• Fru Ve

    Vårdbidrag vid autism?

    Min son som är 10 år ska utredas för autism (det som tidigare hetter Aspergers syndrom). Om han får den diagnosen, kan man då ha rätt till vårdbidrag på deltid? Han är ju normalbegåvad men behöver extra stöd vad det gäller speciellt aktiviteter. Han har svårt att vara på fritids på grund av att det är en stökig miljö utan behöver gå hem efter skolan. Men om ingen vuxen finns tillhands klarar han inte av att ta initiativ hemma som att t.ex. göra mellanmål eller göra något annat än parkera sig framför dator/TV. Jag tänker om vi har kanske 1/4 vårdbidrag kan vi gå ner lite i arbetstid så någon av oss föräldrar är hemma på em med honom iallafall delvis. Någon som har barn med samma funktionsnedsättning och hur har ni gjort?

  • Svar på tråden Vårdbidrag vid autism?
  • Loge

    Ja ni kan få vårdbidrag. Bidraget utgår från skillnaden i vad barnet behöver jämfört med ett ?friskt? barn i samma ålder. Gör en noggrann beskrivning av svårigheterna och vad ni som föräldrar behöver göra extra för att stötta. Tex att ni behöver påminna att ta på kläder, äta upp maten, att han behöver stöttning i att duscha etc. skriv även det om fritids, att han inte klarar längre dagar och inte heller kan vara ensam hemma. När jag sökte för min som så beskrev jag från morgon till kväll vad min son behöver extra hjälp med som de flesta ?friska? åtaaåringar klarar. Vi har halft vårdbidrag för honom för hans svårigheter är omfattande.

    Kolla också om inte autism ingår i någon personkrets så ni kanske har rätt till assistans.

  • Fru Ve
    Loge skrev 2018-01-06 15:23:01 följande:

    Ja ni kan få vårdbidrag. Bidraget utgår från skillnaden i vad barnet behöver jämfört med ett ?friskt? barn i samma ålder. Gör en noggrann beskrivning av svårigheterna och vad ni som föräldrar behöver göra extra för att stötta. Tex att ni behöver påminna att ta på kläder, äta upp maten, att han behöver stöttning i att duscha etc. skriv även det om fritids, att han inte klarar längre dagar och inte heller kan vara ensam hemma. När jag sökte för min som så beskrev jag från morgon till kväll vad min son behöver extra hjälp med som de flesta ?friska? åtaaåringar klarar. Vi har halft vårdbidrag för honom för hans svårigheter är omfattande.

    Kolla också om inte autism ingår i någon personkrets så ni kanske har rätt till assistans.


    Hur pass omfattande är din sons svårigheter? Alltså vad är det han inte klarar som jämnåriga kan t.ex.? Jag tycker det är svårt att bedöma hur svårt min son har det egentligen. Men att ta initiativ och få någonting gjort t.ex. att göra en smörgås eller värma mat, det är antingen omöjligt eller tar extremt lång tid. Han vet inte i vilken ordning han ska ta fram smöret, brödet, pålägget när han ska bre en macka, utan måste fundera på varje moment. Detta gör att han ofta struntar i att bre en macka då det blir så jobbigt. Bäst funkar det om han har skriftlig instruktion steg för steg.
  • lottanyl86

    Nej ni kommer inte få något. Han är tio år och ska utredas först nu, problemet är knappast så stora då. Känns mest som ni vill utnyttja den eventuell diagnosen för att få gå ner i arbetstid. Märkligt att ens fundera på det innan han öht fått en diagnos.

  • äldreochklokare

    Man kan då helt eller delvis beroende på behovet. Vi får ett halvt men då är sonen tonåring. 
    När utredningen är klar ber du läraren om ett intyg så att ni kan söka vårdbidrag. Då får ni ett underlag ni ska fylla i som läkaren först ska ha så att denne kan göra sitt jobb.

    Sedan när ni ska skicka in det intyg ni får av läkaren till FK, ska ni fylla i ett liknande underlag som FK har på sin hemsida. Ni ska skicka in både det + de intyg ni får från läkaren. 

  • äldreochklokare
    lottanyl86 skrev 2018-01-06 15:47:21 följande:

    Nej ni kommer inte få något. Han är tio år och ska utredas först nu, problemet är knappast så stora då. Känns mest som ni vill utnyttja den eventuell diagnosen för att få gå ner i arbetstid. Märkligt att ens fundera på det innan han öht fått en diagnos.


    Jag tror snarare att de kommer få (om det visar sig att sonen ska ha en diagnos), kanske inte ett helt men det kan finnas en hel del som gör att man får vid autism. 

    TS, jag och sonens pappa är skilda så vi har fått dela, det betyder inte så mkt pengar per person så ingen av oss har gått ner i tid men det är bra att ha de där extra pengarna när man behöver vara borta ifrån jobbet pga mötet med skola osv.
  • lottanyl86
    äldreochklokare skrev 2018-01-06 15:50:00 följande:

    Jag tror snarare att de kommer få (om det visar sig att sonen ska ha en diagnos), kanske inte ett helt men det kan finnas en hel del som gör att man får vid autism. 

    TS, jag och sonens pappa är skilda så vi har fått dela, det betyder inte så mkt pengar per person så ingen av oss har gått ner i tid men det är bra att ha de där extra pengarna när man behöver vara borta ifrån jobbet pga mötet med skola osv.


    Det har jag mycket svårt att tro. Det är många barn som inte trivs på fritids, det är inte grund för att föräldrarna ska få pengar för att få vara hemma med barnet på eftermiddagarna. Ts skriver att barnet har svårt att ta initiativ till att äta. Bara att ringa och säga att han ska ta något att äta (om det ens är nödvändigt, han äter nog om han är hungrig) problemet löst. Om det är så pass lite problem tror jag knappast att han ens får en diagnos. Några extra möten i skolan lär det inte bli eftersom Ts barn inte har några problem i skolan.
  • Applets

    Vår son har liknande problematik så vi lämnar alltid en smoothie i kylen åt honom, problem solved.

  • Nimzay
    lottanyl86 skrev 2018-01-06 15:58:24 följande:
    Det har jag mycket svårt att tro. Det är många barn som inte trivs på fritids, det är inte grund för att föräldrarna ska få pengar för att få vara hemma med barnet på eftermiddagarna. Ts skriver att barnet har svårt att ta initiativ till att äta. Bara att ringa och säga att han ska ta något att äta (om det ens är nödvändigt, han äter nog om han är hungrig) problemet löst. Om det är så pass lite problem tror jag knappast att han ens får en diagnos. Några extra möten i skolan lär det inte bli eftersom Ts barn inte har några problem i skolan.
    Alltså seriöst... Du skämmer bara ut dig med hur lite du vet och förstår. Suck.
  • Applets
    Nimzay skrev 2018-01-06 16:00:09 följande:

    Alltså seriöst... Du skämmer bara ut dig med hur lite du vet och förstår. Suck.


    Fast jag håller med henne, och min son har en autism-diagnos.

    De äter frukost innan skolan, lunch i skolan, som förälder ställer du ett färdigt mellanmål i kylen och sen blir det kvällsmat. En tonåring svälter inte ihjäl utan mellis.
  • Nimzay
    Applets skrev 2018-01-06 16:06:59 följande:
    De äter frukost innan skolan, lunch i skolan, som förälder ställer du ett färdigt mellanmål i kylen och sen blir det kvällsmat. En tonåring svälter inte ihjäl utan mellis.
    Sant visserligen, men nu vet vi ju dock inte hur pass stora problem ts barn har med att ta initiativ, huruvida han ens äter i skolan osv...
    Applets skrev 2018-01-06 16:06:59 följande:
    Fast jag håller med henne, och min son har en autism-diagnos.
    Kan också delvis hålla med er, till viss del iaf. Det är när jag tänker efter framförallt lottanyl86's negativa och oförstående attityd jag reagerar på.

    Fast dock behöver ju inte ts barns problem se likadana ut som din sons, och era barn kanske inte heller drabbas av samma konsekvenser av det de har svårt för, även om båda har autism, det kan ju vara väldigt individuellt.

    Sen kanske ts barn har större svårigheter än det verkar i trådstarten exempelvis om ts gett lite otydliga/dåliga exempel,ibland kan vara svårt att sätt fingret på hur stora problemen är och på att verkligen förklara dem så att folk förstår...Jag tycker i så fall det är okej att ifrågasätta och undra, vara kritisk och vilja få det mer förklarat, men att på en gång ha en negativ och dömande attityd tycker jag är en annan sak.
  • Equal

    Man behöver inte ha en diagnos för att få vårdbidrag. Man kan söka ändå. Det du ska göra är att berätta hur ditt barns vardag ser ut. Hur det skiljer sig från jämnårigas vardag. Vad han behöver hjälp med och vilka svårigheter han har.


    / Mamma till 2 barn med npf

  • amia01

    Som sagt var, man behöver ingen diagnos för att få vårdbidrag. Vi har 50% vårdbidrag för vår 9-åring, men han har ingen diagnos (än...).
    Det handlar bara om barnets behov av extra stöd, och hur det påverkar vardagen, däremot får man inte räkna med tid för sådant som "borde fungera" under andras ansvar, tex om barnet inte kan vara på fritids eller i skolan - eftersom det är fritids/skolans ansvar att det fungerar (även om det sällan fungerar så i praktiken...)
    Vi måste vara med sonen under hela morgonrutinerna, 1-1,5 timme varje dag, och på samma sätt varje kväll. Han kan inte klä på sig/av sig själv, utan måste ha styrning av en vuxen. Han kan inte äta själv, utan måste ha styrning och struktur av en vuxen. Samma sak med toalettbesök och aktiviteter. Kort sagt så behöver vi finnas till hands för honom på samma sätt som för ett mycket yngre barn, och den extra arbetsinsatsen ger rätt till vårdbidrag.
    Tyvärr klarar han inte av att vara i skolan mer än 3-4 dagar varje vecka, och vårdbidraget täcker inte på långa vägar för inkomstbortfallet. Hade tidigare möjlighet att VAB'a när han mådde dåligt och var hemma, vilket fungerade bättre ekonomiskt. Med vårdbidrag får vi inte längre VAB om han inte är "sjuk", och det är riktigt tufft ekonomiskt.

  • Monicka skiller

    Du kan mycket väl ha rätt till vårdbidrag. Sök direkt o komplettera i efterhand. Ansökan gäller from det du skickar in. Sedan kan du skicka bilagor och annat. Lycka till

  • Guld gossarnas Super Mamma

    Tycker ni ska ansöka,gör det omgående för om ni får rätt till vårdbidrag;oftast 1/4 del så kommer ni att få pengarna i efterhand när ert ärende är klart.be om läkarintyg som doktorn lämnar in och be även om att få ett samtal från fk där du väldigt ingående beskriver er vardag.


    HAR VÄRLDENS VACKRASTE BARN!
Svar på tråden Vårdbidrag vid autism?