• sigge1235

    När ta emot besök född i RS-tider

    Väntar första barnet med BF om en vecka. Hon kommer ju födas i RS-tider och jag vill därför vara så försiktig jag kan med att ta emot besök i början. Men frågan är, hur länge är rimligt att vänta? Familjen kommer ju vilja komma direkt, kompisar med men de är väl lite mindre ivriga. Alla kompisar har förskolebarn hemma men ingen i familjen har det. 

  • Svar på tråden När ta emot besök född i RS-tider
  • Carambolan

    Knepigt det där. Av mina barn så är ett fött sent i november och ett tidigt i februari och det enda vi undanbad oss var besök från sjuka bekanta. Minns att med novemberbarnet fick barnets farfar glatt vänta tills han var närmare två veckor innan vi kunde ses. De flesta hade full förståelse för det. Vi undvek också att ta upp barnen i folksamlingar utan om vi handlade eller åkte t-bana till exempel fick de stanna i vagnen eller i bärsjal innanför jackan.

  • meicc

    Har ett barn fött i rs-tider och väntar ännu ett. Vi bjuder inte hem familjer med förskolebarn och alla som är sjuka får vänta. Oavsett vem det är! Första barnet fick farmor vänta en månad, vilket hon gjorde på eget initiativ pga kraftig förkylning.

    Vill man hålla är det tvätt och handsprit som gäller.

    Vi kommer hålla oss mest hemma från nu och ett tag efter BF. Gå mkt promenader istället i naturen. Bebisen är ju bra skyddad oftast i vagn och innan de börjat ?äta? på sina egna händer, nästan värre om vi blir smittade så att vi sedan ger bebisen det. Så för oss gäller också god handhygien och sunt förnuft.

  • Snuttis2

    Nu är sonen född i somras men vi satsade på närmsta familj efter någon vecka eller två. Övriga vänner särskilt de med barn fick lugnt vänta . Vi förhörde oss om förkylningar o träffade inga som var hängiga . Alla tvättade händerna när de kom o spritade innan de fick hålla. Höll oss generellt mkt hemma första tre månaderna, öppna förskolan rek de först när han var fyra månader . Nu i rs tid undviker jag att ta honom till affärer o caféer och allmänna platser men umgås i övrigt som vanligt med vänner o familj .

    Nu är han precis fem månader o börjat äta på allt så nu är det mjt tvätt av hans händer och av hans leksaker om andra barn lekt med dem.

  • Jemp

    Vi hade vuxna över efter en knapp vecka. Förutsatt att de var friska och tvättade händerna. Även förskollärare etc. Några barn hade vi inte på besök då det inte fanns i direkta närheten då.

    Nu har vi en nyfödd i släkten som vi har hälsat på efter några veckor med vår tvååring. Återigen förutsatt att alla är friska, så något besök har fått ställas in.

Svar på tråden När ta emot besök född i RS-tider