara bort eller kom till efter testamentet skrevs.

  • Minza83
    nevermind skrev 2017-12-18 19:09:02 följande:

    Nämns ni inte alls?

    Jag får intrycket att släktingen ville att vännen skulle ha allt.

    Kanske är det andra kontot väldigt nytt? Alternativt väldigt gammalt... Glömdes kanske bara bort eller kom till efter testamentet skrevs.


    nej vi nämns inte alls i testamentet.


    jo absolut, men eftersom det kontot INTE står med så borde testamentet INTE omfatta det...? 


    tror inte kontot är väldigt nytt, det innehåller pengar från när släktingens förälder avled förra sommaren... (där vi delade på arvet, men det är även en annan summa som inte är från arvet på det kontot). 


    att släktingen missat att nämna det i testamentet spelar för mig ingen roll.. 
    ser det svart-vitt jag.

  • Tecum

    Väldigt märkligt att släktingen nämner ett specifikt kontonummer i testamentet. Det vanliga är att man skriver "banktillgodohavanden" eller "bankkonton och fonder" t ex. Kontonummer kan ju ändras många gånger innan testamentet träder i kraft, som när man byter konto för att få högre ränta.

    Som jag förstår det är det ni som ärver det icke omnämnda bankkontot. 

  • Minza83
    Tecum skrev 2017-12-18 19:43:24 följande:

    Väldigt märkligt att släktingen nämner ett specifikt kontonummer i testamentet. Det vanliga är att man skriver "banktillgodohavanden" eller "bankkonton och fonder" t ex. Kontonummer kan ju ändras många gånger innan testamentet träder i kraft, som när man byter konto för att få högre ränta.

    Som jag förstår det är det ni som ärver det icke omnämnda bankkontot. 


    jaa en annan hade ju skrivit "mina konton i bank..." och inte kontonumret :O ;) 


    men nu har hen skrivit så, och då är det ju det som gäller.. 
    känns ju inte som att det finns tolkningsuttrymme kan jag tycka... hen har ju varit så tydlig i sitt testamente liksom i övrigt så..


     

  • Kerubmamman

    Om hen hade velat att styvsonen skulle ärva allt så hade ju den enkla formuleringen varit "X får all min kvarlåtenskap" typ. Nu radas bara vissa tillgångar upp, så jag funderar direkt på om det finns egendom som inte omfattas. 


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
Svar på tråden testamente-fråga