• Shirazz

    Stallkatt

    Vi har problem med möss och råttor i stallet och kring bostaden.

    Jag skulle gärna vilja ha en katt men sambon är allergisk och därför skulle den behöva bo i stallet. Jag har dock aldrig haft katt och undrar hur man gör? Hur vänjer man dem vid att bo i stallet? Kan de ens trivas med att bara bo i stallet? Vilken ras är lämplig?

    Borde vi skaffa två så att de har varandra?

  • Svar på tråden Stallkatt
  • Guldbarb

    Bor ni på landet eller hur ser det ut runt omkring? Jag tycker inte ni ska skaffa en kattunge utan en omplacering, det finns katter som inte kan bo i hem för att de är för skygga, förvildade o.s.v endel av de kan trivas väldigt bra i stall miljö och liknande och i lugn och ro få vänja sig vid människor men ändå kunna dra sig undan. Men det måste givetvis vara en säker miljö runt om. Är det något ni skulle kunna tänka er?

  • Shirazz

    Vi bor på landet långt ifrån närmaste trafikerade, allmänna väg.

    Men hur ser man till att en vuxen katt stannar på gården och inte ger sig iväg och blir helt förvildad?

  • Tecum

    Om katten får mat regelbundet är det stor chans att den stannar. Men håll den instängd de första dagarna. Nackdelen är att katter som får mat är mindre motiverade att jaga råttor. Men försök få tag i en honkatt, de sägs vara bättre råttjägare.
    Har ni gott om stora råttor fungerar det inte med katt. Ta kontakt med en saneringsfirma typ Anticimex.

  • Shirazz
    Tecum skrev 2017-12-23 19:58:14 följande:

    Om katten får mat regelbundet är det stor chans att den stannar. Men håll den instängd de första dagarna. Nackdelen är att katter som får mat är mindre motiverade att jaga råttor. Men försök få tag i en honkatt, de sägs vara bättre råttjägare.

    Har ni gott om stora råttor fungerar det inte med katt. Ta kontakt med en saneringsfirma typ Anticimex.


    Inga stora råttor, men ändå råttor. Tack! Då kanske jag ska leta efter en honkatt som bott i stall innan :)
  • Tecum
    Shirazz skrev 2017-12-23 20:37:42 följande:
    Inga stora råttor, men ändå råttor. Tack! Då kanske jag ska leta efter en honkatt som bott i stall innan :)
    Ja, helst en lite yngre honkatt  som inte har eget revir, då är hon mer benägen att stanna. Men haken med en honkatt är att hon får sällskap framåt mars och en tid därefter kommer ni att få väldigt gott om katter...
  • Shirazz
    Tecum skrev 2017-12-23 22:14:04 följande:

    Ja, helst en lite yngre honkatt  som inte har eget revir, då är hon mer benägen att stanna. Men haken med en honkatt är att hon får sällskap framåt mars och en tid därefter kommer ni att få väldigt gott om katter...


    Nej nej! Kastrering är ett måste
  • Jemp

    Utan trafik osv, med skydd och värme samt mat kan de absolut trivas. Skulle rekommendera två. Sen är det ju alltid en risk med utekatter tyvärr, bla rovdjur eller att de ska bli instängda.

    Kastrering (utöver att slippa oönskade kattungar/oseriös avel blir de också mindre benägna att vandra iväg), försäkring, vaccination och id-märkning är såklart en förutsättning även för stallkatter. Och mat samt daglig tillsyn.

Svar på tråden Stallkatt