• mjew

    Upprepade missfall / Missed abortions

    Jag misstänker att jag har mitt fjärde uteblivna missfall på gång. Det blir det tredje på mindre än ett år. På måndag ska jag på ultraljud för att få domen. Dock har jag haft blödningar/bruna flytningar sedan bim och är idag i vecka 8-9 så jag är inte så hoppfull. Det blir mitt tredje missfall tillsammans med min man vilket berättigar oss en utredning iallafall, tänkte Sofiahemmet. 

    Jag vill höra om någon mer är i min situation, 3+ missfall, hur ni har gått vidare och om något har funkat. Det känns som en djungel av allt blodförtunnande, kromosomtester, immunförsvarshämmande dropp, progesteron vagitorer, sprutor, PGD, PGS. Vet knappt vart man ska börja! Vart har ni gått/rest, vad har det kostat m.m. Har läst att en lyckad graviditet beror 10% på spermierna, 10% på kvinnans kropp/kost/hälsa och hela 80% på ägget. Med största sannolikhet har jag bergis taskiga ägg med något kromosomfel.
    Har för mig att man inte screenar detta vid IVF i Sverige vilket isåfall för IVF ointressant? 


    Hur tacklar man nära och kära? Ingen kan relatera (som tur är för det är fruktansvärt att behöva gå igenom) så man blir väldigt ensam och det är svårt att prata om missfall/barnlängtan med de som redan har familj. Hur bemöter man de eviga tjat frågorna om man har barn, varför man inte har det andra icke-illa-menade men idiotiska frågor från kreti och pleti? Jag märker att jag börjar isolera mig vilket är olikt mig då jag är en social central person i de flesta sammanhang
    Det gör mig rädd. 


    Berätta gärna din historia, tips eller vad som helst! 


    /M


     


    -Missfalls historik-


    Missfall 1:  Missfall i vecka 5-6, 2009 ovetandes om graviditeten som kroppen stötte ut själv. 


    Missfall 2: Missed abortion.
    I februari 2017 bestämde jag och min man att vi skulle försöka få barn och blev gravida direkt. Jag hade små blödningar/flytningar i vecka 6 som försvann. På ultraljud i vecka 12 konstaterades det att det rörde sig om en missed abotion. Efter två (fruktansvärda) misslyckade försök med cytotec fick jag operation i vecka 15. Fostret hade då varit dött i 10 veckor utan att kroppen gett tecken på det då jag hade starka gravid symtom fram till operationen. 

    Missfall 3: Missed abortion. Vi väntade en mens och blev gravida igen efter den. Men samma sak händer igen och jag får operation i vecka 12. Fostret stannade i vecka 5-6

    Missfall 4: Det får måndagens ultraljud utvisa! Håll gärna tummarna!

  • Svar på tråden Upprepade missfall / Missed abortions
  • Jag är bara jag

    Trots ÄD fick jag 2 missfall på raken och det efter 2 missfall med egna ägg så i mitt fall gick det absolut inte skylla på äggen. Vid ÄD får man alltid Prednisolon och när jag höjde dosen fick jag äntligen barn! Glad Tydligt samband vilket blev ännu tydligare nu denna graviditet eftersom detta embryo är släkt med alla dom jag fick missfall med - troligen 4 barn- och första barnet inte var av samma äggomgång.

    Säger inte att Prednisolon alltid är lösningen men för vissa av oss är det så. Ö.h.t är det ju så att 3 missfall eller fler oftast beror på nåt fel på kvinnan. Man måste som minst få prova progesteron och Trombyl anser jag. Mer hjälp är svårt att få i Sverige eftersom nästan ingen läkare tror på det där med immunförsvaret.

  • UndrandeSökare

    Hej mjew- Jag fick 4 missfall, men missfallsutredningen i Sverige visade inget för de tog för få prover.

    Läkarna i Sverige "tror inte" att kvinnans immunförsvar kan orsaka fertilitetsproblem. Kunskapen i Sverige inom detta område är i stort sett noll. Men utomlands är de mycket kunnigare.

    Då hittade jag Atentråden här på Familjeliv och reste till Life clinic i Aten och fick en mycket bättre utredning där. Där tas blodprover och skickas till ett speciallabb i USA för analys. Fick veta att jag har en koagulationssjukdom och överaktivt immunförsvar. Behandlingen består av intralipiddropp, prednisolon, fragmin och trombyl. Men man kan också behöva starkare mediciner som Humira eller Neupogen.

    Så har du några frågor om immunutredning och behandling så kan du fråga mig.

  • Krusbärskompott
    UndrandeSökare skrev 2018-01-05 11:56:44 följande:

    Hej mjew- Jag fick 4 missfall, men missfallsutredningen i Sverige visade inget för de tog för få prover.

    Läkarna i Sverige "tror inte" att kvinnans immunförsvar kan orsaka fertilitetsproblem. Kunskapen i Sverige inom detta område är i stort sett noll. Men utomlands är de mycket kunnigare.

    Då hittade jag Atentråden här på Familjeliv och reste till Life clinic i Aten och fick en mycket bättre utredning där. Där tas blodprover och skickas till ett speciallabb i USA för analys. Fick veta att jag har en koagulationssjukdom och överaktivt immunförsvar. Behandlingen består av intralipiddropp, prednisolon, fragmin och trombyl. Men man kan också behöva starkare mediciner som Humira eller Neupogen.

    Så har du några frågor om immunutredning och behandling så kan du fråga mig.


    Har det hjälpt dig med all denna behandling? Hoppas verkligen!
  • UndrandeSökare
    Krusbärskompott skrev 2018-01-05 14:58:07 följande:

    Har det hjälpt dig med all denna behandling? Hoppas verkligen!


    Ja, immunutredningen har verkligen hjälpt mig. Då fick jag ju äntligen veta vad mina fertilitetsproblem berodde på. I Sverige fick vi bara stämpeln "oförklarligt barnlös"och ingen hjälp alls.

    Vi kom längre med immunbehandling än vi gjort tidigare, men missfall. Reste då till AvaRiga där mannen fick göra sperm dna fragmentationstest och fick veta att spermierna är för dåliga så nu har vi gjort dubbeldonation i Riga och har nu 5 blastos i frysen som jag ska sätta in med immunbehandling 2018.
Svar på tråden Upprepade missfall / Missed abortions