• Tuttifrutti17

    Oförklarligt barnlösa, IVF. Någon mer?

    Hejsan!

    Påbörjat första försöker med ivf nu! Började med gonal-f igår! Vi är oförklarligt barnlösa. De kan inte hitta något fel på verken mig eller min man. Har ett AMH värde på 7 (är det bra?) fått så lite information kring allt så allt känns så förvirrande.

    Någon mer som varit/är oförklarligt barnlösa men fått positivt besked vid ivf? Eller någon som vara är i samma sits och vill skriva av sig lite?

    Vet inte om de är en fördel eller nackdel att det inte hittat anledningen bakom vår barnlöshet.. Hade varit skönt att prata med någon som vet hur man känner. Vi var försökt 3 år! Tack på förhand :) kram på er

  • Svar på tråden Oförklarligt barnlösa, IVF. Någon mer?
  • fldoooooo

    Ditt AMH-värde tyder på god äggreserv. Har med högt AMH-värde (7.9). Läkarna sade att det finns goda möjligheter till att plocka ut många ägg då. Dock har vi diagnos manlig infertilitet så vi behöver donerade spermier, så kan inte svara på dina andra frågor. Vad sa läkarna om era chanser? :)

  • Tuttifrutti17
    fldoooooo skrev 2018-01-04 11:32:42 följande:

    Ditt AMH-värde tyder på god äggreserv. Har med högt AMH-värde (7.9). Läkarna sade att det finns goda möjligheter till att plocka ut många ägg då. Dock har vi diagnos manlig infertilitet så vi behöver donerade spermier, så kan inte svara på dina andra frågor. Vad sa läkarna om era chanser? :)


    Det låter ju positivt för er :) och då antar jag det är positivt för oss också, om man har AMH på 7?

    Läkaren har inte sagt något om våra chanser. Tyvärr vet jag knappt nånting om något. Fick läsa mig till på mina journaler om mitt AMH värde, för han förklarade inte ens vad det är för något.. Därav min förvirring kring allt detta:( Hade det inte kommit såhär långt i utredningen hade jag bytt klinik, men nu är vi ju redan igång!

    Har ni påbörjat ivf försök? :)
  • mileythebunny

    Hej! Började också med Gonal-f igår, första behandlingen, vore kul att följas åt! Vi är oförklarligt barnlösa, har försökt till och från i många år.
    Jag har fått tid för första ul den 10/1 för att kolla hur det går och äggplock är planerat någon gång i v3 om allt går som det ska...

    Första sprutan igår kväll var förresten sååå mycket jobbigare än jag väntat mig! Hur gick det för dig?

  • Tuttifrutti17
    mileythebunny skrev 2018-01-04 13:56:45 följande:

    Hej! Började också med Gonal-f igår, första behandlingen, vore kul att följas åt! Vi är oförklarligt barnlösa, har försökt till och från i många år.

    Jag har fått tid för första ul den 10/1 för att kolla hur det går och äggplock är planerat någon gång i v3 om allt går som det ska...

    Första sprutan igår kväll var förresten sååå mycket jobbigare än jag väntat mig! Hur gick det för dig?


    Då är vi ju i samma sits! äggplock i v3 här med, om de går som de ska!

    Min man fick ta sprutan på mig, som du säger så var det mycket jobbigare än man räknat med.. Men nu är jag mest förväntansfull, och de gjorde ju inte så ont iaf :)

    Hoppas på de bästa för oss båda här nu!!
  • 428

    Hej, 

    Är också oförklarligt barnlös. Har försökt aktivt i 3,5 år haft oskyddat sex i 4. Gjorde utredningen för ett år sedan och allt såg bara bra ut med oss båda. Gjorde vår första ivf i november som resulterade i 7 befruktade ägg. Vi fick upp hoppet och kände att nu ska det lösa sig. Vi satte in ett och vi fick höra att resten skulle frysas dagen efter.

    Två dagar efter insättningen fick vi ett brev på posten som sa att inget av de övriga dög att frysa utan någon förklaring om varför. Någon vecka efter insättningen fick jag en blödning precis som mens som jag tolkade som ett klart missfall och blev såklart jätteledsen. Oavsett så ska man ändå göra ett graviditetstest efter två veckor. Svor lite bittert när jag skulle in och göra testet som skulle bekräfta vårt misslyckande. Blev rejält snopen när det var ett pluss jag såg. Ingen av oss vågade riktigt tro på det men hoppet kom smygande tillbaka.

    Tyvärr fick jag sen missfall på riktigt ytterligare en vecka senare. Mycket blod, stora klumpar och stor sorg och besvikelse igen. 

    Snart ska vi börja om från början igen med sprayer, sprutor och vaginaltabletter. Att lösa ett problem man inte förstått orsakrna bakom känns mer som att förlita sig på tur och slump än goda odds. Vill så gärna förstå vad det är för fel på mig. 

  • Tuttifrutti17
    428 skrev 2018-01-04 18:40:21 följande:

    Hej, 

    Är också oförklarligt barnlös. Har försökt aktivt i 3,5 år haft oskyddat sex i 4. Gjorde utredningen för ett år sedan och allt såg bara bra ut med oss båda. Gjorde vår första ivf i november som resulterade i 7 befruktade ägg. Vi fick upp hoppet och kände att nu ska det lösa sig. Vi satte in ett och vi fick höra att resten skulle frysas dagen efter.

    Två dagar efter insättningen fick vi ett brev på posten som sa att inget av de övriga dög att frysa utan någon förklaring om varför. Någon vecka efter insättningen fick jag en blödning precis som mens som jag tolkade som ett klart missfall och blev såklart jätteledsen. Oavsett så ska man ändå göra ett graviditetstest efter två veckor. Svor lite bittert när jag skulle in och göra testet som skulle bekräfta vårt misslyckande. Blev rejält snopen när det var ett pluss jag såg. Ingen av oss vågade riktigt tro på det men hoppet kom smygande tillbaka.

    Tyvärr fick jag sen missfall på riktigt ytterligare en vecka senare. Mycket blod, stora klumpar och stor sorg och besvikelse igen. 

    Snart ska vi börja om från början igen med sprayer, sprutor och vaginaltabletter. Att lösa ett problem man inte förstått orsakrna bakom känns mer som att förlita sig på tur och slump än goda odds. Vill så gärna förstå vad det är för fel på mig. 


    Jag beklagar verkligen missfallet. Usch en sån besvikelsen och sorg ni måste kännt...

    Men ska man se det positivt så blev du ju iaf gravid, sen att de slutade i missfall var ju väldigt synd. Men det är ju väldigt vanligt med missfall, så nästa gång hoppas man ju de går hela vägen istället. Nu vet du ju iaf om att du KAN bli gravid!

    Det är tråkigt man ska behöva gå igenom så mycket ?bara? för att kunna få sitt efterlängtade barn, när endel nästan blir gravida av att bara kolla på en penis.. Skämtåsido så hoppas jag verkligen de går bättre nästa gång. Det är en lång och jobbig väg dit, men så värt de :) kram på dig!
  • 428

    Tack, försöker tänka så. Det tog ju sig faktiskt och jag fick ju ett plus. Hoppas ni också plussar och att ni sen slipper missfall. 

  • mileythebunny
    428 skrev 2018-01-04 18:40:21 följande:

    Hej, 

    Är också oförklarligt barnlös. Har försökt aktivt i 3,5 år haft oskyddat sex i 4. Gjorde utredningen för ett år sedan och allt såg bara bra ut med oss båda. Gjorde vår första ivf i november som resulterade i 7 befruktade ägg. Vi fick upp hoppet och kände att nu ska det lösa sig. Vi satte in ett och vi fick höra att resten skulle frysas dagen efter.

    Två dagar efter insättningen fick vi ett brev på posten som sa att inget av de övriga dög att frysa utan någon förklaring om varför. Någon vecka efter insättningen fick jag en blödning precis som mens som jag tolkade som ett klart missfall och blev såklart jätteledsen. Oavsett så ska man ändå göra ett graviditetstest efter två veckor. Svor lite bittert när jag skulle in och göra testet som skulle bekräfta vårt misslyckande. Blev rejält snopen när det var ett pluss jag såg. Ingen av oss vågade riktigt tro på det men hoppet kom smygande tillbaka.

    Tyvärr fick jag sen missfall på riktigt ytterligare en vecka senare. Mycket blod, stora klumpar och stor sorg och besvikelse igen. 

    Snart ska vi börja om från början igen med sprayer, sprutor och vaginaltabletter. Att lösa ett problem man inte förstått orsakrna bakom känns mer som att förlita sig på tur och slump än goda odds. Vill så gärna förstå vad det är för fel på mig. 


    Usch, så tråkigt, kan verkligen föreställa mig hur man svänger mellan hopp och förtvivlan hela tiden. Håller tummarna att det ska gå bra hela vägen andra försöket!
    Gjorde du det långa protokollet, med spray? 
  • mileythebunny
    Tuttifrutti17 skrev 2018-01-04 15:17:07 följande:
    Då är vi ju i samma sits! äggplock i v3 här med, om de går som de ska!

    Min man fick ta sprutan på mig, som du säger så var det mycket jobbigare än man räknat med.. Men nu är jag mest förväntansfull, och de gjorde ju inte så ont iaf :)

    Hoppas på de bästa för oss båda här nu!!
    Ja, massor med pepp! Förhoppningsvis är allt detta SÅ värt det i slutändan.

    Nä, sprutan gör ju inte ont, och jag var förvånad över att jag reagerade så starkt igår, vilket har gjort att jag nu våndas totalt för kvällens spruta... Min man får ta den på mig idag, får se om det funkar bättre.
    Har du fått några tidiga biverkningar av din Gonal-f? Jag kände mig jättekonstig i magen (i området där jag tog sprutan och i vänster äggstock) och varit ganska illamående idag, men jag undrar om det bara är psykiskt...

    Lycka till i dagarna!
  • Tuttifrutti17
    428 skrev 2018-01-04 20:13:03 följande:

    Tack, försöker tänka så. Det tog ju sig faktiskt och jag fick ju ett plus. Hoppas ni också plussar och att ni sen slipper missfall. 


    Ja men precis! Tack så mycket! Håller alla tummar o tår för oss alla :)
Svar på tråden Oförklarligt barnlösa, IVF. Någon mer?