• tikki masala

    Skaffa häst till mig och dottern?

    Jag funderar just nu på att skaffa en häst eller större ponny åt mig och min dotter.

    Hon har börjat i ridskolan och ridit ett år. Jag har för två år sedan gått nybörjare skolan i ett år. När jag var elva köpte min pappa en stor häst till mig. Jag hade ingen vana knappt mer än att ridit några ggr på ridskola.

    Den hästen var ju en nyss omriden travare och väldigt busig! Många ggr åkte jag av innan jag lärde mig att hantera honom.

    Jag red honom på mitt sätt och vi var alltid ute o skog o mark. Barbacka eller med sadel.

    Nu har jag sett att ?hästkunniga? tycker att det är alldeles för lite kunskap eller erfarenhet av hästar att bara ha gått 1 år i ridskola. Men när anses det som ok att köpa egen häst? Nån gång ska man väl börja?

  • Svar på tråden Skaffa häst till mig och dottern?
  • Fjäril kär

    Börja först med att ta en häst på foder så ni får in vana och lär er mer om hantering och skötsel. Sen kan du köpa en egen häst

  • Dexter dot com

    Börja som medryttare och se om ni ens tycker det är kul med allt vad en häst innebär. Då har ni även stöd från ägaren i fråga om sjukdomar,foder osv. Att ha häst som ska ridas och skötas 7 dagar i veckan är jobbigare och dyrare än vad man kan tro.

  • Jemp

    Ja jag tycker det låter som väldigt lite hästvana. Trygg häst, se tillbaka att fortsätta ta lektioner regelbundet, fixa stallplats på ett ställe där du enkelt kan få hjälp osv.

    Men det krävs ju fortfarande att du vet vad en häst kräver, kan se om den mår dåligt, klara av den även i lite knepigare situationer etc.

  • tikki masala

    Jag hade tänkt ställa hästen på ridskolan där min dotter går så hon även kan använda den på sina lektioner. Eller är det dumt?

  • Jemp
    tikki masala skrev 2017-12-22 17:25:50 följande:

    Jag hade tänkt ställa hästen på ridskolan där min dotter går så hon även kan använda den på sina lektioner. Eller är det dumt?


    Nej det är väl jättebra i så fall :) (förutsatt att de har bra hagar etc och att hon får ha den på lektionerna).
Svar på tråden Skaffa häst till mig och dottern?