• tikki masala

    Springmask?

    Springmask går på dagis just nu tydligen och jag har sett att sonen kliar sig lite mer därbakom än tidigare.

    Men jag har försökt kolla efter om han har mask när han legat o sovit och inte sett någon? Ser man tydligt att det är mask eller är de svåra att se? Och är de alltid ute på natten? Eller ska man ha ?tur? att få syn på dom?

  • Svar på tråden Springmask?
  • Scoops

    Enklare att titta i bajset efter han vart på toan. Men misstänker du så behandla ändå.

  • tikki masala

    Men ser man tydligt att det är mask i bajset? Jag har alltid fått höra att man bara ser dem vid ?utsidan?.

    Jag har ju inte sett någon i hans bajs vad jag kan se iallafall.

  • viseversa

    Behandla ändå. Ev ge mat med mycket färgämnen. Tex rödbetor,morötter,blåbär. Eller mat med mycket vitlök eller vitlökskapslar. Dom gillar inte det och dör av det.

  • cosinus

    Lyser man på kvällen så ja då syns de, men de kryper ju inte runt på upptäcktsfärd så det gäller ju att sära på skinkorna när man lyser med ficklampan.

    Har aldrig sett mask i bajset. På blöjbarn har jag två ggr sett vid byte efter bajs. Maskar som hamnat precis vid mynningen och försökt sprattla sig in igen.

    På äldre barn har mannen sett i rumpan på kväll/natt (jag har vägrat den undersökningen då jag skarpt ogillar alla maskar)

  • suanda

    Barnet hade en kliande rumpa. Vi gick till läkarstationen, läkare, sen i lab fick vi en plastbehållare med två glas bitar. Man köper en genomsynlig teip på vanlig affär inte på apotek. Tejpar rumpas öppning på kvällen när barnet började sova. På morgonen klistrar förälder tejpen till glas bit. Håller det i rumstemperatur. Nästa natt upprepar man med andra tejp bit och glas bit. Nästa arbetsdag lämna det på lab. Vi gjorde så. Ingen springmask. Vilket är bra då behöver man inte ta en stark medicin i onödan hela familj

  • mammamia78

    Mitt barn har haft springmask och klagat på intensiv klåda i rumpan då spec kvällstid. Jag har då tittat efter i rumpan på hen och sett mask som ringlat sig i öppningen av rectum. ????Masken är liten ca 1 cm som en tunn vit sytråd. Har då tagit bort majsen i fråga o sedan har det skutt klia tillfälligt o sedan har det behandlats med Vermox (vanquin hjälpte inte).

    Vad jag vet har ingen annan i familjen fått det.

Svar på tråden Springmask?