• Magdaaa

    När måste bebis senast fixera sig? Ligger på tvären vecka 33 :)

    Hej!

    Är i vecka 33 och undrar när barnet senast ska ha fixerat sig?

    Ska inte till BM förrän om två veckor och blev lite nyfiken..

    Bebisen ligger hela tiden på tvären tror jag, det sparkar till höger om naveln och på vänster sida ordentligt mest hela tiden. Känner nästan aldrig nån spark uppåt eller neråt, mer lite fladder eller vad man ska säga?

    Rädd att det ska behöva bli kejsarsnitt Så hoppas det inte är alltför onormalt...

  • Svar på tråden När måste bebis senast fixera sig? Ligger på tvären vecka 33 :)
  • Vargen070918

    Jag känner precis som du, men går in i v 33 i morgon.
    Min BM sa att from v 33 börjar hon känna hur bebisen ligger i magen för att ha mer koll. Vad det innebär mer konkret har jag ingen aning om men hon sa också att from v 35 vill de gärna att bebisen ska ha vänt sig neråt med huvudet.
    Har dock läst att vändningsförsök gjorts i v 37 för många...

    Min första fixerade sig flera veckor innan BF, min andra fixerade sig när förlossningen startade men låg med huvudet neråt flera veckor innan.
    Så jag antar att det nu bara är att vänta och se. Men KS skrämmer mig å det grövsta :(

  • Krusbärskompott

    Det är väldigt ovanligt att bebis fortsätter att ligga i tvärläge fram till förlossn (om det inte är tvillingar eller mkt prematur födsel).

    Pga platsbrist om inte annat brukar det bli huvudet eller rumpan ner till slut. Vanligast huvudet förstås. Och hamnar den m rumpan ner försöker man vända på den.

    Det ordnar sig säkert.

    Lycka till!

  • Magdaaa
    Vargen070918 skrev 2018-01-04 09:29:44 följande:

    Jag känner precis som du, men går in i v 33 i morgon.

    Min BM sa att from v 33 börjar hon känna hur bebisen ligger i magen för att ha mer koll. Vad det innebär mer konkret har jag ingen aning om men hon sa också att from v 35 vill de gärna att bebisen ska ha vänt sig neråt med huvudet.

    Har dock läst att vändningsförsök gjorts i v 37 för många...

    Min första fixerade sig flera veckor innan BF, min andra fixerade sig när förlossningen startade men låg med huvudet neråt flera veckor innan.

    Så jag antar att det nu bara är att vänta och se. Men KS skrämmer mig å det grövsta :(


    Ja det känns lite olustigt och speciellt när man känt att bebisen legat så i princip hela tiden, känns det som. Eller ja inte hela tiden såklart men du kanske förstår hur jag menar :)

    Men då håller vi tummarna till vecka 35 då:/

    Känns lite läskigt med vändningsförsök också! Är rädd att dom ska göra illa bebisen eller starta förlossningen eller annat konstigt man hört..denna oro:)

    Ja du har fler barn då kanske dom brukar göra det senare tror jag, är mitt första de hä men vi håller tummarna :)
  • Magdaaa
    Krusbärskompott skrev 2018-01-04 09:44:48 följande:

    Det är väldigt ovanligt att bebis fortsätter att ligga i tvärläge fram till förlossn (om det inte är tvillingar eller mkt prematur födsel).

    Pga platsbrist om inte annat brukar det bli huvudet eller rumpan ner till slut. Vanligast huvudet förstås. Och hamnar den m rumpan ner försöker man vända på den.

    Det ordnar sig säkert.

    Lycka till!


    Tack så mycket för svar! Jag hoppas verkligen det! Känns ju som de är trångt där inne ligger och bökar runt på samma plats hela tiden!

    Har inte lärt mig hur man känner vad som är vad heller ... Djungel det här :)
  • Krusbärskompott
    Magdaaa skrev 2018-01-04 13:35:00 följande:

    Tack så mycket för svar! Jag hoppas verkligen det! Känns ju som de är trångt där inne ligger och bökar runt på samma plats hela tiden!

    Har inte lärt mig hur man känner vad som är vad heller ... Djungel det här :)


    Äsch till o med barnmorskorna kånner ju fel iblan o tycker att bebisen ligger rätt o så är det ändå rumpan först när den ska komma ut. ;)
  • Lotesse

    Jag är idag i v.32+2 och känner också sparkar på vardera sida om naveln och nästan aldrig neråt/uppåt, förutom på direkt på tappen. Trodde det var att bebis låg på tvären men igår hos bm så kände hon att han trots allt ligger med huvudet neråt men var ruckbar. Hon förklarade även att det är först på nästa besök (v.35+1 för mig) som hon kommer kolla noga, ev. med UL för då börjar det bli lite för trångt för bebis att vända sig själv om han behöver.

  • Vargen070918
    Magdaaa skrev 2018-01-04 13:31:46 följande:
    Ja det känns lite olustigt och speciellt när man känt att bebisen legat så i princip hela tiden, känns det som. Eller ja inte hela tiden såklart men du kanske förstår hur jag menar :)

    Men då håller vi tummarna till vecka 35 då:/

    Känns lite läskigt med vändningsförsök också! Är rädd att dom ska göra illa bebisen eller starta förlossningen eller annat konstigt man hört..denna oro:)

    Ja du har fler barn då kanske dom brukar göra det senare tror jag, är mitt första de hä men vi håller tummarna :)
    Japp bara att hålla tummarna och hoppas att det löser sig till det bästa :)
  • Sofiamy

    Min bebis ligger med huvudet nedåt redan (v32) men jag har inga sparkar uppåt eller nedåt utan bebis har fötterna till höger och sen buffar den med armar åt vänster så du behöver inte oroa för att du inte känner nåt upp/ner

  • Sommar93

    Födde min fullt friska dotter i V.42 och hon fixerade sig aldrig :) låg med huvudet neråt men inte fixerad. Förlossningen gick bra men fick inga krystvärkar (fick använda mig av de vanliga värkarna) och hon ville inte sjunka ner de sista cm för att jag skulle kunna börja krysta. Hände ingenting på 3,5 timme så tillslut fick jag prova att krysta ner henne sista biten och det fungerade! Sen är hon ute efter tre krystningar till! :)

  • Magdaaa
    Sofiamy skrev 2018-01-07 19:14:40 följande:

    Min bebis ligger med huvudet nedåt redan (v32) men jag har inga sparkar uppåt eller nedåt utan bebis har fötterna till höger och sen buffar den med armar åt vänster så du behöver inte oroa för att du inte känner nåt upp/ner


    Tack för svar! Så kan det ju också vara ! Känns skönt att höra!:)
Svar på tråden När måste bebis senast fixera sig? Ligger på tvären vecka 33 :)