• KCEG

    p-piller sparar ägg?

    Hej alla!
    Jag lyssnade på en podd, och blev lite paff över att de i podden pratade om att en av tjejerna vart hos sin barnmorska. Enligt den barnmorskan så har tjejer som ätit p-piller större äggreserv. Det beroende på att när man äter p-piller så sparar kroppen in på dom.

    Är det någon annan som fått den infon?
    Jag har aldrig hört det, och hade jag vetat det så hade jag ätit p-piller. Men jag har inte ätit det på 10 år, och nu är min äggreserv låg också. Då faller sig såklart mina tankar på om det beror på det.. eller om det bara råkar vara så. 

  • Svar på tråden p-piller sparar ägg?
  • JA77

    Det är alldeles sant! Ägglossningen uteblir, därför "sparas" äggen, enligt mina BM. 

  • EpicNurse

    Mja det är både sant och falskt. P-piller gör att ägglossningen uteblir, vilket gör att fler ägg finns kvar i äggstockarna. Färre ägglossningar är också lika med mindre aktivitet i äggstockarna vilket minskar risken för bland annat äggstockscancer.

    Men det betyder inte att tex klimakteriet kommer senare, utan bara att det är fler ägg kvar som blir dåliga och tillbakabildas när klimakteriet börjar.


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
Svar på tråden p-piller sparar ägg?