• The worrying kind78

    7-åring med magproblem

    Skriver här smått desperat mitt i natten...

    Jag har en 7-årig son som på annandag jul vaknade ca 1,5 - 2 h efter att han hade somnat med ett kraftigt illamående. Detta satt i ett tag men han kräktes aldrig och ingen diarré. Illamåendet kom och gick fram till förmiddagen. Sedan var det lugnt ett par dagar, men den 29 december hände samma sak igen och sedan dess har det hållit på så. Han mår illa när han vaknar men det går över ganska fort, detta håller i sig på förmiddagen men efter det känner han inget. Han är pigg och glad för övrigt och äter bra. Han har under se senaste veckorna ibland fått sura uppstötningar.

    På nyårsafton ringde vi 1177 som sa att det låter som magkatarr/ att magmunnen inte sluter tätt så att magsyra kommer upp och de rekommenderade Omeprazol så sedan nyårsafton hat han ätit det. Det blev ingen skillnad så i torsdags var jag på vc med honom. Läkaren undersökte honom ordentligt (som jag uppfattade det) och flera prover (bl.a socker, blodvärde, CRP, inflammationsprover etc) togs: alla var normala. Det enda var ett något högt kreatininvärde (tror jag det var). Läkaren tror inte att det är nåt allvarligt fel på honom utan tror att problemet sitter i övre delen av magen och att det handlar om nåt slags läckage av magsyra (inte uttalat refluxsjukdom). Han sa att vi ska ge honom Gaviscon: 1 per dag innan sänggåendet, och sluta med Omeprazol (för det är inte den medicin man testar i första hand sa han).

    Vi har också dragit ner på godis/läsk. Detta är självklart inget han får varje dag men det har blivit lite extra på jullovet.

    I natt, vid 3-tiden, vaknade han och mådde illa och kräktes upp slem. Han åt ordentligt igår kväll så hade det varit magsjuka borde det ha kommit upp mat tycker jag... Han klagade även över ont i magen (över naveln ungefär) och det har han inte haft innan.

    Vad kan det vara för fel och vad ska vi göra?? Även om läkaren inte tror att det är nåt allvarligt fel på honom så oroar man ju sig i alla fall. Och dessutom kan han ju inte ha det så här... Nästa vecka börjar ju skolan igen också.

    Nån som har tips, råd, förslag att komma med?? Desperat!!

  • Svar på tråden 7-åring med magproblem
  • Anonym (Lena)

    Förstoppning?

    Min son hade det så och det visade sig att han var förstoppad och hade också coli bakterien. Prova med Movicol ett tag om det hjälper eller Lactulos.

  • Anonym (Lena)

    Förstoppnings symtom kommer med illamående och smärtatacker i magen. Imellanåt har man inga symtom alls.

    Diarré förstoppnings diarré kan man ha också.

  • The worrying kind78

    Tack för svaret. Han bajsar regelbundet och läkaren kände på hela hans mage samt i ändtarmen på honom och hittade inga tecken på förstoppning. Kan han vara det i alla fall?

  • Anonym (kvinna30)

    Be dom kolla om han har celiaki (glutenintolerant)

    Vår dotter började så innan hon blev sämre i magen

  • Anonym (Lena)
    The worrying kind78 skrev 2018-01-06 10:14:41 följande:

    Tack för svaret. Han bajsar regelbundet och läkaren kände på hela hans mage samt i ändtarmen på honom och hittade inga tecken på förstoppning. Kan han vara det i alla fall?


    Ja. Min sons mage var mjuk men han hade förstoppning iallafall. Han bajsade också regelbundet. Förtoppningen kan sitta längre upp i tarmen som ger illamående.
  • The worrying kind78

    Uppdatering: han är bättre men inte bra i magen. Ett nytt besök på vc gav ingenting så på tisdag ska han träffa en barnläkare. När väl remissen skickades från vi gick det fort: remissen skickades i fredags och redan samma dag ringde de och sa att han får komma till barnakuten på tisdag. Rätt så nojig över att han fick tid så snabbt (tänker typ att de kanske misstänker nåt allvarligt iaf)... Men skulle det vara nåt allvarligt fel är det bättre att de hittar det så fort som möjligt. Försöker vara tacksam över att han fick en tid fort men svårt att inte tänka det värsta...

  • idape
    The worrying kind78 skrev 2018-01-13 19:45:55 följande:

    Uppdatering: han är bättre men inte bra i magen. Ett nytt besök på vc gav ingenting så på tisdag ska han träffa en barnläkare. När väl remissen skickades från vi gick det fort: remissen skickades i fredags och redan samma dag ringde de och sa att han får komma till barnakuten på tisdag. Rätt så nojig över att han fick tid så snabbt (tänker typ att de kanske misstänker nåt allvarligt iaf)... Men skulle det vara nåt allvarligt fel är det bättre att de hittar det så fort som möjligt. Försöker vara tacksam över att han fick en tid fort men svårt att inte tänka det värsta...


    Hur gick det?! Vad var det?! Har en son med liknande!!
Svar på tråden 7-åring med magproblem