• wonderwoman1

    Långresa, hur kommer katten känna?

    Hej!

    Jag ska ut och resa i ungefär 5 månader. Mina föräldrar kommer ta hand om min katt under ca tre månader (de kan inte ha henne längre än så tyvärr, annars hade jag föredragit det). Katten stormtrivs där och ser det som sitt andra hem. Resterande två månader ska hon vara hos en av mina kompisar, som hon har träffat, men hon har aldrig varit hemma hos henne. Kommer såklart dock skicka med kattens egna grejer och lite kläder som luktar matte och ?hemma?. Jag har dock några funderingar:

    1. Är det bäst att vänja katten vid kompisens lägenhet lite innan jag åker eller kommer det bara stressa katten onödigt mycket?

    2. Tror ni min katt kommer känna sig övergiven när jag är borta så länge?

    3. Kommer hon komma ihåg mig tror ni? Jag var borta en gång tidigare under tre månader och då kom hon ihåg mig efter lite tvekande.

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Långresa, hur kommer katten känna?
  • Anonym (ji)

    stackars katt, reser du under såna långa perioder ofta?

  • wonderwoman1
    Anonym (ji) skrev 2018-01-01 21:50:32 följande:

    stackars katt, reser du under såna långa perioder ofta?


    Haha, håll sånt trams för dig själv.
  • Anonym (ji)
    wonderwoman1 skrev 2018-01-01 21:53:05 följande:
    Haha, håll sånt trams för dig själv.
    är ju dock sant, personer som reser länge och ofta är inte bra djurägare, skulle du lämna ett barn under en sån lång tid också?
  • BurningDiamond
    wonderwoman1 skrev 2018-01-01 21:47:35 följande:

    Hej!

    Jag ska ut och resa i ungefär 5 månader. Mina föräldrar kommer ta hand om min katt under ca tre månader (de kan inte ha henne längre än så tyvärr, annars hade jag föredragit det). Katten stormtrivs där och ser det som sitt andra hem. Resterande två månader ska hon vara hos en av mina kompisar, som hon har träffat, men hon har aldrig varit hemma hos henne. Kommer såklart dock skicka med kattens egna grejer och lite kläder som luktar matte och ?hemma?. Jag har dock några funderingar:

    1. Är det bäst att vänja katten vid kompisens lägenhet lite innan jag åker eller kommer det bara stressa katten onödigt mycket?

    2. Tror ni min katt kommer känna sig övergiven när jag är borta så länge?

    3. Kommer hon komma ihåg mig tror ni? Jag var borta en gång tidigare under tre månader och då kom hon ihåg mig efter lite tvekande.

    Tack på förhand!


    1) Det är stressande för (de flesta) katter att valsa runt, så jag hade låtit det vara så lite runtflyttande på kitten som möjligt. Däremot så kan det vara bra om kitten kan få en eller ett par tröjor, handdukar eller liknande i slutet innan den ska flytta till kompisen för att vänja sig vid kompisens lukt, précis som du är inne på med mate-doftande prylar.

    2) Jag tror att Katter är varelser som lever mest i nuet.

    3) Jag tror inte att katten glömmer dig. Det är möjligt att hon kan tjura lite när du kommer tillbaka, men det går antagligen fort över.

    Lycka till!
Svar på tråden Långresa, hur kommer katten känna?