• danne888

    15 månaders sover skräpdåligt

    Vi har en 15 månaders dotter som egentligen alltid har haft problem med sömnen. De första 9 månaderna fick vi henne att sova genom amning, bärsele eller rullande vagn. När hon väl somnade så var hon dessutom extremt lättväckt vilket hon fortfarande är. Hon vaknade väl sisådär en 5-10 hänger per natt och sövdes om genom amning. Vid 9 månader slutade vi med nattamningen vilket egentligen gick ganska bra, hon vaknade dock fortfarande upp flera gånger per natt. Att hon ska sova hela nätter känns väldigt långt borta.

    Från cirka ett år hade vi en period då hon endast vaknade 1-2 gånger per natt men var ganska lätt att söva om. Läggningarna går till så att vi ligger bredvid till hon somnar och ibland buffar på rumpan, tog vid denna tid 30-40min och bara mamma får lägga henne annars blir det gallskrik.

    Sedan ca 1 månad tillbaka har läggningarna blivit svårare och svårare och tagit längre tid. Nu kan läggningarna ofta ta 1h30min, oavsett när vi lägger henne och hur mycket hon sovit på dagen. Hon vaknar dessutom fler gånger igen på nätterna och kan ofta vara helt vaken så att det kan ta flera timmar för henne att somna om..

    Hennes sömnschema brukar se ut ungefär så här;

    07 - vaknar

    12-1330 - sover lunch

    20 - sover för natten

    Vi håller på att gå under här hemma. Aldrig någon tid tillsammans som vuxna och ständigt trötta. Är pappaledig nu så det är hanterbart för stunden men dottern börjar förskola nästa vecka och då ska vi båda jobba trots sömnbrist..vad ska vi göra?

  • Svar på tråden 15 månaders sover skräpdåligt
  • Celaena

    Var sover hon? I eget rum, egen säng, med er? Kanske går att göra något där.
    Annars skulle jag kika på hur dagarna ser ut. Om det händer för mycket så hon är överstimulerad och har svårt att varva ner eller om det är tvärtom.
    Har ni några bra kvällsrutiner för att varva ner? Tänk på att tv, plattor och mobiler är väldigt sömnstörande så om hon är van att titta på sånt så ta bort det helt ett par timmar innan. (Man brukar tala om minst två timmar före läggdags för vuxna med insomningsproblem.)
    Gör något avslappnande. Varmt bad, läsa sagor, massage, sjunga. Har ingen erfarenhet själv alls av den för mina barn var för stora när den kom men hört många vänner med smått som tycker den där boken om kaninen som inte ville somna är jättebra. 
     
    Sen när hon vaknar på natten så försök att stöka runt så lite som möjligt. Tänd inte i onödan, kliv inte upp om det inte är nödvändigt, prata så lite som möjligt. Det ska vara tråkigt att vara vaken på natten.

    Sen när ni jobbar så får ni ju dela på nätterna. Ta varannan natt eller så. Den som får sova får sova i ett rum som är ostört. Man får göra det bästa av situationen och räkna med att det tar ett par år innan sömnen fungerar helt och man får tid för varandra igen. 

  • Uduutrtd

    Eftersom hon sövdes med vagn tänker jag att hon kanske gillar rörelse. Har ni provat vagga eller små runda tassar man kan sätta på en säng för att kunna gunga den.

    Hur går nattningen till?

    Vår lille är extremt närhetskrävande och vill helst somna i mammas famn, men det går att lägga honom i spjälsäng om han ständigt har en hand som klappar eller smeker honom.

  • danne888

    Läggningsrutinen ser likadan ut varje kväll. Vi brukar leka fram till ca 19, sedan släcker vi ner så att hon ska förstå att det är kväll, sedan i följande ordning - gröt, potta, pyajamas och imsörjning. Sedan läsa bok och sova. Hon sover i spjälsäng där vi tagit bort sidan och satt den mot en vanlig säng, likt en bedside crib. Just nu i eget rum för att prova om det gör skillnad men tidigare i vårt sovrum, ingen skillnad egentligen vilket vi gjort. Tv får hon i regel inte se förutom i undantagsfall och det är inget vi har på innan hon ska sova.

    Vi skulle nog kunna få henne att somna snabbare om vi vaggade i famnen eller dylikt men problemet är då att hon oftast vaknar antingen när vi lägger ner eller efter 30min - hon sover oftast ännu sämre då.

  • Fru Ve

    Har ungefär samma problem.... Har en 10-månaders som är jobbig att söva och vaknar mycket och lätt. Jag vill råda er att göra det som är lättast och funkar i alla fall. Har tre barn varav den äldsta också var såhär jobbig med sömnen och med honom försökte vi med en massa metoder och egen säng, vilket ledde till stress och inte gav bättre sömn ändå. Denna gång kör vi sövning i sjal/sele eller ligger bredvid bebis tills han somnar. Han sover i vår säng för att minimera krångel. Just nu är min man föräldraledig och jag jobbar. När jag ska jobba sover jag på soffan och pappan sover med bebis. Om det funkar att söva henne i bärsele så gör det! Små barns mönster ändrar sig ofta så man får försöka tänka att bara för att det är så här nu, måste det inte vara så om 2 månader.

    Om ni ska börja jobba båda så sov med barnet varannan natt så ni får lite sömn åtminstone. Sen kanske ni ska fundera på barnvakt ibland åtminstone dagtid för att få lite partid? Vi har det också så att vi aldrig nästan har tid ihop vilket är tufft. Men det går också över!

    En idé kan vara att prova att lägga henne tidigare. Barn som är övertrötta kan ju vara svårsövda p.g.a. det. Vad händer om ni försöker natta redan vid kl 19 eller 19.30?

Svar på tråden 15 månaders sover skräpdåligt