• Hanna Panna

    Tillbehör till oxfilé

    Hej!

    Jo, nu är det ju snart nyår och vi ska äta det ?alla? äter, nämligen oxfilé ???? men vad ska man ha till? Jag har en kräsen 4- åring och en ytterst petig 34- åring att ta hänsyn till ????. 4- åringen kan få nått annat som är anpassat till henne, men jag vill gärna att maken och jag ska kunna äta samma mat.

    Han gillar inte vitlök, tomat, rotselleri, vissa ostar (chèvre och grönmögelost). Själv äter jag inte svamp.

    Jag är, om jag får säga det själv, rätt duktig i köket. Men i år har jag ingen inspiration direkt. Så därför frågar jag nu er ????

    Gott nytt år till er alla!

  • Svar på tråden Tillbehör till oxfilé
  • cattus

    potatisgratäng och portvinssås...mmm.. fräsch sallad och en lätt söt/syrlig dessert till efterrätt

  • Mascaraklumpar

    Som huvudtillbehör brukar vi oftast ha friterad klyftpotatis, kroketter på mos av potatis, smör och smält ost, friterade sötpotatisstrips, palsternackspuré, potatiskaka eller risotto.

    När det gäller andra tillbehör så har jag också idétorka just nu. Smörstekta kantareller, savoykål kokt i vitt vin och grädde och ungsrostade grönsaker toppade med tex mandelspån är det vi ätit mest under hösten.

  • Mascaraklumpar
    Mascaraklumpar skrev 2017-12-27 21:24:15 följande:

    Som huvudtillbehör brukar vi oftast ha friterad klyftpotatis, kroketter på mos av potatis, smör och smält ost, friterade sötpotatisstrips, palsternackspuré, potatiskaka eller risotto.

    När det gäller andra tillbehör så har jag också idétorka just nu. Smörstekta kantareller, savoykål kokt i vitt vin och grädde och ungsrostade grönsaker toppade med tex mandelspån är det vi ätit mest under hösten.


    just det, baconinlindad sparris har vi också ätit alldeles för många gånger.
  • honutannick

    Bakpotatis med gräddfil och gräslök kanske?

    Jag brukar annars köra klyftpotatis med liten tvist, skiva potatis i klyftor, på med olivolja, flingsalt, kalamataoliver, färsk rosmarin och jag brukar ha massa vitlök men det går säkert att skippa och så in i ugnen :)

  • Hanna Panna
    Mascaraklumpar skrev 2017-12-27 21:24:15 följande:

    Som huvudtillbehör brukar vi oftast ha friterad klyftpotatis, kroketter på mos av potatis, smör och smält ost, friterade sötpotatisstrips, palsternackspuré, potatiskaka eller risotto.

    När det gäller andra tillbehör så har jag också idétorka just nu. Smörstekta kantareller, savoykål kokt i vitt vin och grädde och ungsrostade grönsaker toppade med tex mandelspån är det vi ätit mest under hösten.


    Kotletter låter spännande, hur gör du dom?

    Maken gillar inte kål heller, jag och ungen tycker om det så nått sånt skulle vi kunna ha till!

    Jag är bara så trött på alla potatistillbehör, potatisgratäng, hasselbackspotatis, pommes frites, potatiskaka, osv. Kroketter har jag aldrig gjort, och det tar jag gärna recept på som sagt!
  • Hanna Panna
    honutannick skrev 2017-12-27 21:29:36 följande:

    Bakpotatis med gräddfil och gräslök kanske?

    Jag brukar annars köra klyftpotatis med liten tvist, skiva potatis i klyftor, på med olivolja, flingsalt, kalamataoliver, färsk rosmarin och jag brukar ha massa vitlök men det går säkert att skippa och så in i ugnen :)


    Åh vad det lät gott, tyvärr inget som kommer att gå hem här hemma :( men bakpotatisen skulle funka :)
  • TQR735

    Lätt och fantastiskt gott även för en kräsen karl är.

    Oxfilé ungsgrillad eller i grillpanna.
    Till den whiskysås, vill du göra det enkelt köp jensens färdiga riktigt god.
    Sedan gör du hemmagjord potatismos, om du gillar det kör ner en näve färskriven parmesanost i moset.
    Till det kan du självklart ha något grönt om så önskas.

Svar på tråden Tillbehör till oxfilé