Inlägg från: seelmas |Visa alla inlägg
  • seelmas

    Inget foster på ultraljud- hjälp!

    Hej! Här sitter jag och skriver medan en och annan tår rinner ner för kinden. Hade mitt första ultraljud idag, v12+4, om jag räknat rätt då första dagen på sista mensen är 6 oktober. Barnmorskan som utförde ultraljudet såg livmodern och hinnan men inget foster, bara fostervätska. Helt skärrad skickade hon hem mig och jag ska tillbaka på torsdag för att göra ett vaginalt ultraljud. 

    Det första alternativet hon gav mig och förklaringen var att jag inte alls var gravid längre. Att graviditeten stannat av för flera veckor sedan men att bara mensen inte kommit igång än. 

    Det andra hon sa var att det kanske låg ett pyttelitet foster som var omöjligt att se samt att det slutade växa för några veckor sedan och dog i magen. 

    Det tredje var att jag räknat fel och att jag kan vara i ett mycket tidigare skede än vad vi trott att jag är i. 

    Det enda jag hade i huvudet så fort jag lämnade barnmorskan var att ta ett graviditetstest. Jag sprang till apoteket och köpte ClearBlue med veckoindikator och medan tårarna rann av orolighet så visade testet gravid 3+ . 

    Nu, är det någon som varit i liknande sits? Har upplevt något liknande? Hade behövt byta några ord med någon som känner igen sig eller känner någon som varit i liknande situation. Det känns som att jag slutade andas idag och kommer inte kunna ta ett andetag fram till på torsdag efter vaginala ultraljudet.. 

  • Svar på tråden Inget foster på ultraljud- hjälp!
  • seelmas
    xnfsm skrev 2018-01-02 20:55:19 följande:

    Men fy, stackare! Hur kunde hon bara skicka hem dig sådär?! Hoppas du får det besked du önskar när du gör det vaginala ultraljudet. Och om det skulle visa att du inte är gravid så betyder inte det att du inte kommer att bli det!

    Kram


    Tack för ditt svar! Svårt att vara positiv just nu..
  • seelmas
    monn skrev 2018-01-02 21:32:37 följande:

    Jag vart inte lika långt gången, men ungefär vecka elva och då såg de bara ett pyttelitet foster och inga hjärtslag. Fick tid en vecka senare för kontroll och det hade inte växt. Missed abortion. Jag hade jättestarka graviditetstest, digitala 3+ och kände mig mycket gravid. Så tufft och obarmhärtigt. Fick göra abort samma dag som sista ultraljudet. Sänder dig styrka och hoppas allt skall gå bra för er.


    Tack snälla du! Tack för att du delar med dig <3! 
  • seelmas
    Vickan I skrev 2018-01-02 21:38:09 följande:

    Usch vad tufft. Beklagar verkligen. Men vad mätte hon hinnsäcken till? Stämde strl på den med 12+4 fast den var tom eller var den mindre också? Det låter ju tyvärr som ett MA (missed abortion) eller en ofostrig graviditet.


    Nu när du säger det så gjorde hon aldrig det. Det hela gick så himla fort. Vi gick in snabbt, la oss på sängen och hon utförde ultraljudet på under 2 minuter, konstaterade att inget foster sågs till och berättade alternativen, sedan ringde hon gyn för att skicka akut remiss för vaginalt ultraljud, som dock inte kommer ske förens torsdag. Det känns och gör så himla ont i hjärtat då jag längtat sååååå mycket och fått nu en liten mage. Min sambo har pratat med magen varje kväll sedan vi fick reda på graviditeten. Kommer göra ont i både hjärta och själv om det visar sig att det var en ofostrig graviditet..
  • seelmas
    Charlieellerså skrev 2018-01-02 22:18:10 följande:

    Så himla jobbigt att du fick gå hem med den ovissheten. Många styrkekramar. Förstår att det känns som en evighet till torsdag.

    Även jag har varit med om liknande. Man såg dock fostret när jag skulle på kubultraljud i v 12. Men inga hjärtslag och hjärtat hade slutat slå runt v 8. Jag hade alla gravidsymprom man kan ha så det blev en jobbig chock. och jag fick även positiva gravtest fyra veckor efter skrapning som det slutade med. Hoppas det på något vis ordnar sig för dig <3


    Tack fina du! Riktig jobbig tid vi går igenom nu. Vi har försökt att bli med barn mer än ett år. Detta var det allra första positiva testet jag fick. Jag är beredd att ge mitt sista andetag, bara bebisen får ta sitt första. 
  • seelmas
    Jag är bara jag skrev 2018-01-02 22:24:16 följande:

    Beklagar verkligen! V.13 ska man se ett foster även på UL, har själv gjort det. Jag har haft 4 missfall och det första var ett MA där fostret syntes v.9+0 (motsvarade storlek v.7) och v.10+6 när resterna kom ut syntes det inte alls på VUL utan hade tillbakabildats. Tyvärr rätt vanligt. Gravtesten visar positivt upp till flera veckor sen det kommit ut tyvärr.


    Beklagar också! Detta är mitt första positiva efter ca 13 månader av försök. Och ingen ska behöva gå igenom detta, ingen! 
  • seelmas
    Kattägd skrev 2018-01-03 09:03:35 följande:

    Beklagar.. var själv med om det. Gjorde vul i vecka 9 efter ivf och det fanns inget foster bara hinnor. Det var ofostrigt. Fick ny tid efter en vecka för att vara säker. Man känner sig så lurad av kroppen när man gått så länge och trott att man är gravid.

    Det är väldigt liten risk att man råkar ut för det igen. Jag blev spontangravid några månader senare och var så rädd att bli lurad igen så jag bokade vul vecka 6+ för att se att där fanns något. Nu är jag i vecka 37.


    Tack för att du delar med dig din historia. Känslan jag känner nu är helt obeskrivlig. Jag vet inte vad som gör mer ont, det som har hänt eller det som aldrig kommer ske. Att jag aldrig kommer få hålla mitt barn i min famn nu i Juli.. Riktigt ont gör det.
  • seelmas
    Kattägd skrev 2018-01-03 09:57:07 följande:
    Jag kände samma, mitt efterlängtade barn var bara borta, alla drömmar och glädje försvann. Sista embryot vi hade klarade inte att tinas upp så hade gett upp hoppet. Men så blev jag gravid igen. Inte förrän efter rul kunde jag slappna av och komma över den största sorgen efter det jag förlorat. Har fått flera missfall tidigare men det ofostriga var det värsta av de jag gått igenom. Min brors tjej var dessutom gravid med bf någon vecka efter vi skulle fått vårt barn så det var jobbigt att försöka glädjas med de när vårt barn inte längre fanns.

    Det kanske inte känns så nu men det blir bättre med tiden. Ta hand om varandra.
    Känner precis som du! Min brors fru är också gravid! Hon är beräknad 4 veckor innan mig. Jag känner att jag kommer älska att vara faster men känner på mig att jag kommer gå sönder varje gång jag träffar deras lilla pojk och kommer alltid undra hur mitt barn hade sett ut.. Obeskrivlig smärta.
  • seelmas
    Iowhannah skrev 2018-01-03 11:03:06 följande:

    Jag beklagar verkligen! Det där är det värsta man kan vara med om som gravid.

    Även jag har varit med om nåt liknande fast mitt började med en blödning (vilket var anledningen till att vi åkte in på vul). Jag var i v 10+4 men där fanns bara en hinnsäck som mättes till v 5+4. Jag fick ta Cytotec för att driva ut det eftersom kroppen själv vägrade. Det var det vidrigaste jag varit med om (både själva missfallet och Cytotecbehandlingen) och jag tänkte precis som du, det här borde ingen behöva uppleva.

    Jag hoppas innerligt att ni snart får bli gravida igen <3


    Tack för ditt svar. Önskar dig all lycka verkligen. Angående Cytotec, kan man kräva att bli sövd och att de fixar det? Jag vet inte hur jag ska klara av det annars.. Du är otroligt stark! 
  • seelmas
    UndrandeSökare skrev 2018-01-03 11:30:43 följande:

    Beklagar att det blev ofostrig graviditet för dig. Jättetråkigt ! Jag har själv haft 6 missfall varav 2st var ofostriga. Den första graviditeten trodde jag allt var bra men fick störtblödning i v.10,och på akuten konstaterade de ofostrig, blev bara hemskickad utan någon mer hjälp.

    Tyvärr är det väl så vanligt med missfall att vården bara rycker på axlarna. Till mig har de bara sagt försök igen och hoppas det går bättre då, vilket är jättehemskt att höra när man störtblöder och har ont. Efter 4 missfall och en missfallsutredning som inte visade något för de tog för få prover så hittade jag Atentråden och reste till Grekland och fick en mycket bättre utredning där.


    De sa liknande till mig. Du har gott om tid att bli mamma i framtiden. Tycker det var tunga ord och jag lämnade barnmorskan med ett krossat hjärta. En del av mig har dött och de säger så.. 
  • seelmas
    Iowhannah skrev 2018-01-04 20:45:47 följande:
    Det är väl ändå de sista ställena man vill vara på när man precis fått missfall!
    Var på VUL idag. Gick inte alls som jag hoppats. Hinnsäcken existerar men dock ingen bebis. Fick välja att göra abort nu eller vänta till nästa vecka för ett till ultraljud vilket jag valde att vänta.. Sedan kommer jag få Cytotec och stanna kvar på sjukhuset men endast av säkerhetsskäl på grund av att jag är "så långt gången". Hade det varit innan vecka 10 sa läkaren att jag hade fått göra det hemma om så var min önskan. 
Svar på tråden Inget foster på ultraljud- hjälp!