• Elderberry

    Kallskafferi, vad förvaras bäst där och vad bör man ha det i?

    Jag har nyligen flyttat till ett hus där det finns ett stort kallskafferi. Det är trähyllor på alla väggar. Just nu ligger bara potatisen där inne, men jag antar att det fungerar bra även för andra grönsaker? Zucchini, tomater, aubergine, paprika, grönkål? Sparris?

    Vad bör man helst lägga alla grönsaker i? Det känns lite slarvigt att bara lägga dom direkt på hyllorna, ska man ha skålar åt de olika sorterna? Spelar det någon roll vilket material skålarna är av i så fall? Kanske borde ha tyg mellan grönsakerna och vad de än ligger i?

    Kanske är det helt självklart hur det ska vara, men jag kan ingenting om förvaring av saker och ting och vill bara att det ska bli rätt.

  • Svar på tråden Kallskafferi, vad förvaras bäst där och vad bör man ha det i?
  • Elderberry
    Lena skrev 2017-12-27 17:47:19 följande:
    Saft, sylt och vin funkar även bra där.
    Kanske borde ha skrivit att det främst var grönsaker/rotfrukter jag funderade över, men absolut, jag har inte så mycket av de varorna, men vinet lär definitivt åka in där när det finns ;)
  • Lena

    Alla rotfrukter och kål går bra och även äpplen. På sommaren funkar det med alla grönsaker för då är det lite varmare.

  • Elderberry
    Lena skrev 2017-12-27 19:13:03 följande:
    Alla rotfrukter och kål går bra och även äpplen. På sommaren funkar det med alla grönsaker för då är det lite varmare.
    Okej, tack för svaret :)
  • MallaL

    Mina föräldrar hade alltid förutom grönsaker och frukt även mjöl, pasta, ris etc i sitt kallskafferi. Det kanske var för att det var mest plats där, men allt höll bra i alla fall.

    Och så ställde man alltid in kvarbliven mat för att svalna där, en del saker fick stå kvar, särskilt under vintern, medan annat flyttades till kylskåpet när det svalnat.

  • Amidina

    Tänk på att inte förvara dem i täta högar (typ burkar eller liknande) så det finns risk att det blir fuktigt mellan dem, då kommer mögel som ett brev på posten.

  • Amidina
    Elderberry skrev 2017-12-28 08:05:12 följande:
    Okej, tack för svaret :)
    Flikar även in att äpplen utsöndrar ett ämne som får annan frukt och grönsaker att mogna fortare, så de ska gärna ligga lite för sig själva. :)
  • snedtak
    Amidina skrev 2017-12-28 08:17:15 följande:
    Flikar även in att äpplen utsöndrar ett ämne som får annan frukt och grönsaker att mogna fortare, så de ska gärna ligga lite för sig själva. :)
    Eten (gasen som bl.a. äpplen avger) får vissa frukter att mogna snabbare, men hindrar även potatis från att gro. Så det är bra att förvara äpplen och potatis tillsammans.

    De flesta frukter och grönsaker avger eten när de mognar, men vissa avger mer än andra. Förutom äpplen avger även päron, bananer, tomat, avokado och paprika mycket eten.
  • Amidina
    snedtak skrev 2017-12-28 11:58:31 följande:
    Eten (gasen som bl.a. äpplen avger) får vissa frukter att mogna snabbare, men hindrar även potatis från att gro. Så det är bra att förvara äpplen och potatis tillsammans.

    De flesta frukter och grönsaker avger eten när de mognar, men vissa avger mer än andra. Förutom äpplen avger även päron, bananer, tomat, avokado och paprika mycket eten.
    Det visste jag inte, tack för infon! :) Får se över min egen förvaring tror jag.
Svar på tråden Kallskafferi, vad förvaras bäst där och vad bör man ha det i?