• Zaxika

    Svårt att sitta efter förlossning? Sittring?

    Hej, jag försöker förbereda mig så gott jag kan inför förlossning och tiden därefter.

    Du som har fött barn, hade du haft användning av en sittring? Eller gick det lika bra att sitta på en mjuk kudde?

  • Svar på tråden Svårt att sitta efter förlossning? Sittring?
  • Carambolan

    Jag kan inte minnas att jag ens kände behov av en mjuk kudde. Visst var jag lite öm och mörbultad, men att sitta på en vanlig stol var inga problem. Har fött tre barn vaginalt.

  • Eleven

    Har fött 1 barn vaginalt, behövde varken sittring eller kudde. Man är ju jäkligt öm såklart, men jag spenderade första tiden ammandes i soffan så det var aldrig några problem.

  • Mascaraklumpar

    Två barn, har inte varit öm på det sättet efteråt. Det enda problemet var att det sved som sjutton när jag kissade.

  • Rosa Fluff

    Med första barnet satt jag på en badring i två veckor efteråt. Var så fruktansvärt svullen och öm.

    Med andra barnet kändes det precis som vanligt efter förlossningen.

  • Allt upptaget

    Jag fick en sfinkterruptur under min första förlossning men satte mig lite snett på ena skinkan under några veckor. Jag satt bara i soffan då vanliga stolar var så hårda. Du behöver nog inte förbereda och köpa en ring, om det krävs så fungerar ett ihoprullat badlakan på samma sätt.

  • halfbaked

    Var öm och svullen som fan, hade sytt mååånga stygn och kunde knappt gå på 1 v. Men att sitta minns jag inte som att det var några problem. Isf kan man ju bara sitta på sin vanliga kudde någon dag

  • Jemp

    Jag var öm, att sitta i bilen eller på hårda stolar gjorde ont första dagarna/veckan. Dock inga problem så att jag såg behov av en sittring, jag låg eller satt avslappnat i soffan istället. 
    Läste ett tips om att rulla ihop en handduk att sitta på, så slipper man köpa nåt specifikt.

  • Anonym (Femman)

    Jag har fött fem barn vaginalt och har aldrig använt sittring. Efter första hade jag väldigt ont pga stygn men det var för att stygnen satt fel och var fult gjorda. Med dom andra fyra ville de sy på samma ställe men jag sa nej tack och hade kunnat cykla hem från förlossningen. Det växte ihop fint ändå. 

    Om du behöver en sittring kan du köpa det efter förlossningen. Köp en billig badring och fyll bara med luft till hälften. Lägg i ett örngott.

  • Fisken i sjön

    Efter första barnet hade jag svårt att sitta någon vecka eller två (minns inte riktigt längre). Jag vek in benen under mig så att det blev som en sittring. Hade jag inte kunnat sitta så hade jag definitivt behövt en sittring.

    Andra förlossningen gick det bra att sitta på en pinnstol nästa dag.

Svar på tråden Svårt att sitta efter förlossning? Sittring?