• Marabou29

    Behöver åsikter vad är rätt och fel

    Hej.

    Behöver lite råd då jag hamnat en svår sits. Har börjat få dålig samvete.

    Det är så att jag lever med en man som har 4 barn sen tidigare med 2 olika mammor och jag har ett barn sen tidigare. Vi har ett gemensamt på väg. Min man jobbar i en annan stad och jobbar väldigt mycket. Vi har hans barn hos oss varannam vecka och mitt barn på heltid. Det har fungerat super jag har nästan all ansvar och har inte haft några problem med det. Lite kort om hur vardagen ser ut när alla barnen är hos oss, mannen kör alla barnen till skolan ( 3 olika orter, en bit att åka ). Jag hämtar alla barnen från skolan åker hem lagar middag, tvättar städar samt läxhjälp. Mannen kommer hem vid 19.30 och barnen lägger sig mellan 20-21. Alltså träffar han dom en kort stund innan läggdags. Jag har inte haft några problem med det här utan snarare tyckt att det är roligt. Men nu till problemet, jag har pratat med min man om att jag inte kommer att kunna ha det här ansvaret på mig när barnet kommer. Jag kommer inte kunna åka hämta 5 barn från olika skolor samt ta hand om 6 barn (ett nyfött barn med) ensam. Dom får jätte gärna komma och vara här när han är LEDIG och kan hjälpas åt. Han tog det inte så bra och det blev tjaffs. Så FAMILJELIV vad tycker ni? Har jag fel är jag dum som inte kommer orka fortsätta ta hand om 6 barn ensam när nyfödde kommit? Behöver verkligen höra andras åsikter då jag tycker han är väldigt egoistisk i hans tänkande.

  • Svar på tråden Behöver åsikter vad är rätt och fel
  • Celaena
    Marabou29 skrev 2017-12-26 11:06:23 följande:
    Ja, det är pga hans arbetstider. Han hade dem varannan helg innan och det är då han är ledig. När alla 5 barnen är här så visst är det sjukt mycket att göra och mycket skrik och bråk och vissa dagar tycker jag att det är jätte jobbigt men biter ihop. Så även om det alternativet finns med skolskjuts så är det inte där det största problemet ligger. Det kommer att vara mycket jobb hemma efter skolan också. Och jag är inte villig att bränna ut mig med 6 barn ensam. Som ja skrev innan så har jag inga problem med att ha dem här i varannan vecka men det funkar bara fram tills bebisen är här. Jag gick med på att ha dem här och hjälpa till med allt varannan vecka men självklart håller det inte när en bebis till kommer. Känns som alla håller med mig där förutom han. Blir så förbannad på han för att jag tycker han bara tänker på sig själv och sina barn där. Han bryr sig inte ett dugg om vilket ansvar och arbete det innebär för mig

    Nej, jag förstår att skolskjuts inte skulle göra någon magisk förändring utan det var bara en liten detalj jag reagerade på då det framgår att det är skolbarn. Jag har själv lång väg till skola för barnen och vet att det tar både tid och energi att åka runt och samla ihop ungar, det blev himla skönt för mig när de började åka buss och skönt för dem också då det i slutändan blev mer tid över efter middag.

    Jag är helt och hållet på din linje, jag hade aldrig gått med på att axla ansvaret för sex barn ensam om jag hade en partner. Det är ju det att han måste förstå vilket jobb det är. Han är säkert jättefin med barnen den stund han är med dem men det är lätt att vara en bra förälder när man slipper ifrån mycket annat. Om han haft varannan helg tills nyligen så har ju barnens andra föräldrar varit de som dragit det största lasset och nu när ni lever ihop så är det du som har huvudansvaret så jag tycker tyvärr att det luktar lite klassisk kvinnofälla och det brukar vara svårt att få dem att förstå. Jag hoppas det löser sig för dig. Och att du inte resignerar och tar det här.

  • Celaena
    Marabou29 skrev 2017-12-26 11:52:04 följande:

    Okej nu har jag fått några svar och jag är glad över alla svar jag fått. Jag behöver inte ha dålig samvete över mitt val, att jag inte kommer att ställa upp med att ha barnen varannan vecka när han arbetar när bebisen kommer. Jag började känna dålig samvete efter vårat bråk igår och började könna mig som en dålig människa som är elak som vägrar ha barnen här varannan vecka. Jag ska också orka med mina egna barn samt mig själv.


    Nej, du ska absolut inte ha dåligt samvete. Han har gjort de här barnen och de har två föräldrar som har ansvar över dem. Som jag sa tidigare, jag förespråkar absolut att man delar ansvaret i familjer med bonusar men det förutsätter att fördelningen med någorlunda jämn.


    Sen tänker jag en annan sak och det är att barnen är ju där för att ha umgänge med sin pappa. Och hur fantastisk en bonusförälder än är så kan inte det ersätta föräldern. Jag har lite så med mina barn att hos sin andra förälder så träffar de nästan bara partnern och hon är jättebra på alla sätt och vis, jag tycker om henne och barnen tycker om henne, men de vill knappt åka dit för de tycker inte att det känns som någon mening när "pappa ändå inte bryr sig". (Deras ord, inte mina)


     

  • Carambolan
    Tilja skrev 2017-12-26 12:00:00 följande:

    Det rimligaste vore om han tog ledigt i början när den nyfödda kommer och därefter gick ner i tid så att han kan hämta barnen från fritids och att ni sedan delar lika på föräldraledigheten.


    Håller med.

    På sikt (eller ännu hellre: så fort som möjligt) borde han kanske också försöka byta till ett jobb som ligger lite närmare och som inte innebär att han bara är ledig varannan helg.
  • Maya75

    Ett par nyfikna frågor. När ni bestämde att ha barnen varannan vecka, vems idé var det? Tänkte ni på riktigt byta boendeform bara ett kortare tag? Hur ser dialogen med barnens mammor ut?

    Det här verkar så ogenomtänkt att jag vill ta fram skämskudden å era vägnar.

  • Marabou29
    Celaena skrev 2017-12-26 12:08:46 följande:

    Nej, du ska absolut inte ha dåligt samvete. Han har gjort de här barnen och de har två föräldrar som har ansvar över dem. Som jag sa tidigare, jag förespråkar absolut att man delar ansvaret i familjer med bonusar men det förutsätter att fördelningen med någorlunda jämn.

    Sen tänker jag en annan sak och det är att barnen är ju där för att ha umgänge med sin pappa. Och hur fantastisk en bonusförälder än är så kan inte det ersätta föräldern. Jag har lite så med mina barn att hos sin andra förälder så träffar de nästan bara partnern och hon är jättebra på alla sätt och vis, jag tycker om henne och barnen tycker om henne, men de vill knappt åka dit för de tycker inte att det känns som någon mening när "pappa ändå inte bryr sig". (Deras ord, inte mina)

     


    Jag förstår hur du tänker. Men barnen har själva tagit det beslutet om att dem vill komma hit varannan vecka även om det är jag som är mer hemma än pappan. Vi lät barnen bestämma själva och dom ville fortsätta såhär
  • Marabou29
    Maya75 skrev 2017-12-26 12:43:13 följande:

    Ett par nyfikna frågor. När ni bestämde att ha barnen varannan vecka, vems idé var det? Tänkte ni på riktigt byta boendeform bara ett kortare tag? Hur ser dialogen med barnens mammor ut?

    Det här verkar så ogenomtänkt att jag vill ta fram skämskudden å era vägnar.


    Barnen ville komma hit oftare, eftersom jag gick ner i tid så såg jag inga hinder med att dem skulle få göra det. Men självklart var tanken från min sida att det går sålänge det funkar. Mammorna verkar trivas med hur det är då dom inte haft invändningar alls. Barnen trivs här och vill komma hit varannam vecka även fast pappan är hemma så lite.
  • Marabou29
    Maya75 skrev 2017-12-26 12:43:13 följande:

    Ett par nyfikna frågor. När ni bestämde att ha barnen varannan vecka, vems idé var det? Tänkte ni på riktigt byta boendeform bara ett kortare tag? Hur ser dialogen med barnens mammor ut?

    Det här verkar så ogenomtänkt att jag vill ta fram skämskudden å era vägnar.


    Varför ska jag skämmas? Jag gör ju inga fel? Min fråga här var inte om jag ska skämmas. Utan om jag bör ha dåligt samvete för att jag inte vill ha all ansvar på mig!
  • Maya75
    Marabou29 skrev 2017-12-26 12:55:19 följande:

    Varför ska jag skämmas? Jag gör ju inga fel? Min fråga här var inte om jag ska skämmas. Utan om jag bör ha dåligt samvete för att jag inte vill ha all ansvar på mig!


    Fast det är klart ni gör fel båda två när ni tar flera beslut kring hans barn utan tänka långsiktigt. Om ni inte kommunicerat det just så, så att alla vet vad som gäller. Men så är uppenbarligen inte fallet eftersom ni inte ens själva vet.
  • EmberEyes
    Marabou29 skrev 2017-12-26 12:55:19 följande:
    Varför ska jag skämmas? Jag gör ju inga fel? Min fråga här var inte om jag ska skämmas. Utan om jag bör ha dåligt samvete för att jag inte vill ha all ansvar på mig!
    Du skriver ju själv att du och mannen inte har pratat om några de väsentliga delar av att skaffa barn ihop. Det är ytterst ansvarslöst att inte diskutera saker som tid, ekonomi, uppfostran, ork, fördelning av föräldraledighet osv innan man skaffar barn.

    Har ni testat/funderat på att ha hans barn olika veckor? Två av dem på jämna veckor och två av dem på udda veckor? Då minskar er belastning. Skicka även bort din egen unge varannan vecka så får ni ännu bättre utgångsläge. Dessutom får din egen unge också glädjen av att känna hur det känns att bli bortprioriterad av sin förälder för att det inskaffas en yngre, bättre modell...
  • Marabou29
    Maya75 skrev 2017-12-26 13:08:15 följande:

    Fast det är klart ni gör fel båda två när ni tar flera beslut kring hans barn utan tänka långsiktigt. Om ni inte kommunicerat det just så, så att alla vet vad som gäller. Men så är uppenbarligen inte fallet eftersom ni inte ens själva vet.


    Nej jag trodde att det var en självklarhet att alla parter förstod att det inte kommer vara föralltid då jag gått ner i tid på arbetet en period bara. Jag har påpekat detta innan vi bestämde för att ha dem häe varannan vecka. Men nu är det inte arbetet som är ett hinder utan en bebis och för han är det svårt att förstå varför jag inte kan fortsätta ta hand om barnen varannan vecka även med en bebis. Även barnens mamma visste att detta var under en period bara. Så inga fel från min sida har begåtts här.
Svar på tråden Behöver åsikter vad är rätt och fel