• hallosan

    Trasig kompass?

    Rensade lite bland grejor i lådan och hittade min kompass jag fick någon gång på 90-talet. Den verkar lite latjo för hittar inte norrpunkten utan flyttar sig lite sisådär hit och dit. Inte som nån karusell men tycker inte norr stämmer.

    Dum fråga men, blir kompasser funktionslösa efter ett par år? Eller går det att "laga"?

    Tänkte vara bra att ha när vi ska vandra till sensommaren, men är den opålitlig så... nja. Okej, det finns kompass i mobilen men om strömmen dör är det bra att ha en analog, strömlös kompass.

  • Svar på tråden Trasig kompass?
  • Carambolan

    Det är inte så att du har nåt annat magnetiskt i närheten som stör, till exempel en klocka?

  • hallosan

    Kanske är jag som misstolkar kompassen. Det är liksom nån som man kan vrida runt själva riktningen på om man säger så. Norr-nålen pekar åt typ 30 grader hur jag än vrider kompassen, så tittar man inte på siffrorna så ser det ut som om norr skulle kunna vara åt alla håll som den vrids åt.

    Provade på en plan yta precis.

  • hallosan
    Lena skrev 2018-01-02 22:47:30 följande:

    Menar du att nålen följer med kompasshuset runt när du rör på det?


    Precis. Jag antar att kompasshuset är själva runda grejen som sitter fast i kompassaparaturen. Om du förstår vad jag menar.
  • Lena

    Ja kompasshuset är den runda. Då verkar nålen ha fastnat, skaka lite lätt och se om den lossnar.

Svar på tråden Trasig kompass?