• JHP

    Hur gör man?

    Det finns en kollega på kontoret som jag gillar väldigt mycket. Hon är singel, själv har jag skilsmässa pågående och flyttar till egen lägenhet i mars. Hon är dock inte någon anledning till skilsmässan i fråga.

    Vi talas vid emellanåt, vi tar lunchpromenader tillsammans ibland. Älskar hennes sällskap, hon gör mig glad. Vi pratar om både det ena och det andra. Som bonus ser hon dessutom bra ut.

    - Går ibland in till rummet där hon sitter för att bara prata lite, men hon kommer inte till vårat rum av samma anledning.
    Vet å ena sidan att hon är väldigt fokuserad och disciplinerad på arbetet, och har mycket att göra, så det kan ju vara så enkelt. Hon spenderar inte tid i fikarummet med andra heller.
    Å andra sidan har hon varit initiativtagare till våra promenader vid några tillfällen.
    Så hur tolkar man detta, är jag bara en trevlig promenad-kollega?

    - Jag är ju då inte riktigt singel än, kanske ställer till det. Eller? Bättre att vänta? Men det har hänt tidigare att det funnits de jag gillat jättemycket (innan jag gifte mig) men varit för feg för att säga nåt, och så en dag har de bytt jobb och så är de borta - och så är det för sent.

    - Hon är åtta år äldre än mig, vilket jag tycker är helt okej, men tänker kvinnor generellt annorlunda?

    - Hon har så vitt jag kan förstå i princip alltid varit singel. Betyder det att hon är nöjd med detta?

    - Själv hade jag inga flickvänner alls innan jag gifte mig, och då var det min snart ex-fru som tog initiativet. Kort sagt, jag är fullkomligt inkompetent på sånt här.

    Skulle vilja ge henne en stor kram, men det kanske inte uppskattas så där hux flux. Antagligen inte.
    Skulle vilja lära känna henne bättre, också utanför kontorstid.

    Så hur gör man?
    Bara klämma ur sig "Jag tycker du är grym" (eller liknande) vid halv-lämpligt tillfälle, och se vad hon svarar?

  • Svar på tråden Hur gör man?
  • Carambolan

    Säg inte att hon är grym och kramas absolut inte. Säg istället att du har en biljett över till Star Wars (eller nåt) på torsdag för att din polare blev tvungen att ställa in och alla andra du känner har redan sett den. Då känns det som en tillfällighet att du bjuder ut och det behöver inte bli obekvämt för henne att tacka nej utan hon kan skylla på att hon redan har andra planer. Viktigt när man dejtar kollegor att ge utrymme för att dissa utan att det blir awkward efteråt.

  • JHP
    Carambolan skrev 2018-01-02 16:15:40 följande:

    Säg inte att hon är grym och kramas absolut inte. Säg istället att du har en biljett över till Star Wars (eller nåt) på torsdag för att din polare blev tvungen att ställa in och alla andra du känner har redan sett den. Då känns det som en tillfällighet att du bjuder ut och det behöver inte bli obekvämt för henne att tacka nej utan hon kan skylla på att hon redan har andra planer. Viktigt när man dejtar kollegor att ge utrymme för att dissa utan att det blir awkward efteråt.


    Jag förstår. Man kommer ju att stöta på varandra i korridoren nån gång oavsett om man vill eller inte.
    Ljuga är dock en av mina svagare sidor, risken är stor att det blir rätt krystat.
  • Anonym (Hehe)

    Krama absolut inte henne eller så! Du ska inte vara en jobbig kille. Fråga henne om hon vill äta lunch med dig som du bjuder på såklart

  • Kjell2

    Föreslå en längre lördagspromenad, eventuellt kombinerat med att titta på något och fika.

    Som skrivits ovan. När det gäller kollegor så måste man kunna fortsätta ses även efteråt. Alltså ingen bra idé att förklara sin kärlek direkt.

  • Anonym (vänta)

    Du väntar för det första tills du faktiskt ÄR singel! Det är inte så länge till mars, det kan du faktiskt vänta. Bara det ger dåliga vibbar, att du skulle vara så ivrig att hitta en rebound, att du inte klarar dig själv etc. Om jag var din kollega skulle jag passa mig om du tog upp det redan nu,

    Och sen det där med att vara kollegor kan ju vara lite känsligt. 

  • Anonym (vänta)
    JHP skrev 2018-01-03 07:54:03 följande:
    Jag förstår. Man kommer ju att stöta på varandra i korridoren nån gång oavsett om man vill eller inte.
    Ljuga är dock en av mina svagare sidor, risken är stor att det blir rätt krystat.
    Krystat är bättre än att du flyger på henne och blir helt översvallad av känslor du tror att du har. Du KAN inte vara så kär i henne redan, du känner henne inte, mer än som kollega. Folk kan vara ganska olika hemma och på jobbet så just nu går du omkring och fantiserar, drömmer (helt ok) men håll det för dig själv. 
  • JHP

    Jag skulle inte säga att jag är väldigt kär i henne eller att jag är översvallad av känslor, jag säger bara att hon är en person som det känns väldigt bra att umgås med.

    Jag förstår också att det egentligen är bättre att vänta, men som sagt så är det möjligt att vänta tills det är för sent. Nån sort avvägning behövs alltså.

    Den ursprungliga frågan kvarstår, hur avgör jag hur intresserad hon möjligtvis är / inte är utan att fråga rakt ut, om det nu inte är bästa sättet? 
    Alltså, hur gör man?

  • Kjell2

    Föreslå en längre lördagspromenad, eventuellt kombinerat med att titta på något och fika.

    Säger hon nej utan att lämna någon öppning så är troligtvis intresset lågt.

    Säger hon "Ja, vad roligt", eller något i stil med "Kan inte på lördag men vad säger du om att ses på söndag" så finns det eventeullt något att bygga vidare på.

Svar på tråden Hur gör man?