• Fiffi09

    hjälp!! Livrädd för förlossningen

    Hej!

    Jag fick precis veta att jag är gravid med mitt första barn. Min pojkvän vill jag ska göra abort men då jag redan gjort en abort för ca 2 år sen som blev ganska komplicerad vet jag inte om mitt psyke klarar det. Fick panikångest syndrom och grov dödsångest efter detta som jag fått gå hos psykolog i ett års tid för att komma över. 

    Jag är livrädd för förlossningen. Jag vet inte om min partner kommer stanna i så fall har han och hans familj en kryssning bokad i samma månad jag är beräknad i. Så troligtvis kommer jag få gå igenom förlossningen själv vilket inte gör min rädsla lättare. Har liksom svårt att glädjas åt graviditeten just nu för jag är så himla rädd. Någon som känt samma rädsla och hur gjorde ni??

  • Svar på tråden hjälp!! Livrädd för förlossningen
  • Bäbis2018

    Hur långt gången är du? Jag var också rädd för förlossningen första gången men din kropp vet precis hur den ska göra och när den ska göra det. Man får urkrafter man inte visste man hade :) Har du ingen kompis eller annan familj som kan vara med? I annat fall är personalen enormt stöttande och super proffsiga. Det kommer gå bra!

  • viseversa

    Jag födde ändå. Och det gick bra. Tror nästan alla är rädda för förlossningen när man inte vet vad man har att vänta. Jag var också jätterädd första barnet. Men nu har jag fött 5 barn och var inte rädd alls dom andra gångerna.

  • Ina82

    Har du någon person i ditt liv som du kan tänka dig ta med? Det finns ju också dolor. Jag var med på min systers ena förlossning. Kanske inte så dumt att ha med en person av samma kön som har lättare att sätta sig in i det.

  • Sticky

    Hej ts,

    Det låter som en jättejobbig sits!

    Men gör inte abort om du inte vill. Du kommer att klara förlossningen. Jag vet hur det känns med förlossningsrädsla men det finns hjälp du kan få, läkarsamtal, psykolog, kurator inom kvinnosjukvården. Nio månader är lång tid och din pojkvän kanske hinner vänja sig vid tanken under tiden. Iså fall följer han troligen med på förlossningen. I annat fall finns det kanske någon annan som du kan ta hjälp av som stöd?

  • DoulanElin

    Grattis till graviditeten först och främst. <3

    Föda utan rädsla är en superbra bok. Profylaxkurser kan man gå som förbereder. Du kan även ha med en doula. Då ses ni innan och lär känna varann lite, har ett eller fler förlossningsförberedande samtal samt att hon är med dig och håller dig trygg genom hela förlossningen.

    Prata med barnmorskan om aurorakliniker om det kan vara aktuellt?

  • sobrio88

    Jag har gjort en abort och fött 2 barn, båda utdragna och första hade lite lättare komplikationer. Jag kan säga att jag hellre går igenom förlossningarna 100 ggr om än att göra abort igen, så bara för att du har haft en komplicerad abort behöver du inte uppleva att förlossningen kommer bli jobbig. Grattis till graviditeten iaf

Svar på tråden hjälp!! Livrädd för förlossningen