• andgustav

    Överkonsumtion

    Enligt våra experter är Sverige det land i världen där det konsumeras mest i världen. För att andra länder skulle konsumera lika mycket som Sverige krävs fyra jordklot. Vi har dragit in på julklappar och ger endast pengar till barnbarnen. Åker kommunalt i Stockholm, tar endast bilen för att storhandla och golfbanan. När det gäller kläder köper vi kvalité och sopsorterar. Handlar aldrig på rea utan planerar inköp. Det som jag undrar om vi svenskar kan fortsätta med denna överkonsumtion. Det är konstigt att inte Miljöpartiet reagerar att bilförsäljningen slog rekord förra året för ska vi få ner klimatförändringen måste vi dra ner bilåkandet och åka kollektivt. Istället för att satsa på snabbtåg tycker jag att vi ska renovera vårt befintliga järnvägsnät. De här s k miljöorganisationer borde ställa sig utanför varuhus och köpcentret informera folk om inköp. Drar vi ner konsumtionen 30 % mår människor och samhället mycket bättre. Om vi inte gör något nu är risken stor att vi får införa ransoneringskort inom en snar framtid. Tänk på generationen som kommer efter oss och ignorera mellandagsrea!

  • Svar på tråden Överkonsumtion
  • Ina82

    Jag försöker också planera mina inköp noga. Tänker på mina barn och barnbarn - vad finns kvar åt dem om jag köper upp allting!

  • Aniiee

    Nja, 2014 låg vi på plats nr 17 (vilket absolut är jävla högt), straxt efter japan och långt under Hong Kong, USA och Förenade Arab Emiraten. Kan så klart ha ändrats sedan des.....

    Men, ja.... det är klart att konsumptionshetsen är hög i väst. Konsumenterna och företagen driver på varandra. En produkt kunde förr byggas för att hålla 30-50 år, men konsumenterna byter ut saker snabbare än så, och absolut inte till samma pris, vilket gör att företagen bygger sämre grejer som säljs billigare och så är den spiralen igång.

    Med mera..... så klart.

    Vad gäller reor har de ju förlorat sitt ursprungliga syfte, vilket märks inte minst på bokrean.


    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
Svar på tråden Överkonsumtion