• scrapparlotta

    Recept och tips på crock pot?

    Är ruggit sugen på att åka och köpa mig en crock pot. Har läst och försökt hitta bra recept. Har hittat en hel del recept....men mest på revben (som ser ut att bli heeelt galet goda) och grytor. Och det ser gott ut. Men jag undrar lite över hur crock poten vet vad jag lagt i. Jag menar.....det är ju lite skillnad på matlagningstid på en hel kyckling och kycklingfileér som jag skurit i bitar. Om dom tillagas lika länge....blir inte kycklingfilén väldigt torr då tex.
    Kan man ha i fläskfilé och nötkött åxå? Kan man göra typ potatisgratäng i den?

    Ge mig gärna en massa tips och recept på vad jag kan laga, gärna lite annat än grytor och revben...hehehe...

    Finns det bra sida på nätet...nån blogg eller så med många recept?

    Sen...vilken crockpot ska jag köpa....finns ju ett gäng att välja på.

  • Svar på tråden Recept och tips på crock pot?
  • klyban
    Minfamilj skrev 2018-01-04 08:26:53 följande:
    Jag fick en slow cooker/crock pot i julklapp och undrar över det här med redning. Gjorde en köttgryta för några dagar sedan på high, d.v.s. den fick gå ca 4 timmar och sedan gjorde jag en liten redning som jag hällde i. Dock tjocknade inte grytan även om den fick gå en halvtimme till. Hur gör man?

    Ett sätt är att ha med redningen direkt och/eller på köttet som vissa recept har.
    Då när man kör slowcooker så kommer det inte bränna fast.
    Så man kan köra redning från början, och har man fått för lite, så kan man fuska med lite maizena det sista.


    hur många meter var det?
  • klyban
    Minfamilj skrev 2018-01-04 08:28:18 följande:
    Hur mycket vätska?

    Normalt  klarar man sig med inget, men med linser så kan det nog behövas lite extra.
    Men det beror väl på hur man vill ha sin köttfärssås, jag gillar min rätt fast och tillsätter nästan aldrig nått vatten.


    hur många meter var det?
  • Minfamilj
    klyban skrev 2018-01-04 11:27:15 följande:

    Ett sätt är att ha med redningen direkt och/eller på köttet som vissa recept har.

    Då när man kör slowcooker så kommer det inte bränna fast.

    Så man kan köra redning från början, och har man fått för lite, så kan man fuska med lite maizena det sista.


    Ok, jag hade i lite Maizena blandat med vätska ca en halvtimme innan servering men det tjocknade inte alls så direkt på köttet är nog bättre.
  • klyban
    Minfamilj skrev 2018-01-04 15:04:16 följande:
    Ok, jag hade i lite Maizena blandat med vätska ca en halvtimme innan servering men det tjocknade inte alls så direkt på köttet är nog bättre.

    Maizena fallerar aldrig, handlar bara om tillräckligt mängd.
    Jag brukar alltid ta riktigt i kallt vatten, och sen pytsa i en större mängd som jag vet inte gör det för tjockt först.
    För sen öka tills önskad tjocklek på ens maträtt, och sen lite längre tid i grytan för att få chansen att tjockna.
    Du kör högsta värmen?

    Dock tycker inte jag alltid den typen av redning passar i viss mat.


    hur många meter var det?
  • Tow2Mater

    Mitt orkade-inte-laga-mat-idag-recept var att slänga ner en bit fläskkött i crockpotten tillsammans med en burk konserverade chipotlepeppers. Fick sitta där i 7 timmar, tills jag (efter att ha vispat ner lite mjöl för att tjocka upp såsen) serverade det med lite kokad färsk färdigköpt tortellini .

  • scrapparlotta

    Tack för alla era tips och råd...

    Fick hem min crock pot idag, så nu blir det att försöka få till nåt i den i helgen.
    Funderar på kycklingfilér...är det risk att kycklingfilér blir torra?

    Hur gör ni enklast rent den sen efteråt?

  • klyban
    scrapparlotta skrev 2018-01-05 22:22:00 följande:
    Tack för alla era tips och råd...

    Fick hem min crock pot idag, så nu blir det att försöka få till nåt i den i helgen.
    Funderar på kycklingfilér...är det risk att kycklingfilér blir torra?

    Hur gör ni enklast rent den sen efteråt?

    Det är glaserat porslin i min, i din också?
    Det brukar åka in i diskmaskinen, men går snabbt och enkelt diska ur också, då inget fastnar vid tillagningen.


    Kyckling låg temp och en längre stund, kan man få så den blir som en enda mjuk sak.
    Där det varken är torrt eller mört, vet inte riktigt hur man ska förklara det.
    Dock inte testat detta i min crock pot.


    hur många meter var det?
  • Minfamilj

    Nu har jag satt igång ett långkok med köttfärssås. Brynte köttfärsen lite (några minuter), vitlök, gul lök, rivna morötter, två brukar krossade tomater, salt, peppar samt en köttbuljongtärning+lite rödvin. Blandade allt i slow cookern. Blir spännande! Tänkte att den ska gå på låg i 8 timmar och så kollar jag läget efter det. 

  • scrapparlotta
    Minfamilj skrev 2018-01-06 09:50:30 följande:

    Nu har jag satt igång ett långkok med köttfärssås. Brynte köttfärsen lite (några minuter), vitlök, gul lök, rivna morötter, två brukar krossade tomater, salt, peppar samt en köttbuljongtärning+lite rödvin. Blandade allt i slow cookern. Blir spännande! Tänkte att den ska gå på låg i 8 timmar och så kollar jag läget efter det. 


    Spännande.. .tala om hur det blev sen.
  • klyban
    Minfamilj skrev 2018-01-06 09:50:30 följande:
    Nu har jag satt igång ett långkok med köttfärssås. Brynte köttfärsen lite (några minuter), vitlök, gul lök, rivna morötter, två brukar krossade tomater, salt, peppar samt en köttbuljongtärning+lite rödvin. Blandade allt i slow cookern. Blir spännande! Tänkte att den ska gå på låg i 8 timmar och så kollar jag läget efter det. 
    Glöm bara inte smaka av en bit fram, så om det behövs mer av nått.
    hur många meter var det?
  • Minfamilj
    scrapparlotta skrev 2018-01-06 11:49:46 följande:
    Spännande.. .tala om hur det blev sen.
    Den blev bra! Smakade av lite på slutet med basilika och lite mer salt. Köttfärsen blev mer finfördelad än den brukar bli när man steker i pannan och det blev mustigare på något sätt. Verkligen ett superenkelt sätt att göra en stor sats köttfärssås. Tror jag tog ca 600-700 gram köttfärs, två burkar krossade tomater, tre vitlöksklyftor, en gul lök, rivna morötter, en halv köttbuljongtärning samt en burk hela champinjoner. Salt, svartpeppar och basilika. Tillsatte lite vatten men tror inte det behövs. 
  • klyban
    Minfamilj skrev 2018-01-06 21:43:22 följande:
    Den blev bra! Smakade av lite på slutet med basilika och lite mer salt. Köttfärsen blev mer finfördelad än den brukar bli när man steker i pannan och det blev mustigare på något sätt. Verkligen ett superenkelt sätt att göra en stor sats köttfärssås. Tror jag tog ca 600-700 gram köttfärs, två burkar krossade tomater, tre vitlöksklyftor, en gul lök, rivna morötter, en halv köttbuljongtärning samt en burk hela champinjoner. Salt, svartpeppar och basilika. Tillsatte lite vatten men tror inte det behövs. 

    Så ett lyckat första försök då.


    Gör inte misstaget jag gjorde en gång, och skulle låta en högrevsgryta med vin gå under natten.
    Var tvungen gå upp och stänga av och sätta den på balkongen, just för det stank skitgott och var helt jävla omöjligt och sova.


    hur många meter var det?
  • Minfamilj
    klyban skrev 2018-01-06 22:00:46 följande:

    Så ett lyckat första försök då.


    Gör inte misstaget jag gjorde en gång, och skulle låta en högrevsgryta med vin gå under natten.
    Var tvungen gå upp och stänga av och sätta den på balkongen, just för det stank skitgott och var helt jävla omöjligt och sova.


    Det blev lyckat men nästa gång blir det ännu mer vitlök och salt i från början.

    Ja visst är det härligt när det börjar dofta!
  • klyban
    Tow2Mater skrev 2018-01-10 18:50:20 följande:
    Kåldolmar brukar jag göra nu och då. Funkar bra.
    Kåldolmar har jag funderat på väldigt länge nu, måste göras snart :$
    hur många meter var det?
  • Tow2Mater

    Jag brukar koka riset forst. Med okokt ris blir det ibland inte helt mjukt innuti dolmarna. Gissar riset behover mer vätska.

  • klyban
    Tow2Mater skrev 2018-01-10 19:34:11 följande:
    Jag brukar koka riset forst. Med okokt ris blir det ibland inte helt mjukt innuti dolmarna. Gissar riset behover mer vätska.
    Kokar alltid riset.
    hur många meter var det?
Svar på tråden Recept och tips på crock pot?