• Mamaamu

    Hankatt eller honkatt?

    Hej!

    Jag och min familj ska skaffa kattunge . Och vi kommer bara köpa en. Har hittat kattungar som är hälften norskskogskatt och hälften bland katt .

    Vi har fastnat för en rar hankatt .

    Om man bara ska köpa en katt , är då en hane bättre eller tvärtom ? Eller spelar det ingen roll?

    Har hört så olika om vilket kön som är bäst att välja om man bara ska ha en katt.

    Kommer hanens kiss lukta mer även fast att han kommer vara kastrerad sen?

    Jag har bara haft en honkatt som jag växt upp med.

    / Mia

  • Svar på tråden Hankatt eller honkatt?
  • Amidina

    Spelar egentligen inte jätteroll eftersom katter inte är flockdjur naturligt. Så länge han kastreras och får stimulans så ska det inte vara några problem.

    Jag har haft flera hankatter, alla kastrerade och har aldrig haft problem med illaluktande urin.

    De kan fortfarande uppvisa "skvättbeteende", alltså gå och vibrera med svansen och ändan upp till grejer, men är de kastrerade så ska det inte komma nån vätska. :)

  • Glinda från Oz

    Gå inte på det där med hälften ditten och datten, det är ett sätt att lura pengar av folk. En katt utan stamtavla är alltid en huskatt. Köp inte av buskisavlare, en kattunge ska vara vaccinerad två gånger och ID märkt då du köper katten, var inte rädd att ställa krav. Det bästa är förstås att köpa av ett katthem.

    Det spelar inte så stor roll om du köper en hane eller hona, de är rätt lika till sättet. Hanens urin börjar inte lukta förrän de blir könsmogna, du kan kastrera redan vid fyra månader då har du lite marginal (en katt blir ofta könsmogen runt 6 månader)

    Man ska helst inte köpa en ensam kattunge.

  • Birmafröken

    Norsk skogkatt (med norsk stavning) är en registrerad raskatt med stamtavla och fler rastypiska egenskaper än pälslängd. Utan stamtavla är det alltid en huskatt oavsett pälslängd, egenskaper och t.o.m. oavsett vilka föräldrarna är, så låt dig inte luras av säljarknep när du väljer katt, och betala inte mer än du skulle ha betalat för vilken huskatt som helst. Se till att kattungen är minst 12 veckor, vaccinerad, chip-märkt och veterinärbesiktigad före leverans och glöm inte att skaffa en veterinärvårdsförsäkring och ägarregistrera id-märkningen i SKKs (Djur-id )och/eller Sveraks kattägarregister. Sverak är gratis och Djur-id har en engångsavgift.

    Honkatt eller hankatt spelar ingen roll. Kattens personlighet och temperament beror mer på individ än på kön. Möjligen att kastrerade hankatter brukar vara mer easy-going i temperamentet, men samtidigt lite mer benägna att uppskatta brottningslekar med en kattkompis. Kisslukten har jag aldrig känt någon skillnad på när det handlar om kastrater.

Svar på tråden Hankatt eller honkatt?